El Govern aprova la modificació de la Llei de carreteres per ordenar els traspassos de la xarxa viària local a les Diputacions

query_builder   8 gener 2008 14:16

event_note Nota de premsa

El Govern aprova la modificació de la Llei de carreteres per ordenar els traspassos de la xarxa viària local a les Diputacions

.El text atorga la gestió de la xarxa viària local a les Diputacions, mentre atribueix a la Generalitat la titularitat de la xarxa bàsica i comarcal

.El nou document limita la instal·lació de publicitat als trams de travessera urbana, per millorar la seguretat i garantir la preservació del paisatge

El Govern ha acordat avui modificar la Llei 7/1993 de carreteres per tal de normalitzar la titularitat de la xarxa viària local. Amb el canvi aprovat avui, les Diputacions o els ens supramunicipals que les puguin substituir assumiran exclusivament les funcions i competències de la xarxa de carreteres local que la Llei reservava fins ara a la Generalitat, mentre que aquesta gestionarà la xarxa bàsica i comarcal.
 
La modificació de la Llei serveix per regularitzar la situació del traspàs de titularitats de les carreteres i adapta així els convenis ja fets els darrers anys amb les Diputacions de Lleida, Tarragona i Barcelona per formalitzar aquests traspassos. Fins ara, la situació no estava clarament regulada perquè en alguns casos, la Generalitat havia continuat gestionant, en la pràctica, carreteres de la xarxa local, mentre que les Diputacions havien mantingut la titularitat d’algunes vies comarcals.
 
El nou text permetrà a més agilitzar els canvis de titularitat de la xarxa de carreteres del territori quan es produeixin modificacions en la funcionalitat de les vies a partir de les diferents actuacions realitzades al territori. La modificació aprovada avui també adequa la normativa als principis recollits per les Directrius Nacionals de Mobilitat del 2003 i el Pla d’Infraestructures del Transport Terrestre.
 
Titularitat i publicitat
 
La modificació de le Llei de Carreteres, que el Govern ha aprovat avui, estableix una sèrie de canvis respecte del text anterior:
 
·        Traspàs de competències: a partir d’ara, la Llei atorga a la Generalitat la titularitat de les carreteres de la xarxa bàsica i comarcal de Catalunya, mentre que atribueix a les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, o als ens supramunicipals que les puguin substituir, la titularitat de les carreteres locals dels seus àmbits territorials. A més, les Diputacions podran elaborar plans zonals que hauran de ser aprovats pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, a partir dels quals es regularà la possibilitat de què alguns camins de la xarxa municipal passin a ser classificats com a carreteres locals de les Diputacions. Els traspassos de carreteres es duran a terme mitjançant la signatura de convenis entre la Generalitat i els òrgans corresponents de cada Diputació.
 
·        Canvi de titularitat: d’acord amb aquesta modificació de la Llei, la Generalitat pot acordar amb d’altres administracions públiques el canvi de titularitat de les carreteres del territori, i el traspàs de l’ordenació, planificació i gestió d’aquestes vies. Les transferències de titularitat seran efectives des del moment que se signin les actes formals per part de les dues administracions.
 
·        Publicitat: per tal de millorar la seguretat viària, evitar distraccions als conductors i garantir la preservació del paisatge del territori, la Llei estableix ara noves restriccions per a la col·locació de tanques publicitàries als trams urbans. Actualment, la Llei prohibeix la publicitat als àmbits rurals i sòls no urbanitzables i l’autoritza en els sòls urbans. Ara, aquest tipus de publicitat només es permetrà en els trams de travessera urbana, mentre que quedarà prohibida a la resta de la xarxa viària, quan sigui visible des de la carretera i es trobi a menys de 100 metres de la calçada.
 
Així, el nou text estableix un termini de 6 mesos des de la seva entrada en vigor per retirar tota la publicitat que es trobi en els trams urbans que no tinguin consideració de travessera i no disposi d’autorització, mentre que aquest termini s’allargarà fins als 2 anys si la publicitat compta amb els permisos reglamentaris. En cap cas, la retirada de les tanques publicitàries comportarà indemnitzacions.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined