• El nou eix viari millorarà l’accés al litoral des de les comarques de la Catalunya central  
  • L’Eix Diagonal tindrà 67 quilòmetres de longitud i inclourà 35 quilòmetres de nova carretera, 13 dels quals seran autovia
  •  Les obres suposaran una inversió estimada en 423 milions d’euros
  • Els treballs començaran esglaonadament a partir del primer semestre de 2009 i finalitzaran l’any 2012
 El Govern ha encarregat avui a l’empresa pública GISA els tràmits necessaris per a la licitació i adjudicació de les obres de l’Eix Diagonal entre Vilanova i la Geltrú i Manresa. Aquesta actuació permetrà completar aquest eix viari, de 67 quilòmetres de longitud total, que es recolza en bona part sobre les actuals C-37 i C-15.
 
Es preveu que les obres comencin esglaonadament a partir del primer trimestre de 2009 i concloguin entre el 2011 i el 2012. La inversió estimada d’aquesta via que unirà el Bages, l’Anoia, l’Alt Penedès i el Garraf és de 423 milions d’euros. L’actuació es finançarà mitjançant el sistema de concessió d’obra pública. La licitació de la concessió s’obrirà la segona quinzena d’aquest mes i s’adjudicarà després de l’estiu.
 
Eix entre la costa i la Catalunya Central
 
En el marc del pla d’eixos viaris, el Govern impulsa la construcció de l’Eix Diagonal, entre Vilanova i la Geltrú i Manresa, amb l’objectiu de millorar la connexió entre el litoral i les comarques centrals, a més de potenciar les comunicacions a les comarques del Bages, l’Anoia, l’Alt Penedès i el Garraf.  
 
L’Eix Diagonal tindrà una longitud de 67 quilòmetres i unirà els municipis de Vilanova i la Geltrú, Canyelles, Vilafranca del Penedès, Sant Pere de Riudebitlles, Capellades, Igualada, Sant Salvador de Guardiola i Manresa. Actualment, està construït prop del 50% d’aquest eix viari; en concret, un tram entre Puigdàlber i Igualada (C-15) i un altre entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola (C-37).
 
L’actuació que ara s’impulsa inclourà la formació d’una autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, la construcció de les variants de Vilafranca del Penedès i Canyelles i diferents trams de nova carretera, així com l’adaptació de la resta del recorregut fins a Manresa a les característiques i funcionalitat del nou eix viari.
 
L’Eix Diagonal permetrà unir el Garraf i l’Alt Penedès mitjançant una nova autovia que connectarà amb les autopistes C-32 i AP-7. Paral·lelament, representarà una connexió més directa entre la costa i l’Eix Transversal, que en el futur estarà desdoblat, i permetrà millorar les connexions entre l’Anoia i el Bages.
 
Al llarg dels 67 quilòmetres de l’Eix Diagonal, es poden remarcar, doncs, les actuacions següents:
 
  • Construcció de 35 quilòmetres de nova carretera, que es divideixen en tres trams: entre Vilanova i la Geltrú i Puigdàlber; entre Igualada i Castellfollit del Boix i entre Sant Salvador de Guardiola i l’Eix Transversal a Manresa.
 
  • 13quilòmetres tindran les característiques d’autovia, segons les previsions de trànsit; en concret, entre Vilanova i la Geltrú i la connexió amb l’AP-7 a Vilafranca del Penedès.
 
  • 22quilòmetres tindran les característiques d’una via preferent de dos carrils, d’altes prestacions, amb enllaços a diferent nivell i canalització d’accessos.
 
  • Adaptació a la funcionalitat del nou eix viari en els 32 quilòmetres restants, segons les necessitats de cada tram; amb actuacions com el reforçament del ferm i les millores en la senyalització i els elements de seguretat viària.
 
Construcció de 16 enllaços, 7 túnels i 3 dobles túnels i 16 ponts
El traçat, per trams
 
Al llarg de l’Eix Diagonal, es poden distingir els trams següents:
 
Vilanova i la Geltrú – Puigdàlber
 
  • Vilanova i la Geltrú – Canyelles (7,3 quilòmetres): Un primer tram té característiques urbanes, ja que discorre per una zona de polígons industrials dels afores de Vilanova i la Geltrú, entre l’enllaç amb la variant de Vilanova i la Geltrú i l’enllaç amb l’autopista C-32. En aquest tram, l’actual C-15 es desdobla, es manté la rotonda inicial existent i se’n construeix una de nova fora del tronc central. També es preveu la formació de l’enllaç amb el sector Marquès.
 
A continuació, el traçat se separa de l’actual C-15 i passa a seguir l’autopista C-32 cap a Sant Pere de Ribes. Al llarg d’un quilòmetre, es formen unes calçades laterals de l’autopista. Es preveu un enllaç inicial amb la C-32 i l’antiga C-15 i un enllaç final a la C-32, a la zona del Montgròs.
 
A poca distància d’aquest enllaç, s’inicia el doble túnel del Montgròs, de 1.500 metres de longitud, per tal d’evitar l’afectació en aquesta zona protegida pel Pla d’Espais d’Interès Natural. Després del túnel, l’autovia continua fins al nord-est del nucli urbà de Canyelles, on se situa l’enllaç “Canyelles”, que també permetrà la connexió amb la carretera de Sant Pere de Ribes, C-15b.
 
Pel que fa a estructures, cal destacar el pont de 215 metres de longitud que es construirà a l’enllaç sobre la C-32.
 
Les millores introduïdes en el traçat de l’Eix al seu pas pel terme de Canyelles per tal de minimitzar afectacions seran sotmeses a informació pública i recollides en el projecte constructiu corresponent. Aquests canvis suposen la construcció de dos túnels, de 495 i de 146 metres de longitud, respectivament, a la zona de Costa Bernada, i la reconstrucció d’un tram de 600 metres de la C-15b.
 
  • Canyelles – Vilafranca del Penedès (5,7 km): Correspon al desdoblament de l’actual C-15 entre la connexió amb la C-15b (carretera de Sant Pere de Ribes) i l’enllaç amb l’AP-7, a Vilafranca. En general s’aprofita la carretera existent, que es desdobla, excepte en un tram situat a cavall dels termes municipals de Canyelles i Olèrdola, en el qual el traçat de la futura autovia se separa de la carretera actual fent una variant. En aquest tram, es construirà un túnel doble, d’uns 650 metres de longitud. A més dels enllaços inicial i final, es preveu la construcció de diverses incorporacions i sortides al tronc de l’autovia, juntament amb la formació de calçades laterals a la zona de Sant Miquel d’Olèrdola.
 
Es projecta la construcció de 7 ponts o viaductes, el més llarg dels quals té 42 metres i correspon a la connexió amb la BV-2443. També es preveu la formació d’un altre túnel, de 142 metres de longitud, que se situa al terme d’Olèrdola, a la zona on ja existeix un túnel per a la carretera actual.
 
 
  • Variant de Vilafranca del Penedès (5,6 km): Té característiques de carretera convencional. Un primer tram de 2,4 quilòmetres discorre entre l’enllaç de l’autopista AP-7 (Vilafranca centre) fins a l’enllaç amb l’N-340, en gran part paral·lel i aprofitant el corredor de pas de l’autopista AP-7. A partir de l’enllaç amb la N-340, continua la variant de Vilafranca fins a trobar l’actual C-15 i en segueix el traçat fins a l’enllaç de la Granada. Aquest segon tram té una longitud de 3,2 quilòmetres.
 
Els enllaços previstos són tots a diferents nivell: el de Vilafranca-centre, l’enllaç amb l’N-340, l’enllaç amb la C-243 (carretera de Vilafranca del Penedès a Sant Sadurní d’Anoia) i l’enllaç final o enllaç de la Granada.
 
En aquest tram es preveu la construcció de 4 passos superiors i 11 passos inferiors. Entre els ponts, destaca el que es formarà sobre la línia ferroviària, de 65 metres de longitud.
 
      Vilafranca del Penedès – Puigdàlber(4,1 km): L’actuació prevista en aquest tram és el condicionament de la carretera actual (C-15), per adaptar-la a les característiques d’una via preferent d’una calçada. El tram s’inicia a l’enllaç de la Granada i finalitza poc després de l’enllaç de Puigdàlber, que es remodela.
 
En alguns trams, es formaran calçades laterals o camins de servei amb la finalitat de proporcionar més connectivitat a la carretera. Es construiran cinc passos superiors per formar els enllaços i donar continuïtat a camins i es preveu la formació d’un viaducte de 42 metres sobre la riera Romaní.
 
 
Puigdàlber – Igualada
 
 
 
Aquest tram, que té uns 21,3 quilòmetres de longitud, ja està en servei i té les característiques de via preferent d’una calçada.
 
 
Igualada – Manresa
 
  • Igualada – Castellfollit del Boix (6,9 quilòmetres): La carretera serà de nova construcció, independent de la C-37 actual. El projecte s’inicia al punt on finalitza la C-15, a l’enllaç amb l’antiga N-IIa. Després d’enllaçar amb l’autovia A-2, el traçat continua per l’est del Puig d’Aguilera i culmina a l’enllaç de Castellfollit del Boix (Maians). La carretera té les característiques d’una via preferent, d’altes prestacions, a la qual s’accedeix a través d’enllaços a diferent nivell.
 
La carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. En alguns trams, s’executarà un tercer carril per a l’avançament de vehicles lents, que sumen una longitud total de 4 quilòmetres. La carretera abasta els termes municipals d’Òdena, Castellolí, Castellfollit del Boix i Vilanova del Camí.
 
Es preveu la formació de tres enllaços: a Igualada (amb l’N-IIa), amb l’autovia A-2 i a Castellolí. Les obres inclouran la construcció de 4 viaductes, entre els quals cal remarcar-ne un de 180 metres de longitud al terme de Castellolí. D’altra banda, en aquest tram també es construirà  un  túnel de 163 metres i un túnel artificial de 61,5 metres a la zona de Can Jorba.
 
  • Castellfollit – Sant Salvador de Guardiola (10,6 km): Aquest tram està en servei des de finals de 2005.
 
  • Sant Salvador de Guardiola - Eix Transversal (5,5 km): Aquest tram s’inicia a l’enllaç de Sant Salvador de Guardiola i finalitza a l’Eix Transversal (C-25), al terme de Manresa. En un petit tram inicial de 600 metres, la via se superposa a la carretera construïda recentment entre el primer enllaç i la rotonda al nord del nucli de Sant Salvador de Guardiola. Es mantindrà el ramal de sortida actual de la C-37 a Sant Salvador en direcció a Igualada.
 
Es preveu la construcció de tres túnels: un a la zona de Salelles, de 260 metres de longitud; un túnel artificial al límit entre els termes de Sant Salvador de Guardiola i Manresa, de 190 metres; i un doble túnel artificial de 170 metres pròxim a l’enllaç final amb l’Eix Tranversal.
 
D’altra banda, cal destacar la formació d’un gran viaducte, d’uns 850 metres de longitud, que permetrà evitar l’afectació a la riera de Rajadell i la plana propera, al terme municipal de Manresa. També es construirà un viaducte, d’uns 100 metres, sobre el torrent de la Por, al terme de Sant Salvador de Guardiola.
 
Pel que fa a enllaços, es preveu la formació d’un semienllaç inicial a Sant Salvador de Guardiola, un semienllaç a Salelles i un enllaç final amb l’Eix Transversal, a Manresa, a uns dos quilòmetres de l’actual enllaç de Sant Joan de Vilatorrada.
 
 
Planificació de les obres
 
La concessió de l’Eix Diagonal està formada per un conjunt d’actuacions de diferents característiques que s’executaran de forma individualitzada entre el primer semestre de 2009 i l’any 2012. En aquest sentit, la planificació de les obres serà la següent:
 
  • Tram Igualada – Sant Salvador de Guardiola/Castellfollit del Boix: Els treballs en aquest tram s’iniciaran durant el primer semestre de 2009 i finalitzaran el primer trimestre de 2011.
 
  • Tram Vilafranca del Penedès – Igualada: Les obres s’iniciaran el primer trimestre de 2009 i conclouran l’estiu de 2011.
 
  • Trams Vilanova i la Geltrú – Vilafranca del Penedès i Sant Salvador de Guardiola – Manresa: En els trams extrems de l’Eix Diagonal, les obres començaran l’estiu de 2009 i conclouran durant el 2012. Abans de l’estiu de 2009, s’iniciaran els treballs d’una primera actuació, corresponent a la construcció d’un pas inferior sota l’autopista AP-7, a Vilafranca del Penedès.