- Des de l'abril, més de 2,2 milions de viatgers han utilitzat el servei de metro ininterromput, la qual cosa suposa un augment del 38% respecte als desplaçaments nocturns habituals
- La continuïtat d'aquesta iniciativa suposarà una inversió de 2,7 milions d'euros durant el 2008
El Govern ha aprovat avui donar continuïtat al servei de metro ininterromput a la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i les línies urbanes de Ferrocarrils de
Actualment, la xarxa de metro de Barcelona comprèn nou línies, sis de les quals (L1, L2, L3, L4, L5, i L11) són operades per TMB, i les altres tres (L6, L7 i L8) per FGC. Per tal de promoure l'ús del transport públic sostenible, durant els darrers anys s'han adoptat mesures per reforçar i ampliar els serveis nocturns d'autobús urbans i interurbans de Barcelona, i s'ha ampliat l'horari de funcionament del metro els caps de setmana fins les 2 de la matinada. El 14 d'abril passat, el Govern, a través de l'ATM, va impulsar una prova pilot per donar servei ininterromput de les línies de Metro de Barcelona de TMB i les línies urbanes d'FGC a les nits dels dissabtes i cinc vigílies de festius (1/1, 24/6, 15/8, 24/9 més un altre dia a decidir).
Més de 2,7 milions per al 2008
Atès el gran èxit de la iniciativa, que ha superat totes les expectatives, el Govern ha aprovat la continuïtat d'aquesta experiència, amb l'objectiu de donar resposta a la important demanda de mobilitat en horari nocturn, sobretot entre el públic jove, per tal de garantir la seguretat viària i promoure l'ús del transport públic. Així, el Govern ha aprovat destinar més de 2,7 milions d'euros durant el 2008, per tal de finançar la continuïtat del servei de metro nocturn.
Concepte | Any 2008 |
Increment de despeses | 3,479 M€ |
Increment d'ingressos per recaptació | 0,755 M€ |
Total necessitats de finançament | 2,724 M€ |
2,2 milions de viatgers al metro nocturn
La demanda del servei de metro nocturn ha estat molt superior a la prevista inicialment, que era de 324.000 viatgers per a tot el període de proves comprès entre abril i octubre. Així, en només 6 mesos, més de 2,2 milions de persones han utilitzat el servei de metro entre les 0 i les 7 hores, la qual cosa suposa un 38% d'usuaris més respecte el nombre total de viatgers d'una nit tipus (de
TOTAL - Acumulat des del 14 d'abril de 2007 | ||||
Operador | Viatgers de | Viatgers nit tipus | Increment de | % Increment |
TMB | 2.052.630 | 1.472.575 | 580.055 | 39,4% |
FGC | 187.007 | 149.172 | 37.835 | 25,4% |
TOTAL | 2.239.637 | 1.621.747 | 617.890 | 38,1% |
Mitjana diària total | ||||
Operador | Viatgers de | Viatgers nit tipus | Increment de | % Increment |
TMB | 76.023 | 54.540 | 21.484 | 39,4% |
FGC | 6.926 | 5.525 | 1.401 | 25,4% |
TOTAL | 82.950 | 60.065 | 22.885 | 38,1% |
Ara, amb la continuïtat del servei de metro ininterromput els dissabtes i les cinc vigílies de festius acordades, s'espera un augment de la demanda d'1,5 milions d'usuaris l'any, que es preveu que es produeixi de manera homogènia en el temps com fins ara.
Reforç en seguretat i vigilància
Per tal de garantir la seguretat dels usuaris de les línies de metro de TMB i FGC, durant el període de proves s'ha reforçat el personal de vigilància. En aquest sentit, TMB ha augmentat la seguretat durant les nits amb 88 persones (78 vigilants jurats i 10 auxiliars) que representen 732 hores més de vigilància cada dia que ha restat obert el servei. Igualment, les línies d'FGC, han comptat amb 5 agents més cada nit, la qual cosa suposa un augment de 40 hores de vigilància. Així, el servei de metro nocturn s'ha desenvolupat amb absoluta normalitat en els prop de 6 mesos que ha durat la prova pilot, i no s'ha registrat cap incident remarcable durant les nits a la xarxa de metro i d'FGC.
D'altra banda, l'ampliació de l'horari nocturn també ha suposat un esforç addicional pel que fa a la neteja i manteniment de les instal·lacions, per tal de garantir la qualitat del servei.