- Es tracta d’un nou portal web que explica amb dades i indicadors l’evolució de la transformació digital de la Generalitat de Catalunya
- Mostra indicadors sobre els beneficis de la digitalització de l’Administració pública, com ara els 76 milions de dades i documents que la Generalitat ha estalviat aportar a la ciutadania en dotze mesos
- També reflecteix que el 93 % dels tràmits que ofereix la Generalitat es poden fer en línia i que durant l’últim any s’han gestionat prop de tres milions de tramitacions d’aquest tipus
- És una de les mesures emmarcades en l’estratègia de reforma de l’Administració i millora dels serveis públics que ha engegat el Govern
- L’Observatori de l’Administració Digital és un projecte finançat amb els fons europeus Next Generation
- Aquesta nota inclou al final declaracions del secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort.
En dotze mesos, la Generalitat de Catalunya ha estalviat a la ciutadania haver d’aportar 76 milions de dades i documents. Això ha estat possible gràcies al procés de transformació digital de l’Administració, per adaptar-la a les noves tecnologies i avançar cap a uns serveis públics més eficients, còmodes, segurs i inclusius. Per poder observar els avenços d’aquest procés, la Generalitat ha publicat l’Observatori de l’Administració Digital (OAD), un nou web que explica el procés de transformació digital d’aquesta Administració pública mitjançant dades i indicadors, d’una manera planera i narrada, pròxima a tota mena de públics.
Mitjançant aquesta eina viva, que anirà incorporant informació nova basada en les dades, la Generalitat visibilitza el gran esforç que està fent per adaptar els serveis públics i el seu model de relació a les noves tecnologies digitals, i posa en relleu els beneficis d’aquesta transformació per a la ciutadania.
L’OAD està impulsat pel Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya i compta amb la coordinació tècnica del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI). El projecte es finança a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència (fons europeus Next Generation).
Dades i indicadors a través de gràfics interactius i dinàmics
L’aspecte més destacat de l’OAD són les dades que mostra mitjançant gràfics interactius i dinàmics, les quals provenen majoritàriament de sistemes propis de la Generalitat. Així, el portal mostra que el 93 % dels tràmits que ofereix la Generalitat de Catalunya es poden fer en línia i que durant l’últim any s’han gestionat prop de tres milions de tramitacions d’aquest tipus.
Un altre indicador és el nombre de documents i dades diferents que la Generalitat pot reutilitzar i que, per tant, no cal que la ciutadania aporti en els tràmits. Actualment, la Generalitat pot reutilitzar 114 tipus de documents o dades diferents, alguns procedents d’altres institucions. El número del DNI i el títol de família nombrosa són exemples d’aquests documents i dades.
L’OAD també mostra indicadors de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. Per exemple, mostra com els sistemes de la Generalitat han aturat més d’un 99,99 % dels ciberatacs que l’Administració va rebre en el primer semestre d’enguany, els quals han estat de 415 milions de mitjana mensual.
A través de xifres com aquestes, l’OAD mostra la transformació digital de la Generalitat des de diferents àmbits, explicant els indicadors que es mostren i posant en relleu els beneficis per a la societat. Ho fa mitjançant el relat de marca (storytelling), en què per cada àmbit es recullen un seguit d’indicadors que s’expliquen com històries, seguint un fil argumental. Les històries ajuden a interpretar les dades, que es presenten amb gràfics intuïtius i interactius. A aquest disseny s’hi afegeixen alguns efectes basats en la narrativa per desplaçament (scrollytelling), amb què els continguts es presenten de manera seqüencial, de manera que se’n facilita la usabilitat i comprensió.
La pàgina d’inici planteja una història introductòria que situa el portal i la Generalitat en el moment de canvi tecnològic actual, alhora que en situa el grau de digitalització en el context europeu. Aquesta pàgina inicial dona accés als diferents àmbits del web, que en l’actualitat són tres: Agilització de serveis públics, Ús de les dades i Ciberseguretat.
El portal també inclou una pàgina amb informació de detall de les dades mostrades, per a persones que necessitin aprofundir en qüestions com una descripció més àmplia, les fonts, aspectes metodològics o la data de l’última actualització. Així mateix, el web conté un glossari amb definicions dels termes més destacats i enllaços a pàgines de la Generalitat que permeten ampliar-ne la informació. I per resoldre dubtes, una pàgina de preguntes més freqüents dona respostes a qüestions comunes sobre el mateix portal, així com del procés de transformació digital.
D’entre les funcionalitats de l’OAD destaca la possibilitat de descarregar les dades mostrades en diferents formats, interactuar amb els gràfics per conèixer una dada en concret o filtrar la informació, o exportar els mateixos gràfics com a arxiu d’imatge.
En endavant, el portal anirà creixent incorporant nous àmbits i indicadors que permetin seguir l’evolució cap a l’administració digital des d’altres vessants. També s’hi inclouran noves funcionalitats que afavoreixin una navegació més visual, intuïtiva i accessible per a tothom, i noves seccions per proveir més recursos sobre la digitalització de la Generalitat de Catalunya.
Acompanyant el pla per reformar, reimaginar i reforçar l’Administració
El llançament de l’OAD forma part de l’estratègia de reforma de l’Administració i de millora dels serveis públics engegada pel Govern. El mes de novembre es va posar en marxa la comissió d’experts formada per una setantena de persones de prestigi reconegut que al llarg dels propers mesos treballaran per plantejar propostes i fer possible l’objectiu de reimaginar i reforçar el sector públic del país. La comissió té deu mesos des de la posada en marxa per entregar un informe final amb el conjunt de propostes, i, després, una segona comissió amb representants de tots els departaments de la Generalitat farà un informe final en un termini de quatre mesos per aplicar-les.
Per acompanyar tot aquest procés, el Govern ha posat en marxa una sèrie de mesures d’aplicació immediata, entre les quals el mateix OAD. Amb la incorporació i l’actualització constant de dades i indicadors, el portal reflectirà el canvi pel que fa a la digitalització que viurà l’Administració amb tot el procés de reforma dels serveis públics.
Alguns indicadors que mostra l’OAD
Nombre de tràmits digitalitzats i no digitalitzats que ofereix la Generalitat (font: sistemes propis de la Generalitat de Catalunya):
Evolució del nombre de tramitacions dutes a terme en format digital (font: sistemes propis de la Generalitat de Catalunya):
Tipus de dades i documents que la Generalitat reutilitza per institucions (font: sistemes propis de la Generalitat de Catalunya):
Nombre de ciberatacs, per tipus, rebuts per la Generalitat el primer semestre de 2024 (font: Agència de Ciberseguretat de Catalunya). De tots els atacs que mostra el gràfic, més del 99,999 % han estat aturats:
1