• “Des del 1978  el català no havia estat tan menystingut en un text del ministeri d’Educació”
  • “La Llei d’Educació de Catalunya deixa clar que no s’han de separar els infants per raó de llengua. I aquesta és la fortalesa del nostre model d’escola”
 
  • “Aquest text ha estat amagat i un cop fetes les eleccions ho han comunicat. És una estratègia política i hi ha una clara intencionalitat”
 
  • “Amb la proposta el català passa a ser la quarta llengua a l’ensenyament primari. Es tracta d’una ofensiva com cap ministre havia plantejat en aquests anys de democràcia”
Roda de Premsa
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat aquesta tarda que l’esborrany de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa que proposa el ministeri d’Educació “vol trencar el model d’escola catalana en llengua i contingut”. Així ho ha declarat en una roda de premsa per valorar la LOMCE i la seva proposta de model lingüístic a Catalunya.
 
Segons Rigau, “el text que proposa el ministeri dóna un tractament residual al català i trenca el model d’escola catalana en llengua i contingut”. El projecte, que demà s’ha de discutir en el marc de la Conferència d’Educació a Madrid, estableix tres categories de matèries: les troncals (on hi ha per exemple el castellà i la primera llengua estrangera), les específiques (segona llengua estrangera) i les d’especialitat (on s’inclou el català). La titular d’Ensenyament ha assegurat que “amb la proposta el català passa a ser la quarta llengua a l’ensenyament primari. Es tracta d’una ofensiva com cap ministre havia plantejat en aquests anys de democràcia”.
 
L’esborrany elaborat pel ministeri que dirigeix Wert també estableix que l’administració educativa ha de garantir la proporcionalitat equilibrada entre el català i el castellà. Per Rigau, “el ministeri presenta un articulat que insta a donar un tracte equilibrat en l’impartició d’assignatures: van a la recerca del 50%-50%”. La consellera ha afegit que “des del 1978  el català no havia estat tan menystingut en un text del ministeri d’Educació”.
 
Una altra de les propostes de la LOMCE és que els pares puguin triar la llengua vehicular de l’ensenyament dels seus fills, i apunta que, mentre no existeixi l’oferta pública o concertada, els pares poden escolaritzar-los en centres privats i l’administració n’ha de pagar les despeses d’escolarització.
 
En aquest sentit, Irene Rigau ha explicat que “la Llei d’Educació de Catalunya deixa clar que no s’han de separar els infants per raó de llengua. I aquesta és la fortalesa del nostre model d’escola. Amb aquesta proposta fan pressió”.
 
La consellera ha recordat que en les nombroses reunions entre ministeri d’Educació i Departament d'Ensenyament el tema de la immersió no s’havia plantejat en cap ocasió, i el text definitiu s’ha rebut aquest migdia, el dia abans de la Conferència d’Educació que tindrà lloc demà a Madrid.
 
La titular d’Ensenyament ha declarat que “aquest text ha estat amagat i un cop fetes les eleccions ho han comunicat. És una estratègia política i hi ha una clara intencionalitat allunyada del repte de millorar el rendiment del sistema educatiu”.
 
Rigau ha exposat que “amb aquesta proposta es pot tenir el títol d’ESO i batxillerat sense examinar-se de català, ja que les matèries bàsiques de la prova són les troncals. És impensable que un ciutadà de Catalunya pugui tenir el títol d’ESO o batxillerat sense haver-se examinat del català”.
 
 
3 de desembre de 2012
 
 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 1542

1  

Vídeos

Tall de video