_

Salut impulsa una campanya per fomentar l'ús del 061 en cas d'una urgència

query_builder   3 febrer 2017 13:42

event_note Nota de premsa

Salut impulsa una campanya per fomentar l'ús del 061 en cas d'una urgència

  • Amb l’eslògan “Creus que has d’anar a urgències? Truca al 061”, la campanya es difondrà a partir de demà
  • L’objectiu és oferir una orientació sanitària de qualitat, canalitzant millor l’atenció d’urgència de menor gravetat i fomentar un bon ús dels serveis d’urgències
  • El 061 CatSalut Respon compta amb metges i infermers les 24 hores del dia els 365 dies de l’any
David Elvira, el conseller Antoni Comín, Susanna Guillemas i Miquel Ventosa, avui amb un dels cartells de la campanya.

El Govern impulsa, a través del Departament de Salut i conjuntament amb el Departament de Presidència, una campanya informativa per fomentar l’ús del servei 061 CatSalut Respon entre la població que pensa que necessita un servei d’urgències en cas d’un problema de salut.

 

La campanya, que porta per nom “Creus que has d’anar a urgències? Truca al 061” vol conscienciar al ciutadà dels beneficis d’emprar aquest servei, com per exemple, el de saber a quin centre anar per rebre l’atenció més ràpida, estalviant-se desplaçaments i temps d’espera innecessaris. Aquest servei funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any i està format per un equip de més de 200 professionals de la salut.
 
Amb l’objectiu de canalitzar millor l’atenció sanitària d’urgència de menor gravetat, a partir de demà, dia 4 de febrer, es difondrà aquesta campanya, creada per l’agència de publicitat “Usted”, a través de premsa, ràdio, televisió, internet i cartelleria exterior.
 
En les imatges visuals de la campanya, el 061 té una presència destacada. De fet, el número s’ha utilitzat com a marca gràfica en diferents elements com material mèdic, mapes i centres d’atenció sanitària. La intenció ha estat la de crear una campanya clara i directa, que vincula tot tipus d’informació referent a la salut amb el 061. 
 
En la presentació de la campanya en roda de premsa, el conseller de Salut, Antoni Comín, ha destacat el repte de casar la diversitat dels nivells de gravetat amb què es pot trobar un pacient amb la diversitat de dispositius existent al sistema sanitari. “El ciutadà no ha de fer l’esforç de saber quina gravetat té, sinó que ha de ser el sistema qui li ha de donar eines per dir-li. I aquest servei el presta el 061”, ha argumentat Comín. El titular de Salut ha afegit que la millora general de les urgències al sistema sanitari passa, en part, per fomentar el canvi d’hàbits de la ciutadania, que és qui “ha de sortir guanyant, garantint-li una atenció encara de més qualitat i amb menys temps d’espera”. En aquest sentit, el conseller ha emfatitzat que “si som capaços de portar les patologies no greus als dispositius adients, també hi guanyaran en qualitat els ciutadans amb una situació de major gravetat”.
 
L’atenció a les urgències
L’atenció a les urgències ha de poder donar resposta a demandes d’atenció immediata de diferents nivells de gravetat i complexitat, des de situacions de risc vital fins a problemes lleus que necessiten ser resolts de manera ràpida. Diàriament, una mitjana de 9.500 persones (unes 10.500 durant l’epidèmia de la grip) acudeixen els serveis d’urgències d’un hospital, un 64% de les quals presenten molèsties o problemes de salut que o bé no són una urgència,  i, per tant, podrien esperar a la programació d’una visita amb el metge de capçalera, o bé són una urgència de poca gravetat que podria ser tractada en un altre centre de la xarxa assistencial, com ara per exemple els CUAP, o fins i tot ser resolta amb un consell telefònic a través del 061. De fet, es calcula que el percentatge de persones que acudeixen als serveis d’urgències d’hospitals de Catalunya prèvia consulta al 061 CatSalutRespon no supera l’11%.
 
La campanya que avui es presenta forma part d’un ampli conjunt de mesures impulsades pel Departament de Salut per fomentar i millorar la gestió dels serveis d’urgències. En aquest sentit, aquest any la conselleria ha incrementat en un milió d’euros els recursos destinats a les urgències d'hivern per fer front a la demanda. A més, s’està elaborant el Pla Nacional d’Urgències que es presentarà durant aquest primer trimestre del 2017.
 
061 CatSalut Respon
Fàcil de recordar, de ràpid accés i de baix cost, el 061 CatSalut Respon és un servei que funciona les 24 hores els 365 dies de l’any i que compta amb un equip de més de 200 professionals, entre metges, infermeres i tècnics. És el telèfon de la salut de Catalunya on s’han d’adreçar totes les persones que tinguin un dubte o problema de salut
 
El 061 CatSalut Respon modula l’entrada al sistema, resolent problemes i dubtes de salut, acompanyant el pacient durant el seu procés. De fet, el director del Servei Català de la Salut, David Elvira, s’ha referit a aquest servei com “la porta d’entrada del pacient al Sistema Nacional de Salut”. El 061 també contribueix a la continuïtat assistencial ja que té accés a la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3), que permet la comunicació entre tots els agents del sistema i el personal sanitari del 061 que el consulta mentre atén al pacient. Diàriament, aquest gestiona prop de 5.500 trucades. La roda de premsa també ha comptat amb la participació de Miquel Ventosa i Susanna Guillemas, metge i infermera del 061, respectivament.
 
Durant el 2016, el 061 CatSalut Respon va rebre un total de 1.992.981 alertes sanitàries corresponents a 1.473.609 incidents. El 40% d’aquests incidents (595.156) es van resoldre telefònicament –a través d’un consell de salut, donant informació o derivant el ciutadà a un centre sanitari–, mentre que el 60% restant, (878.453 incidents) van requerir la mobilització de 1.050.430 recursos i es van distribuir en 2.766 de Suport Vital Avançat Aeri, 176.319 de Suport Vital Avançat Terrestre, 758.377 de Suport Vital Bàsic, 109.874 d’Atenció Domiciliària Urgent i 3.094 d’Atenció Primària.
 
Pots veure el vídeo de la campanya clicant a: http://sem.gencat.cat/ca/061CatSalutRespon/
Pots descarregar més material de la campanya a: http://sem.gencat.cat/ca/061CatSalutRespon/campanya_2017/
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined