Entrevista Matins

 

 

  • En una entrevista a Els Matins de TV3, el portaveu del Govern adverteix que “fins que no puguem manar sobre els propis diners no ens en sortirem, perquè totes les regles del joc a nivell financer en aquests 30 anys se’ls han acabat passant pel clatell”
 
  • Reitera que l’Executiu utilitzarà “tots les eines” polítiques, institucionals i jurídiques per defensar l’autogovern del país
 
  • “Si disposéssim el 8 o el 9 per cent del que ens prenen i no torna, no hauríem d’haver fet totes les infraestructures de peatge. Reparteixen culpes, què s’han pensat?”, respon Homs a la ministra de Foment
 
 
“Tenim la sensació que la porta es va tancant, que el govern espanyol va tancant la porta [...] No sé si anirem a una confrontació ja, però arribarà un moment que estarem, com diu el president, davant d’una paret i haurem de prendre decisions col·lectives rellevants”. Amb aquestes paraules el portaveu del Govern i secretari general de la Presidència, Francesc Homs, ha advertit avui de les conseqüències de l’ofec i de l’ofensiva recentralitzadora de l’Estat cap a Catalunya, com posa de manifest la caiguda d’inversió pública dels Pressupostos Generals de l’Estat o els decrets espanyols d’educació i sanitat. “No pot ser que es redueixin les aportacions als centres culturals de la ciutat de Barcelona i s’incrementin al Prado de Madrid. O no hi ha diners o si n’hi ha que es reparteixin de manera equitativa”. “Els números canten i això no és una manera de tenir Catalunya com a prioritat, el cas de les infraestructures clama el cel”, ha manifestat en una entrevista a Els Matins de TV3.
 
El portaveu ha reiterat que el Govern desplegarà “totes les eines disponibles” des del punt de vista polític, institucional i jurídic per defensar l’autogovern del país davant l’ofensiva recentralitzadora de l’Estat. El Govern, ha recordat, portarà al TC els decrets espanyols d’educació i sanitat i totes aquelles iniciatives estatals que vulnerin el marc competencial de Catalunya, reclamarà a l’Estat que elimini les duplicitats administratives generades per les “superestructures” ministerials espanyoles i que les grans obres públiques incorporin un informe d’impacte de cost-benefici. “No fan informes de cost-beneficis perquè sinó quedarien de color vermell”, ha denunciat. La Generalitat també exigirà a Madrid que faci efectives les sentències que incompleix amb Catalunya i adverteix que no permetrà que “es carregui els municipis petits”. “El problema de l’administració del territori ja ens el resoldrem a Catalunya”, ha advertit.
 
 
‘Hem de buscar un model propi’
 
El portaveu ha insistit que en un moment de crisi com l’actual el Govern i els partits polítics han de “jerarquitzar, prioritzar bé els problemes de país”, que són “la crisi econòmica i les dificultats per fer-hi front amb els braços i les cames lligades, l’asfíxia que pateix el país”. “Hem de disposar d’una agència pròpia, entendre que fins que nosaltres per nosaltres mateixos no puguem manar sobre els propis diners i pagar a l’Estat el que creguem o el que s’estableixi no ens en sortirem, perquè totes les regles del joc a nivell financer en aquests 30 anys se’ls han acabat passant pel clatell”, ha advertit.
 
En aquest sentit, ha convidat el PSC a sumar-se a “la majoria absoluta” que ja existeix al Parlament a favor del pacte fiscal. “Ja ens hem equivocat tots, ja ho hem provat tot tots, hem de buscar camins nous, un model propi, que és el que buscàvem el 2005 i que ells ja van votar”, ha recordat Homs.
 
 
‘Sense dèficit fiscal no hauríem fet tants peatges’
 
“Això és tenir molta cara, perquè si a Catalunya hem hagut de fer infraestructures de peatge de la Generalitat és perquè tenim una situació financera que és la que és, dir això és tenir molta barra”. Amb aquestes paraules ha respost el portaveu del Govern la ministra de Foment, que acusava la Generalitat de fixar uns peatges més elevats a les autopistes de la seva concessió.
 
“Han de ser més seriosos”, perquè “si disposéssim el 8 o el 9 per cent del que ens prenen i no torna, no hauríem d’haver fet totes les infraestructures de peatge. Reparteixen culpes, què s’han pensat? S’han hagut de fer així perquè sinó no es podien fer les infraestructures que calia fer i com que no tenim els diners perquè estem en una situació de dèficit fiscal ens hem hagut de buscar la vida tots els governs. El problema és estructural, que ens prenen uns diners que generem i no tenim”, ha sentenciat.