- La Generalitat gestionarà el servei, decidirà les freqüències de pas, les tarifes i els horaris, marcarà els nivells objectius de qualitat, i inspeccionarà el servei
- L’acord reconeix que, quan finalitzi el contracte programa amb Renfe, la Generalitat podrà decidir continuar encarregant-li el servei o triar un altre operador
El Govern ha aprovat avui l’acord signat per la Comissió Mixta de Transferències Administració de l’Estat-Generalitat que dóna llum verda al traspàs del servei de Rodalia de Renfe a Catalunya. L’acord converteix el Govern en l’autoritat ferroviària de Rodalia a partir de l’1 de gener d’aquest any i li reconeix la potestat per continuar encarregant el servei a Renfe-Operadora el 2011 o bé optar per un altre operador. El traspàs de la gestió de Rodalia es va tancar la setmana passada en el marc d’una reunió de la Comissió Mixta de Transferències.
Plenes competències
Les competències que es traspassen són les que estableix l’article 169 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en relació als serveis ferroviaris de Rodalia (gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna RENFE-Operadora). L’acord, però, estableix que el traspàs de Rodalia es realitza sens perjudici de les actuacions que es desenvolupin per al traspàs de la resta de serveis ferroviaris de competència de la Generalitat.
En compliment de l’acord, el Govern:
- Planificarà el servei ferroviari i el gestionarà
- Decidirà les tarifes aplicables al servei, aprovarà els contractes de transport i podrà articular fórmules d’adhesió als sistemes tarifaris integrats i bonificacions per a determinats col·lectius
- Formalitzarà els contractes de gestió amb les empreses operadores, farà el seguiment de les obligacions previstes en aquests contractes i adoptarà mesures correctores si cal
- Determinarà els drets i deures dels usuaris, autoritzarà les condicions d’ús del servei i establirà els procediments de reclamació
- Regularà i ordenarà el servei (incloses la determinació de la seva naturalesa jurídica i forma de gestió i, en el seu cas, la fixació del règim de compensacions per a les obligacions de servei públic que s’imposin a les empreses operadores)
- Determinarà els nivells de qualitat que ha de complir l’empresa ferroviària que presti el servei
- Coordinarà els serveis ferroviaris de rodalia amb els restants serveis de transport
- Podrà inspeccionar el servei ferroviari i els mitjans tècnics i de material mòbil amb els quals es presta aquest servei
- Determinarà les facultats del personal de les empreses ferroviàries per a l’exercici de les funcions inspectores
- Podrà verificar el compliment de les condicions de contractació i ús del servei i el respecte al règim i de drets i deures dels usuaris
- Aplicarà el règim sancionador per infraccions i adoptarà mesures per assegurar el correcte ús dels títols de transport i evitar el frau
- Fixarà els serveis mínims en cas de conflicte col·lectiu a qualsevol empresa de transport ferroviari
Desenvolupament del traspàs
L’acord de traspàs estableix que, donat que l’Estat té un contracte programa amb Renfe-Operadora pel període 2006-2010, la Generalitat el subroga en el lloc de l’Estat fins al 31 de desembre de 2010. Llavors serà quan la Generalitat podrà negociar lliurement un nou contracte, 2011-2015, amb la mateixa empresa o bé triar un nou operador, que haurà de tenir les mateixes condicions que ADIF imposa a Renfe-Operadora.
Tant si l’execució del servei continua en mans de Renfe com si no, l’administració de l’Estat transferirà al Govern de la Generalitat un import anual equivalent al dèficitassociat a la prestació del servei. Si la Generalitat decidís no renovar el contracte amb Renfe Operadora, la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals haurà d’acordar la valoració dels mitjans materials (material mòbil) i personals (uns 900 empleats) a transferir a la Generalitat.
Pel que fa a la valoració econòmica del servei, i segons l’acord de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals, l’Estat es compromet a assumir la totalitat del dèficit de Renfe Operadora, que per aquest any s’estima en uns 117’2 milions d’euros. Aquest import inclou el dèficit d’operacions, les amortitzacions de les inversions realitzades i les despeses financeres. L’acord especifica que la Generalitat no assumirà pèrdues de Renfe-Operadora ni d’aquest any 2010 ni d’exercicis anteriors.
L’acord preveu que els increments de costos causats per decisions de l’Estat o Renfe, ja sigui per increments de cànons d’ús d’infraestructura, creació de nous serveis (per exemple els que es derivin de les obres del Pla de Rodalies) o millora dels estàndards de qualitat, entre d’altres, formaran part del cost a transferir per l’Administració General de l’Estat a la Generalitat.
Per la seva banda, el Govern, fent ús de les seves competències, podrà establir uns nivells de qualitat diferents i una política tarifària pròpia. També podrà modificar els estàndards del servei respecte a l’acord del ministeri de Foment amb Renfe (augment de les freqüències de pas, capacitat dels combois, etc.).
Convenis amb Renfe, Ministeri de Foment i Adif
L’acord també preveu la subscripció de dos convenis per assegurar la necessària coordinació entre la Generalitat i l’Administració de l’Estat:
1. Conveni entre la Generalitat i Renfe Operadora: el conveni preveu la creació d’un Òrgan Mixt de Coordinació i Control Generalitat de Catalunya-Renfe Operadora. L’integraran quatre representants de Renfe-Operadora i quatre del Govern (inclòs el president) que, entre altres funcions, hauran de proposar el nomenament del director del servei. A l’hora d’adoptar acords, el president, nomenat pel Govern, tindrà vot de qualitat i, per tant, majoria. El nou òrgan també tindrà entre les seves funcions:
- Adaptar o modificar els serveis programats i assignar recursos materials i humans en funció dels requeriments de la demanda, valorant la seva repercussió econòmica
- Proposar les mesures necessàries en cas de problemes greus en el servei, tant si són previsibles (obres) com si no ho són (incidències)
- Formular propostes de millora de la infraestructura i sol·licitar la intervenció dels organismes de regulació ferroviària
- Determinar els sistemes d’informació immediata als clients de les anomalies i del restabliment dels serveis
- Definir la via de recepció, canalització i resolució de les reclamacions a nivell comercial
- Determinar l’objectiu de qualitat i puntualitat del servei
El conveni també preveu que Renfe Operadora constituirà una àrea de negoci específica de Rodalia-Catalunya i que la Generalitat podrà determinar el nom comercial del servei.
2. Conveni entre la Generalitat, el Ministeri de Foment i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF):el conveni estableix les bases de la col·laboració entre Foment, Generalitat i ADIF per la utilització de la infraestructura ferroviària de Rodalia de Barcelona. L’acord assigna a la Generalitat totes les franges horàries vinculades a la prestació dels serveis ferroviaris de Rodalia. A més, ADIF li comunicarà les franges horàries addicionals lliures per a poder incrementar la capacitat del servei.
A banda, el conveni preveu que, abans de tres mesos, les parts establiran els compromisos de qualitat que assumeix ADIF, com a administrador de les infraestructures ferroviàries. Una comissió mixta controlarà el compliment d’aquests nivells de qualitat i el seu incompliment serà penalitzat econòmicament.
Les inversions a realitzar que no formen part d’aquesta transferència es faran d’acord amb el que estableix el Protocol subscrit el 2006 sobre actuacions en infraestructures ferroviàries a Catalunya i tenint en compte el nou Pla de Rodalia.
Comissió Mixta de Transferències