event_note Nota de premsa

Medi Ambient i Habitatge participa en la consulta pública de la Comissió Europea sobre la sostenibilitat en els transports

Ha fet aportacions en una Comunicació sobre el transport sostenible, com ara  fomentar la mobilitat de proximitat, apostar per un transport eficient i pel transport públic, i implementar la gestió integrada de la xarxa viària


El Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat, ha remès a la Comissió Europea diferents aportacions de cara a destacar i enfortir la integració dels criteris ambientals en la política del transport a partir la Comunicació “Un futur sostenible per als transports: cap a un sistema integrat, tecnològic i de fàcil ús”, publicada el 17 de juny. Aquesta Comunicació segueix el camí obert pel Llibre Blanc de l’any 2001, actualitzat el 2006, sobre la política de transports de la Unió Europea fins el 2010.
 
Amb les aportacions rebudes de tota la Unió Europea, la Comissió proposarà noves mesures per desenvolupar aquesta Comunicació.
 
El document del Departament es basa en 3 eixos fonamentals per reduir l’impacte ambiental del transport: el foment de la mobilitat de proximitat, reduint la mobilitat total en termes de vehicle per quilòmetre i la despesa energètica associada; l’aposta per un transport eficient, no únicament des de l’òptica de vehicles de menors emissions, sinó d’adaptar cada desplaçament o tram al mode que resulti més adequat; i, finalment, fomentar el transport públic i gestionar la xarxa viària per fomentar un ús més racional, ja que el transport privat és el que genera majors efectes sobre el medi ambient i calen polítiques que en desincentivin l’ús no obligat.
 
Pel que fa a la mobilitat de proximitat, es destaca que gran part de la problemàtica associada al transport ve induïda per una extensió urbana descontrolada i per una mobilitat urbana poc sostenible –que representa un dels principals focus contaminants, amb aportacions del 40% de CO2 i del 70% d’altres contaminants-, i que la Comunicació no anuncia cap tipus de política relacionant la urbanització als nivells d’accessibilitat. És per això que el Departament suggereix la incorporació de directrius que serveixin per elaborar polítiques estatals o regionals de mobilitat que, alhora, siguin d’aplicació al planejament urbanístic, implicant estàndards de llocs de treball i població resident, de proximitat a àrees urbanes o d’accessibilitat en el transport públic urbà.