6 de cada 10 ciutadans  prefereix consumir productes en català si en troba oferta, segons assenyala la segona onada de 2013 de l’estudi Òmnibus del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat de Catalunya. L’estudi evidencia que el 56,8% dels ciutadans enquestats prefereix productes culturals en català, al 17,8% li és indiferent, el 23,9 % no els prefereix en català, i l’1,5% no es pronuncia.
 
Les dades mostren que la demanda potencial de productes culturals en català és superior fins i tot al percentatge de població que té el català com a llengua habitual. Aquesta dada implica gairebé 12 punts percentuals més que els ciutadans que la tenen com a habitual (44,9%).
 
En funció de la llengua, 8 de cada 10 catalanoparlants prefereixen consumir productes culturals en català. Gairebé 1 de cada 2 dels que tenen el castellà com a llengua principal prefereixen fer-ho en castellà.
 
El perfil dels consumidors que prefereixen en major grau consumir productes culturals en català en català és més proactiu, més jove i amb més poder adquisitiu que la resta de consumidors. Concretament,  per edats, la franja que es mostra més d’acord correspon al joves d’entre 18 a 24 anys, amb un 66,6%, seguits pels de 25 a 34 anys, amb un 58,1%. En relació als nivells d’estudis, les dades de l’estudi reflecteixen que les persones amb més formació són les que estan més d’acord amb l’enunciat.  Per demarcacions a Lleida i Girona, més del 64% prefereixen consumir productes en català.
 
Els residents en municipis petits són els que presenten més preferència de consum en català. Així, 7 de cada 10 dels que viuen en municipis de menys de 10.000 habitants prefereix consumir productes culturals en català. En els municipis d’entre 150.000 i 1 milió d’habitants aquests en representen a 1 de cada 2.
 
Pel que fa al lloc de naixement, el 64,3% dels nascuts a Catalunya prefereixen l’oferta en català, mentre que els nascuts a d’altres comunitats autònomes prefereixen per igual consumir productes culturals en català que en castellà. Els nascuts a la Unió Europea i a la resta del món, prefereixen consumir en català-
 
L’enquesta Òmnibus té com a objectiu obtenir informació demoscòpica sobre la situació actual i l'impacte de les polítiques que es duen a terme des dels diferents departaments de la Generalitat de Catalunya. A proposta de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura, a la segona onada de 2013 es va incloure la pregunta: “En cas que hi hagi oferta, prefereix consumir productes culturals en català, com anar al cinema, a museus, al teatre o llibres?”.  
 
L’enquesta es va fer del 4 al 17 de desembre de 2013, amb una mostra de 1600 persones  de més de 18 anys, residents a Catalunya amb ciutadania espanyola. La mostra s’ha ponderat per tal que els resultats siguin representatius per al conjunt de Catalunya.
 
 
 
Preferències de consum de productes culturals en català
Preferències sobre el consum de productes culturals en català