El Govern dóna impuls a les obres de l'Eix Diagonal previst entre Vilanova i la Geltrú i Manresa

query_builder   5 maig 2009 13:57

event_note Nota de premsa

El Govern dóna impuls a les obres de l'Eix Diagonal previst entre Vilanova i la Geltrú i Manresa

Eix Diagonal
  • El nou eix viari tindrà 67 quilòmetres de longitud i inclourà 35 quilòmetres de nova carretera, 13 dels quals seran autovia
  • Les obres i la gestió de la infraestructura estan adjudicades per un import de 420,8 milions d’euros
  • Els treballs començaran de manera esgladonada a finals d’any i conclouran el 2012
  • L’actuació permetrà millorar l’accés al litoral des de les comarques centrals, i potenciar les comunicacions intercomarcals.

El Govern ha donat un nou impuls per a que comencin les obres  de l’Eix Diagonal, l’eix viari que unirà Vilanova i la Geltrú (Garraf) i Manresa (Bages), amb l’aprovació, avui, de la declaració d’ocupació dels béns i drets afectats pel projecte, un dels tràmits previs perquè puguin iniciar-se els treballs, adjudicats aquest desembre per valor de 420,8 milions d’euros.
 
La construcció de l’Eix Diagonal, reclamada de fa més de deu anys pels ajuntaments de  Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i Manresa, és una de les obres viàries de més abast i més destacades del Govern de la Generalitat ja que preveu millorar la connexió viària entre el litoral i les comarques centrals de Catalunya. A més, quan estigui fet, constituirà una connexió més directa entre la costa i el futur Eix Transversal desdoblat, que és la via que connecta transversalment Catalunya, de les Terres de Ponent fins a Girona.
 
El nou Eix Diagonal, que combinarà trams viaris ja construïts i trams nous, tindrà una longitud de 67 quilòmetres. Inclourà 35 quilòmetres de nova carretera -13 dels quals seran d’autovia- i la millora dels 32 quilòmetres restants en trams de la C-15 i la C-37. Les obres començaran esglaonadament a partir de finals d’any i conclouran entre el 2011 i el 2012.
 
Aquesta actuació es durà a terme mitjançant una concessió de l’obra pública, que inclou la gestió i l’execució de les obres i el manteniment de l’Eix Diagonal durant un període de 33 anys. L’execució dels treballs està adjudicada per un import de 420,8 milions d’euros a l’agrupació d’empreses formada per Iridium Concesiones de Intraestructuras, S.A. i CAT Desenvolupament de Concessions Catalanes, S.L. L’Eix Diagonal; d’aquesta xifra, 332,4 milions d’euros es destinaran als trams de nova construcció i 18,2 a la millora i adaptació dels trams ja existents. La redacció dels projectes, les expropiacions necessàries i les tasques de gestió i direcció de l'obra, sumen una inversió de més de 70 milions d’euros.
 
Millora de la connexió litoral – comarques centrals
 
En el marc del Pla de grans eixos viaris, el Govern ha projectat la configuració de l’Eix Diagonal, entre Vilanova i la Geltrú i Manresa, per tal de millorar la connexió entre la costa i les comarques centrals, així com potenciar les comunicacions intercomarcals.
 
L’Eix Diagonal tindrà una longitud total de 67 quilòmetres i unirà els municipis de Vilanova i la Geltrú, Canyelles, Vilafranca del Penedès, Sant Pere de Riudebitlles, Capellades, Igualada, Sant Salvador de Guardiola i Manresa. Actualment, està construït prop del 50% del traçat d’aquest eix viari; en concret, entre Puigdàlber i Igualada (corresponent a la C-15) i entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola (C-37).
 
Eix Diagonal
Les obres que s’impulsen consistiran en la formació d’una autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès i la construcció de les variants de Vilafranca del Penedès i Canyelles, així com de diferents trams de nova carretera. En paral·lel, els treballs comportaran l’adaptació de la resta del recorregut fins a Manresa a les característiques del nou eix viari.
 
D’aquesta manera, l’Eix Diagonal unirà l’Alt Penedès i el Garraf amb una nova autovia que també connectarà amb les autopistes C-32 i AP-7. Així mateix, configurarà una connexió més directa entre la costa i l’Eix Transversal (C-25) i millorarà la mobilitat entre el Bages i l’Anoia.
 
En les obres de l’Eix Diagonal, es poden remarcar les actuacions següents:
 
  • Construcció de 35 quilòmetres de nova carretera, dividits en tres trams: Vilanova i la Geltrú – Puigdàlber, Igualada – Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola – Manresa (Eix Transversal).
  • 13quilòmetres tindran les característiques d’una autovia; en concret, el tram entre Vilanova i la Geltrú i la connexió amb l’AP-7, a Vilafranca del Penedès.
  • 22quilòmetres tindran les característiques d’una via preferent de dos carrils, d’altes prestacions, amb enllaços a diferent nivell i canalització d’accessos.
  • Adaptació al nou eix viari dels 32 quilòmetres restants, en funció de les necessitats de cada tram, amb treballs com, per exemple, la millora del ferm i la renovació de la senyalització i dels elements de seguretat viària.
  • Construcció de 16 enllaços, 10 túnels (tres dels quals seran dobles)i 16 ponts.
 
Programació de les obres
 
La concessió de l’Eix Diagonal està formada per un conjunt d’actuacions que s’executaran de forma individualitzada entre el segon semestre de 2009 i l’any 2012. En aquest sentit, la planificació de les obres serà la següent:
 
  • Tram Castellfollit del Boix – Manresa: Els treballs començaran el primer semestre de 2010 i finalitzaran el 2012.
  • Tram Igualada – Castellfollit del Boix: Els treballs s’iniciaran durant el segon semestre d’aquest any i conclouran el segon semestre de 2011.
  • Tram Vilafranca del Penedès – Igualada: Les obres en aquest tram s’iniciaran el primer semestre de 2010 i conclouran durant el 2012.
  • Tram Vilanova i la Geltrú – Vilafranca del Penedès. Les obres començaran el segon semestre d’enguany i finalitzaran durant el 2012.Aquest tram s’iniciarà amb la construcció d’un pas inferior sota l’autopista AP-7, a Vilafranca del Penedès.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined