- S’estableix un nou tipus infractor per dissuadir les pràctiques abusives en la formalització de lloguers temporals que en realitat tenen la finalitat de caràcter permanent o habitual
- El nou Decret llei modifica preceptes de la Llei del dret a l’habitatge i de la Llei del Codi de consum de Catalunya
El Govern ha aprovat avui el règim sancionador per garantir el compliment de la contenció de rendes del lloguer a través d’un Decret llei de mesures urgents. Aquesta regulació s’emmarca dins les polítiques públiques que van més enllà de la provisió i de la promoció d’habitatge social públic per atendre una situació social d’emergència generada pel desequilibri entre l’evolució dels preus del lloguer i la capacitat econòmica de les famílies.
Les mesures aprovades doten la Generalitat de Catalunya de capacitat per sancionar el lloguer d’habitatges per sobre de la renda màxima definida pel sistema de referència dels preus d’arrendament. D’acord amb el nou Decret, es considera una infracció greu establir en l’arrendament d’un habitatge subjecte al règim de contenció de preus del lloguer una renda que ultrapassi l’import màxim permès, si la diferència de rendes és igual o inferior al 30%. En el cas que sigui superior al 30%, serà considerada com a infracció molt greu.
Sanció contra les pràctiques abusives en el lloguer temporal
Així mateix, amb l’ampliació de l’article 331-5 de la Llei del Codi de consum de Catalunya, s’estableix un nou tipus infractor per dissuadir les pràctiques abusives en la formalització de lloguers temporals que en realitat tenen la finalitat de caràcter permanent o habitual amb la voluntat manifesta d’eludir, en frau de llei, l’aplicació de la normativa vigent en matèria d’arrendaments urbans.
La majoria d’articles del Decret aprovat modifiquen preceptes de la Llei del dret a l’habitatge de 2007. Així, l’article 1 concreta els supòsits en què es produeix la discriminació indirecta i permet aplicar la infracció prevista a l’article 123 de la pròpia Llei que ja recull com a infracció molt greu dur a terme accions o omissions que suposin assetjament o discriminació.
Una altra infracció molt greu en matèria d’arrendaments és el fet de repercutir en l’arrendatari les despeses de gestió immobiliària i/o de formalització quan per la tipologia no siguin procedents de conformitat amb la normativa d’aplicació.
D’altra banda, es considera una infracció greu no fer constar en la publicitat o en les ofertes d’habitatge per llogar, la renda que resulta de l’aplicació del sistema de referència dels preus d’arrendament o si s’escau, l’import de la renda del contracte d’arrendament anterior, així com la condició de gran tenidor de la propietat de l’habitatge.
En la resta de l’articulat, s’estableixen modificacions com la del contingut obligatori en la publicitat immobiliària, la informació mínima d’una oferta d’arrendament, els requisits, així com les dades que se n’han de fer constar en els contractes. El contingut dels anuncis i ofertes de lloguer publicats abans de l’entrada en vigor d’aquest Decret, que entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, s’ha d’adaptar en el termini de cinc dies.
Les conductes de les persones professionals vinculades amb l'habitatge que vulnerin les prescripcions establertes relatives a la subscripció d'assegurances, pòlisses de responsabilitat civil i garanties de qualsevol tipus; la presentació i el lliurament de la documentació i la informació exigides per aquesta llei en la transmissió i l'arrendament d'habitatges, així com el compliment dels requisits relatius a les ofertes i a la publicitat tindran la consideració d’infracció administrativa en matèria de disciplina de mercat i defensa dels consumidors i usuaris.