• Escacs a l’escola és un projecte que permet treballar els efectes beneficiosos dels escacs, com ara la concentració, la memòria, les habilitats lingüístiques o el càlcul mental
 
  • La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat que els escacs “són un gimnàs per la ment, una guia per aprendre a pensar, promouen la capacitat d’autocrítica i són un aprenentatge que en pots gaudir durant tota la vida”
 
  • El projecte està impulsat pel Departament d'Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs
Foto petita
Un total de 104 escoles catalanes promouen els escacs com a eina educativa en horari lectiu. El projecte Escacs a l’escola permet a aquests centres participants poder desenvolupar a través dels escacs aspectes com la concentració, el càlcul mental, l’orientació espacial, la memòria, les habilitats lingüístiques o la resolució des propis problemes i la posterior presa de decisions.
 
La iniciativa està impulsada pel Departament d'Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs, i es va iniciar el passat curs escolar 2012-2013 en 11 centres de Girona, Tarragona i el Maresme-Vallès Oriental.
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, que ha presentat avui el projecte ha destacat el valor educatiu dels escacs: “Són un gimnàs per la ment, una guia per aprendre a pensar, promouen la capacitat d’autocrítica i són un aprenentatge que en pots gaudir durant tota la vida”. En el mateix sentit, ha assegurat que “allò que sigui educatiu, que ajudi a omplir els temps d’oci d’infants i adolescents, i que alhora repercuteixi en les habilitats cognitives i les facultats que propicien l’èxit escolar, és benvingut en l’àmbit educatiu”.
 
Els objectius del projecte són, entre d’altres:
 
-       Exercitar diferents tipus de memòria, en especial, la visual.
-       Aprendre a resoldre els propis problemes i prendre decisions.
-       Treballar la capacitat de concentració, d’atenció, el càlcul mental, la creativitat i imaginació, la lateralitat i l’orientació espacial.
-       Reforçar relacions de causa - efecte en referència a models de solució de problemes.
-       Treballar diferents tipologies de textos escrits (notícia, carta de presentació i d’agraïment, entrevista...).
-       Treballar diferents conceptes matemàtics (càlcul mental, operacions matemàtiques amb el valor de les peces, àrees, eixos de coordenades, simetries,...).
-       Aprendre el moviment de les peces i les normes bàsiques del joc dels escacs.
 
La titular d’Ensenyament també ha remarcat que els escacs “poden ser una ajuda per als nens amb problemes d’aprenentatge, sobretot quan hi ha tants nens amb problemes d’hiperactivitat. Aconseguir que es concentrin és un ajut”, i ha afegit que “a 160 països els escacs estan presents com a pràctica. Si a Catalunya fem una aposta tant multiplicadora com és incloure-ho en els centres educatius això té un gran potencial”.
 
Els centres participants inclouen els escacs dins l’horari lectiu en l’educació primària. A primer de primària és una hora setmanal entre els mesos de gener i de juny; a segon de primària una hora setmanal durant tot el curs; i en els cursos dels cicles mitjà i superior (de tercer a sisè de primària) s’impartirà una hora quinzenal al llarg de tot el curs escolar. Els centres aniran incorporant-ho a l’horari els propers anys de forma progressiva i a mesura que avanci el projecte.
 
Els continguts treballats pels alumnes –aproximadament 3.000 alumnes- són diversos, com ara l’origen i terminologia dels escacs, les peces i els moviments, l’escac i mat, les simetries i àrees de l’escaquer o els valors i actituds en el joc. Aquests continguts tenen alhora relació amb matèries com les matemàtiques i la llengua. Per exemple, en matemàtiques es tracta la geometria –orientació espacial o identificació de figures geomètriques- i el pensament lògic i matemàtic, a través del càlcul mental (cada peça del joc té un valor numèric) o de les operacions matemàtiques. En l’àmbit de la llengua i la lectura es treballa la comprensió visual –interpretació d’imatges- i la comprensió de textos a través de la lectura, la cerca d’informació, l’entrevista (per exemple, a un jugador professional) o l’expressió oral (explicant a la resta de la classe els moviments que farien els alumnes).
 
El projecte suposa que el Departament d'Ensenyament reconeix la feina dels professionals que desenvolupen la iniciativa, organitza els cursos de formació i proporciona les escoles. La Federació Catalana d’Escacs, de la seva banda, aporta el personal per a la formació i cedeix tots els materials i coneixements tècnics. Les universitats de Girona i de Lleida desenvolupen els estudis de l’ús didàctic dels escacs i la seva implantació, en fa el seguiment i l’avaluació, i organitza una jornada anual per als professionals de l’ensenyament.
 
El passat curs van participar un total d’11 escoles d’arreu del país, i la Universitat de Girona en va fer un seguiment i avaluació a través d’un qüestionari. En aquest qüestionari, de 12 ítems, es va avaluar la progressió dels alumnes participants, constatant indicis de millora tant a nivell matemàtic (capacitat de pensament lògic i matemàtic, capacitat mètrica, orientació espacial) com a nivell lingüístic (comprensió literal, organitzativa, interpretativa i visual).
 
Declaració del Parlament de Catalunya i del Parlament Europeu
 
Són diversos els estudis i investigacions internacionals que conclouen que els escacs tenen una influència en el desenvolupament de les habilitats cognitives i socials dels qui els practiquen. És per això que el Parlament de Catalunya, el juliol de 2010, declara els escacs d’utilitat pública i n’insta al Govern a difondre’l, sobretot en l’àmbit educatiu, lúdic i de la salut.
 
Posteriorment, el juliol de 2012, el Parlament Europeu fa pública una declaració instant els diferents estats membres a introduir el programa “Escacs a l’escola” en els seus sistemes educatius.  Més de 400 eurodiputats defensen que els escacs sigui assignatura a les escoles europees, assenyalant els efectes beneficiosos de la seva pràctica.
 
 
 
28 de febrer de 2014
 

1  

Fitxers adjunts

Fotografia presentació

Fotografia presentació
JPG | 5281