1. La consellera Niubó visita la mostra d’activitats i tallers amb què es clou el projecte Global Teaching Labs a Catalunya: “Ajuda a desenvolupar el compromís amb les matèries STEM i a despertar vocacions femenines, un dels reptes que tenim com a país”
  2. Els deu estudiants del Massachusetts Institute of Technology, inscrits al programa Global Teaching Labs, han fet una estada durant el mes de gener a 10 instituts participants del programa FAIG
  3. Han contribuït al desenvolupament de projectes maker amb l’alumnat, fomentar noves vocacions científiques i esdevenir referents de gènere en les àrees STEM

Un total de deu estudiants del Massachusetts Institute of Technology (MIT), una de les universitats més prestigioses del món, han fet una estada a diversos centres educatius públics catalans al llarg del mes de gener en el marc del programa Global Teaching Labs, una iniciativa educativa que promou que els estudiants d’aquesta institució realitzin estades i visites a diferents països per a col·laborar en les activitats d’aprenentatge relacionades amb les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM).

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha visitat aquest migdia l’exposició de les activitats, experiències i aprenentatges que s’han dut a terme als 10 instituts participants, que també ha inclòs diversos tallers experimentals de codificació en directe i usos i aplicacions educatives de la intel·ligència artificial. La jornada també ha servit de trobada dels alumnes, docents i estudiants de l’MIT participants en el projecte. Niubó ha assegurat que aquesta iniciativa “ajuda a desenvolupar el compromís amb les matèries STEM i a despertar vocacions femenines, un dels reptes que tenim com a país. L’aprenentatge als centres és molt significatiu i la valoració que en fan els alumnes és molt positiva”.

Per part dels estudiants del MIT, l’alumne d’enginyeria mecànica Wilhelm Hector ha afirmat que “aquest mes ha estat fantàstic, venir aquí i compartir una mica del que aprenc a l’MIT ha estat molt especial. Vaig descobrir la meva passió per les màquines i la ciència de molt petit, i un programa com FAIG és una oportunitat important per als alumnes més joves per descobrir la seva passió”. L’enginyera Layal Barakat ha afegit que “ha estat molt interessant i útil. Ha estat bonic veure com s’implementa la metodologia maker aquí i com els alumnes hi interactuen. Tothom ha estat molt hospitalari”.

Catalunya és un dels destins d’aquests estudiants internacionals gràcies al marc de col·laboració entre el Departament d'Educació i Formació Professional, l’àrea educativa de la Fundació La Caixa (EduCaixa) i el MIT, que permet acollir-los en diversos centres educatius públics. Els 10 instituts i instituts escola seleccionats ja treballen en diversos projectes tecnològics de creació i fabricació digital d’alta qualitat i rigor pedagògic dins del programa Fent per Aprendre Imaginant Globalment (FAIG) per a la millora de les pràctiques d’ensenyament-aprenentatge, a través de l’acompanyament, la formació pedagògica i la capacitació tecnològica. Aquest programa està coordinat pel CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca educativa) del Departament d'Educació i Formació Professional. Els centres són els següents:

• Institut Escola Vapor i Molí (Barcelona)

• Institut Maria Espinalt (Barcelona)

• Institut Escola Arts (Barcelona)

• Institut Barres i Ones (Badalona)

• Institut La Riera (Badalona)

• Institut de Santa Coloma de Gramenet (Santa Coloma de Gramenet)

• Institut Bernat El Ferrer (Molins de Rei)

• Institut La Sínia (Parets del Vallès)

• Institut Escola Àngela Bransuela (Mataró)

• Institut Alba del Vallès (Sant Fost de Campsentelles)

Els estudiants universitaris visitants han estat triats pel seu perfil maker i tecnològic amb l’objectiu de col·laborar amb els centres educatius l’impuls dels aprenentatges STEM en els seus laboratoris de creació i fabricació digitals, també anomenats FaigLABs, de què disposen els centres participants del programa FAIG. Durant la seva estada, els estudiants del MIT també han col·laborat a l’hora d’explorar nous mètodes d’aprenentatge vinculats a la cultura maker, fomentar noves vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat i esdevenir nous referents de gènere, ja que quatre de les deu persones participants són dones.

Programa FAIG

El FAIG és un programa iniciat el curs 2023-2024 amb la participació de 146 centres educatius d’arreu de Catalunya. El seu propòsit és que l’alumnat doni resposta a reptes i desafiaments socials rellevants, mitjançant projectes d’alta qualitat i rigor pedagògic que incorporin la fabricació digital com a recurs. A finals del curs 2023-2024 els centres van rebre una dotació d’equipaments maker per crear el seu propi laboratori de fabricació digital personalitzat. El programa també té previst formar 4.500 docents dels 146 centres seleccionats en l’aprenentatge per projectes maker.

La Unió Europea - NextGeneration EU finança en part programa a través del Mecanisme de recuperació i resiliència (MRR).

Logos{"name":"2025/02/03/12/28/8a69ed32-f7f8-4c21-922e-02e178d38ae3.jpg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":64910}



4  

Imatges

Material 'maker'

Material 'maker' 3512923

Material 'maker'

Material 'maker' 2133148

La consellera Niubó durant la visita

La consellera Niubó durant la visita 3079880

La consellera Niubó durant la visita

La consellera Niubó durant la visita 2380112