· Atès que el Govern de l’Estat ha rebutjat el requeriment previ d’incompetència, la Generalitat opta per acudir al Tribunal Constitucional per defensar les seves atribucions
· El Govern reclama la gestió dels dos tipus de beques que li queden pendents d’assumir: les beques de mobilitat i les beques de la UNED
· S’acorda continuar treballant paral·lelament per aconseguir l’acord pel traspàs de les beques en el marc de Comissió Bilateral
El Govern ha acordat presentar un nou conflicte de competència davant el Tribunal Constitucional (TC) per tal que es reconegui, de manera definitiva, la competència catalana en totes les beques i ajuts a l’estudi personalitzades. Paral·lelament, continuarà insistint amb el mateix objectiu en el marc de la Comissió Bilateral Estat-Generalitat.
L’11 de març passat, el Govern va presentar el requeriment previ d’incompetència davant el Govern espanyol perquè la normativa estatal que regula el règim de beques i ajuts universitaris no preveu la territorialització del fons i la gestió descentralitzada per part de les comunitats autònomes de totes les beques, sigui quina sigui la seva modalitat.
El Govern considera que aquest Reial Decret, que regula de nou els elements bàsics del sistema de beques, envaeix les competències de la Generalitat en determinar que les beques dels qui estudiïn en una comunitat diferent a la del domicili familiar i les dels qui estudiïn a la UNED no es territorialitzen i les gestiona centralitzadament l’Estat.
Catalunya, en sintonia amb la configuració de l’Espai Europeu d’Educació Superior EEES, està a favor de la mobilitat nacional i transnacional dels estudiants universitaris, i les universitats estan treballant per tal que la seva oferta d’estudis (especialment de postgrau) siguin atractives per als millors estudiants del món. De la mateixa manera, es considera altament positiu que els estudiants catalans es moguin, coneguin altres sistemes i s’integrin plenament en l‘EEES.
El sistema universitari de Catalunya fa anys que s’ha fixat com a objectiu l’excel·lència i que ha fet una aposta decidida per situar les seves universitats en llocs competitius dins l’EEES.
A més a més, la reserva que fa l’Estat de les beques de mobilitat dificulta, a la pràctica, l’adaptació de les beques a les condicions socioeconòmiques dels estudiants que cursen estudis en una comunitat autònoma diferent a la del seu domicili familiar.
El conflicte no és nou: ja l’any 1994 i l’any 1997 es van presentar conflictes de competència en aquesta matèria, que van donar com a resultat una sentència (la STC 188/2001) que reconeix competències a la Generalitat de Catalunya en aquest àmbit.
També cal tenir present que el País Basc, des del 1985 ja regula i gestiona de manera descentralitzada les beques, també les de mobilitat (és a dir, les dels que van a estudiar a altres llocs de l’Estat).
En paral·lel, el Govern continua treballant per aconseguir un acord positiu que faci efectiu el traspàs a la Generalitat de les beques i ajuts a l’estudi, que ha d’anar acompanyat dels recursos que permetin compensar la greu mancança que té Catalunya en aquest aspecte.
Aconseguir les competències en aquests tipus de beques per a la Generalitat suposaria superar un greuge i equiparar la mitjana d’alumnes becats a Catalunya amb la mitjana de l’Estat.