• Ensenyament vol mantenir el nivell de la qualitat educativa del sistema i alhora col·laborar en la reducció del dèficit
  • De cara al proper curs s’incrementarà, segons la normativa del Real Decreto Ley, la jornada lectiva dels docents una hora, i a la proposta del ministeri de nomenar els substituts transcorreguts deu dies lectius s’intentarà donar una resposta amb efectius del propi centre. Es demana un dictamen al Consell de Garanties Estatutàries per invasió de competències
Roda premsa 26.04.12
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat les mesures d’austeritat en l’organització dels centres públics per al proper curs 2012-2013 arrel de la publicació del Real Decreto Ley  de Medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo del Ministeri d’Educació, i que aquest matí s’han presentat als representants sindicals i a les juntes de direcció de primària i secundària.
 
Segons ha declarat la consellera d’Ensenyament, “donarem compliment a allò que és obligatori, però aplicant amb cura el que és opcional”. Rigau ha destacat que “amb aquestes mesures podem mantenir el principal repte del sistema educatiu, que és la qualitat de l’ensenyament, demanant –és veritat- un esforç superior al professorat però fent allò que permeti col·laborar en la reducció del dèficit”.
 
Les mesures proposades des del Ministeri es poden dividir entre les opcionals i les obligatòries. En el cas de les obligatòries hi ha:
-          Augment de la jornada lectiva del professorat (mínim de 25 hores a infantil i primària i de 20 hores a secundària i batxillerat), i que a Catalunya suposa augmentar una hora la jornada lectiva.
-          Substitució de professorat, amb la proposa de nomenament de substituts únicament passats deu dies lectius.
 
La consellera Rigau ha anunciat que aquestes dues mesures del govern estatal envaeixen les competències de Catalunya en matèria educativa i per tant es demana un dictamen al Consell de Garanties Estatutàries. Si aquest confirma que envaeix competències Ensenyament recorrerà davant del Tribunal Constitucional. Irene Rigau ha declarat que “es tracta de mesures d’aplicació obligatòria i per tant s’han de d’aplicar, hi ha un respecte a la llei tot i que no ho acceptem, i per això recorrerem a al tribunal constitucional”.
 
El paquet de mesures opcionals contempla:
-          Incrementar la ràtio d’alumnes per aula fins un màxim del 20%.
-          Implantació d’ensenyaments de formació professional: la substitució dels cicles formatius de grau mitjà i superior LOGSE d’un sol curs, per la nova versió LOE de dos cursos, prevista pel curs 2012-2013, es podrà ajornar al curs 2014-2015.
-          Obligació d’oferir dues modalitats de batxillerat: es deroga l’obligació dels centre d’oferir, com a mínim, dues modalitats de batxillerat.
 
Pel que fa l’augment de la ràtio la titular d’Ensenyament ha assegurat que “proposem mantenir la base de la ràtio fixada i aplicar l’augment quan sigui convenient per raons de programació. Però en cap cas es farà de forma automàtica sinó tenint en compte la personalitat de cada centre”. Rigau ha recordat que “l’augment de ràtio és un element propi de la programació de grups i això correspon a l’administració”.
 
Irene Rigau també ha recordat que cal tenir en compte altres criteris que intervenen en l’ampliació de la ràtio. És el cas de les característiques de l’alumnat, responent al principi d’inclusió social, i que segons la consellera “la inclusió és un aspecte bàsic en el nostre sistema”. També cal contemplar les característiques físiques dels centres: “fa anys que construïm les aules per tal que hi càpiguen 25 alumnes. Un augment de la ràtio d’un 20% sense mirar la realitat podria ser inviable des d’un punt de vista logístic”. Finalment, també intervenen les característiques socioeconòmiques del centre, responent al principi d’equitat i que fa que en determinats entorns cal contemplar per augmentar o no la ràtio.
 
Elaboració de material curricular
 
Respecte les substitucions del professorat, Ensenyament proposa un model de substitucions internes que tingui en compte les característiques de cada etapa i cada cicle educatiu i que contempli la simultaneïtat en les baixes. L’objectiu és dissenyar mesures a cada centre, a través de l’autonomia, per tal que les substitucions puguin ser portades a terme sense perjudicar la vida acadèmica del centre ni els seus alumnes.
 
Així, s’assignaran les tasques docents de suport al centre que permetin les substitucions de curta durada. Alhora, hi haurà una previsió de tasques docents de suport curricular per a àmbits de cada departament de coordinació didàctica. Aquesta mesura permetrà crear una bossa d’hores. Alhora, cada departament dels centres haurà  d’elaborar material curricular annexat per tal d’aplicar en el moment de la substitució, per tal que no afecti a l’activitat curricular de les classes. 
 
La consellera Rigau ha destacat que el professorat d’educació secundària disposarà d’una tarda més lliure a la setmana, i seran dues tardes les que hauran d’anar al centre i no tres com fins ara. Rigau ha exposat que la jornada compactada a secundària haurà d’estar sustentada en dos aspectes bàsics: l’èxit en el rendiment escolar dels alumnes i el suport de la comunitat educativa.
 
Les noves propostes suposen congelar algunes de les mesures aprovades en Acord de Govern del 27 de març:
-          Modificació de les exempcions horàries setmanals dels coordinadors d’educació infantil i primària i secundària.
-          Revisió de càlcul de desdoblament de l’ESO.
-          Dedicació horària setmanal dels tutors de la fase de formació pràctica dels alumnes en centres de treball.
 
 
 
26 d’abril de 2012
 
 

1  

Imatges

Roda premsa 26.04.12

Roda premsa 26.04.12 2500

1  

Vídeos

Tall de veu consellera2

2  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 169

Tall de veu consellera 1

Tall de veu consellera 1
FLV | 4899