• La partida es destinarà als subministraments i serveis associats al pla de desplegament i millora de la xarxa fins el 2015
  • La xarxa RESCAT és el sistema integrat de radiocomunicacions i emergències dels cossos operatius de la Generalitat de Catalunya i d’altres agents públics relacionats amb la gestió de les emergències de Catalunya
 
El Govern ha aprovat avui una inversió de 14,3 milions d’euros per subministraments i serveis associats al pla de desplegament i millora de la xarxa RESCAT (Radiocomunicacions per a les Emergències i la Seguretat de Catalunya) fins el 2015. Aquesta inversió es destinarà a ampliadors de cobertura, sistemes de cobertura de senyal a l’interior de túnels o sistema de recepció i transmissió de vídeo de mitjans aeris, entre altres.
 
Des del mes de gener de l’any passat tots els efectius dels Mossos d’Esquadra, dels Bombers de la Generalitat, de la Guàrdia Urbana i Bombers de Barcelona, del cos d’Agents Rurals, els serveis de Protecció Civil, el Servei d’Emergències Mèdiques, funcionaris d’Obres Públiques, de l’Agència Catalana de l’Aigua i del Servei Meteorològic ja estan integrats en la mateixa xarxa de comunicacions. Aquest fet afavoreix les tasques de coordinació entre els diferents operadors en matèria de seguretat, ja que anteriorment no podien intercomunicar-se de forma àgil perquè cada col·lectiu de seguretat i emergències tenia una xarxa independent de comunicació.
 
Xarxa RESCAT
 
La xarxa RESCAT és el sistema integrat de radiocomunicacions dels cossos operatius del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació i d’altres agents públics relacionats amb la gestió de les emergències de Catalunya. Actualment, la xarxa Rescat està formada per 207 estacions base, que donen cobertura a pràcticament tot el territori català, i disposa de 20.000 terminals distribuïts entre els diferents cossos operatius.
 
El Govern ha ofert a totes les policies locals de Catalunya que també s’integrin en el mateix sistema de telecomunicacions, i fins ara ha signat 14 convenis d’adhesió amb diferents ajuntaments. A més, ha facilitat dos terminals als alcaldes de tots els municipis sense policia local per mantenir-se connectats permanentment amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) i comunicar-se en cas d’emergència.
 
Cobertura túnels
 
La xarxa Rescat també garanteix tenir cobertures en túnels viaris i ferroviaris i en els aparcaments soterrats. Fins ara, ja s’ha instal·lat cobertura als túnels de la Ronda del Mig (Badal, Mitre i Camèlies), als túnels de la Ronda Litoral (Colom, Pla de Palau i Vila Olímpica), de la Ronda de Dalt (Oreneta) i als túnels de Vallvidrera i Valldoreix.
 
També s’han fet els projectes per donar cobertura als túnels viaris de Vielha, del Cadí, del Garraf i de Parpers, i s’han iniciat els convenis per que disposin de senyal als túnels i estacions dels metro de Barcelona, dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i de Renfe/Adif.
 
Localitzador GPS i mòbil
 
Entre les característiques de la xarxa Rescat destaca la possibilitat de tenir localitzats tots els terminals i vehicles equipats d’emissores mitjançant un sistema GPS, fet que permet visualitzar en tot moment on es troba cada unitat. El terminals de la xarxa Rescat també tenen la possibilitat d’intercomunicar-se amb la telefonia mòbil convencional de forma que poden rebre i fer trucades a telèfons normals.
 
La xarxa rescat està, a més, especialment dissenyada perquè sigui més robusta i fiable, sobretot en casos d’emergències, ja que no se satura per trucades de mòbils, té més cobertura que la telefonia convencional i resisteix en cas de manca de subministrament elèctric. Garanteix a més a més la confidencialitat en les comunicacions i dades.
 
Motos amb innovació tecnològica
 
Els serveis tècnics del Departament d’Interior han desenvolupat una innovació tecnològica inèdita al món que, basant-se en la tecnologia Bluetooth, permet que els agents de la Divisió de Trànsit que patrullen en motos es puguin comunicar per la xarxa Rescat mentre circulen i sense necessitat de cables d’interconnexió entre el casc i l’emissora instal·lada a la pròpia moto. D’aquesta manera, els Mossos d’Esquadra són el primer cos policial amb una Divisió de Trànsit que utilitza una xarxa Tetra amb un sistema de comunicació Bluetooth entre el casc del motorista i l’emissora de la moto.