El conseller de Justícia ha fet aquestes declaracions durant la presentació del llibre Joan Borrell i Nicolau. Escultor. Catàleg raonat de la seva obra i la inauguració de l’exposició sobre el mateix escultor
El titular de Justícia, Germà Gordó, ha remarcat aquesta tarda en la presentació del llibre i la inauguració de l’exposició de l’obra de l’escultor Borrell i Nicolau, a La Pobla de Segur, que Borrell representa, com quasi ningú, el pas de Catalunya, des de la Renaixença cultural a l'acció decidida cap a la construcció d'un model de país; “el pas del modernisme al noucentisme, les influències europees i la gran ambició patriòtica i estètica dels homes de principis de segle XX”, en paraules de Gordó.
El conseller de Justícia ha recordat que Borrell ha realitzat obres tan emblemàtiques com el monument a mossèn Cinto Verdaguer, a Barcelona, ubicat a la confluència del passeig de Sant Joan amb l’avinguda Diagonal. Sobre aquest període històric, Gordó ha remarcat que “quan a Catalunya de política encara se’n podia fer ben poca, perquè el catalanisme no estava políticament articulat, i d’institucions pròpies encara no en teníem, es feia política a través de les pedres, les escultures, l’arquitectura i la pintura.” I ha afegit que no és casual que Borrell esculpís Verdaguer, o Balmes, o Prat de la Riba, o Pujols, entre tants d'altres. I que després es dediqués al corrent més classicista, predominant en aquella època ja noucentista, “relacionant pàtria amb mesura i amb Mediterrània. O que fes un monument dedicat a la indústria. Res d'això no és casual i tot guarda un important simbolisme.”
Finalment, Germà Gordó ha reconegut la tasca del nét de l’escultor, Enric Morera, per haver preservat la trajectòria artística del seu avi a través del llibre que es publica i pel “sentit de família per mantenir la seva memòria.” I ha conclòs el seu discurs defensant la necessitat de saber més sobre els escultors catalans: “com més els coneixem, més ens coneixerem nosaltres mateixos, la nostra història i la voluntat de ser.”