• La titular d’Ensenyament també ha denunciat que la Lomce, “a  més a més de recentralitzar, jerarquitza matèries, ensenyaments i administracions”
  • La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha fet aquestes declaracions durant la seva intervenció en la Comissió General de Comunitats Autònomes al Senat
 
HC Senat
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat aquesta tarda durant la seva intervenció en la Comissió General de Comunitats Autònomes al Senat que “la nostra voluntat és mantenir i defensar fins al final el que preveu el nostre estatut i la defensa del model lingüístic”. La consellera també ha denunciat que la Lomce modifica l’ordenació curricular de tots els sistemes de les comunitats autònomes: “ho canvia radicalment perquè es basa en la desconfiança” i, “a més a més de recentralitzar, jerarquitza matèries, ensenyaments i administracions”. Ha destacat que “les “anomenades matèries troncals poden arribar a ocupar el 100%” i, per tant, amb la nova llei educativa, “les comunitats autònomes curricularment parlant passem a ser delegacions regionals del ministeri”.
 
La consellera Rigau ha explicat que, segons la proposta normativa del govern central, “si hi ha un recentralització  ensenyarem més bé, avaluarem, més bé i tindrem més bons resultats”. Així mateix, ha recordat que, l’any 1981 quan es va rebre el traspàs de competències en educació per part de l’estat, “se’ls demanava garantir el doble domini de les dues llengües oficials”. Ha afegit que “fins ara amb totes les avaluacions diagnòstiques de l’estat hem pogut demostrar que aquesta responsabilitat  l’havíem exercit adequadament”.
 
També en relació a la llengua, Irene Rigau ha demanat la retirada de la disposició addicional 38a. En aquest sentit, ha dit que “més enllà de la malfiança que representa per una administració, resulta que ens posen una multa sense haver tipificat el delicte: ens diuen que ens retrauran del finançament autonòmic el que costi pagar als pares una opció que fins i tot el Tribunal Constitucional garanteix que no poden demanar”. Ha assenyalat que Catalunya té 26 casos judicials en matèria lingüística i 1,2 milions d’alumnes, i que modificar la llei de finançament “per la porta del darrere ens sembla abusiu i contraproduent”.
 
Irene Rigau també ha parlat sobre l’avaluació. Ha destacat que, segons el Tribunal Constitucional, la unitat i homogeneïtat de la prova “mai ha implicat la identitat dels continguts a superar”. “Pot fixar les condicions, pot fixar l’estructura però no pot enviar la prova per internet amb el contingut determinat perquè sigui aplicat a tots els centres de la mateixa manera”, ha afirmat. Per això, la titular d’Ensenyament ha demanat reflexió sobre aquesta estructura curricular i que s’accepti la recomanació del Consell d’Estat.
 
La consellera d’Ensenyament ha dit que els objectius europeus per l’èxit escolar  “són compartits” i que “evidentment Catalunya fa temps que treballa per aquesta consecució i té el seu propi pla de lluita contra el fracàs escolar”. Ha recordat també que Catalunya compta amb una llei  d’educació “que s’ha pactat íntegrament amb el govern i per la força a l’oposició”, fet que avala al Govern català  “per demanar un consens -entorn a la Lomce- molt més ampli que l’obtingut fins ara”.
 
 
29 d’octubre de 2013