“Cap Butaca Buida” neix amb el propòsit d’arrelar una Diada Nacional del Teatre a l’alçada d’altres jornades culturals massives com Sant Jordi


Cap butaca buida{"name":"2023/12/18/12/53/9db2bd4c-e8a4-48a1-b1e2-f8a7c2c6a9d0.jpeg","author":"Departament de CUltura","type":"0","location":"0","weight":187798}

L’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya(ADETCA), Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat de Catalunya en el marc del Pla d’Impuls del Teatre, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, han presentat avui al Teatre Romea la campanya “Cap Butaca Buida”, una iniciativa pionera al món que pretén convertir Catalunya en l’epicentre mundial de les arts escèniques el proper dissabte 16 de març.

Omplir totes les butaques de les sales adherides al projecte a través de la implicació de milers d’espectadors és el primer gran repte que planteja “Cap Butaca Buida”, una proposta insòlita que a Catalunya servirà per donar el tret de sortida dels actes de celebració de la Setmana Mundial del Teatre, que enguany es prepara amb la intenció de batre rècord d’espectadors en un mateix dia, i a la vegada, plantar la primera llavor de la que esdevindrà la “Diada Nacional del Teatre”, a l’estil d’altres diades culturals ja incorporades en el calendari.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha assenyalat que la iniciativa és una bona oportunitat per “promoure el teatre arreu de tot el país. Un aparador per reflectir el gran talent que hi ha a casa nostra, i sobretot, una manera de motivar a tota la ciutadania a anar al seu equipament més proper i gaudir de les arts escèniques".

Un Sant Jordi del Teatre

“Catalunya és teatral i encara amb una bona perspectiva una etapa de creixement a partir del treball coordinat de tots els agents. Hi ha també reconeixement per part del públic, d’una bona cartellera, i d’un sistema teatral modèlic. Cap Butaca Buida neix com a culminació comunicativa d’aquest sentiment de pertinença cultural, i d’aquest fet diferencial en la centralitat de les arts escèniques per part del sector i de les administracions. A dia d’avui, Cap Butaca Buida compta ja amb 25.456 butaques disponibles d’espais adherits al projecte”, explica Isabel Vidal, presidenta de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA).

“Cap Butaca Buida” neix amb vocació de permanència. “El proper 16 de març serà la primera fase d’un dia que ha vingut per quedar-se. Serà el primer Sant Jordi del Teatre: un dia on tot girarà entorn a les arts escèniques”, remarca Toni Albaladejo, membre de la junta d’Adetca encarregat del projecte. Una jornada farcida d’activitats “on tothom, el públic habitual de les sales, però també el que no, tingui marcat al calendari que aquell és el dia per anar al teatre. Que es regali teatre com a símbol de pertinença a una societat culta, solidària i oberta” afegeix Eduard Voltas, director general d’Estratègia de Time Out a Espanya i França.

Tret de sortida

El tret de sortida de la campanya de “Cap Butaca Buida” s’ha donat avui amb la presentació al Teatre Romea. L’acte, conduit pel periodista, escriptor i actor Xavier Graset i amenitzat des de la platea per les intervencions del duet format per Carles Xuriguera i Fel Faixedas, ha comptat amb les intervencions dels impulsors de la iniciativa Isabel Vidal, presidenta d’Adetca, i Toni Albaladejo, vice-president d’Adetca, encarregat del projecte; Eduard Voltas, Director General d’Estratègia de Time Out a Espanya i França; RosaRomà, presidentade la CCMA; Aïda Llauradó, diputada adjunta de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona; Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona i la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga, així com diverses personalitats del món de les arts escèniques, que han fet una crida “al conjunt de teatres i comunitats teatrals de Catalunya a sumar-se a la iniciativa” i a la implicació dels diferents agents de les arts escèniques en la campanya.

La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha assenyalat que “a Catalunya sempre ens han agradat els reptes. Demostrem-ho un cop més. Demostrem al món que Catalunya és una gran potència cultural i, concretament, teatral. Aquest és el missatge que hem d’enviar. Un missatge d'orgull que, 3Cat, des de totes les seves finestres, ens comprometem a difondre i amplificar”.

Per la seva banda, Aïda Llauradó, diputada adjunta de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, ha remarcat que “des de la Diputació i al costat dels ajuntaments, tenim el deure de sumar sinergies entre tots i totes, arreu del territori, per fer que aquest projecte sigui un èxit, i una aportació més per enfortir la nostra cultura”.

Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona ha afegit que “estem davant d’un repte interessantíssim, d’una proposta que ens enriqueix com a país, d’una nova manera continuar i reconvertir aquest sector en una activitat cultural amb la seva essència, d’anar més enllà” en la que “tots hi hem de col·laborar i per descomptat l’Ajuntament recolzarà”.

Des d’avui i fins el 31 de gener, es convida tots els teatres de Catalunya a formar part de “Cap Butaca Buida”. La venda d’entrades estarà disponible a la web i s’anirà actualitzant amb els espectacles i teatres que s’adhereixin al projecte. A partir del mes de febrer es posarà en marxa el comptador del total de butaques disponibles i les entrades venudes fins al moment, activant un compte enrere a mesura que es vagin omplint, que estarà sempre actiu a la web de capbutacabuida.cat.

Tota la campanya té un gran repte: que l’esdeveniment del 16 de març converteixi tot el territori català en una gran festa del teatre. Un dia on tots els teatres duran a terme una acció conjunta que permetrà visibilitzar l'èxit de la jornada així com diverses activitats vinculades a aquest gran esdeveniment cultural. Aquell dia també es farà una festa final a Barcelona amb la presència d’autoritats i personalitats del món de la cultura.

Una iniciativa solidària

“Cap Butaca Buida” és una iniciativa que “vol demostrar al món el potencial cultural de Catalunya i ser, a la vegada, solidària. El sector porta anys reclamant el 2% del pressupost de la Generalitat per inversions en cultura i és per aquest motiu que Adetca destinarà aquest mateix percentatge mínim de la recaptació total a un projecte que utilitzi la cultura com a eina de millora i transformació social. En aquesta primera edició, l’entitat beneficiària serà Pallassos sense fronteres per “la seva tasca humanitària”.

“Cap Butaca Buida” és una campanya que depèn de la mobilització de la gent. Una mobilització que s’ha de fer poble a poble, barri a barri, teatre a teatre. Cada català i cada catalana que estigui omplint la seva butaca sabrà que està participant d’una fita col·lectiva que traspassarà totes les fronteres.

Enllaç de descàrrega de material gràfic: https://www.capbutacabuida.cat/ca/area-de-premsa.html