El secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglésies, ha denunciat aquesta tarda després de la reunió del Consejo Territorial de Servicios Sociales y del Sistema para la Autonomía y la Atención a la Dependencia entre representants de 15 comunitats autònomes i la ministra de Sanidad y Asuntos Sociales, Dolors Montserrat, la manca d’informació aportada per part de l’Estat vers el model de distribució dels fons socials del 0,7% de l’IRPF.
 
En aquest sentit, el secretari d’Afers Socials i Famílies ha criticat q l’Estat “tan sols hagi presentat una part del model mixt que proposa, ocultant qualsevol informació respecte el tram estatal i sense informar de cap assignació a distribuir pel tram autonòmic, fent impossible un acord amb les CCAA per manca d’informació i transparència”. 
 
Per això, Iglesies ha reclamat a Madrid el disseny urgent d’un nou model per a la distribució dels fons socials en els propers dies en una reunió de la Comisión Delegada per assegurar que aquest any els fons arribin a les persones beneficiàries dels projectes de les entitats del tercer sector. En aquests sentit, el Secretari ha exigit que “l’Estat interfereixi el mínim possible, que eviti la burocràcia i el xoc competencial i compleixi les més de deu sentències del Tribunal Constitucional” alhora que reclama que “s’adoptin mecanismes àgils de territorialització dels fons per tal de poder fer la convocatòria de fons socials el més ràpidament possible per aquest 2017”
 
El passat mes de gener, una sentència del Tribunal Constitucional va donar la raó per desena vegada a la Generalitat de Catalunya, resolent que l’Estat ha de modificar el marc normatiu de les subvencions en matèria de serveis socials a càrrec de l’assignació tributària de l’IRPF. Aquest fet s’interpreta des de Treball, Afers Socials i Famílies com una resolució històrica i favorable vers les demandes de la Generalitat, i obliga a que l’Estat hagi de territorialitzar la dotació pressupostària a  les Comunitats Autònomes perquè cadascuna d’elles, en base a criteris objectius de repartiment acordats conjuntament, regulin, gestionin i resolguin les convocatòries de subvencions a projectes socials de les entitats del tercer sector”.
 
Malgrat tot, encara està per veure si l’Estat proposa fragmentar una competència exclusiva com són els serveis i l’acció social en dos àmbits d’actuació i crear una línia per a les competències que considera pròpies, malgrat sempre serien executives per a les Comunitats Autònomes, i una altra línia per les competències exclusives de les Comunitats Autònomes, en què l’Estat a la vista del Tribunal Constitucional no hauria d’interferir en la seva regulació i gestió.
 
La proposta de regulació del tram autonòmic avançada a les Comunitats Autònomes el passat divendres dia 21 d’abril, després de 3 mesos d’espera, es valora com a inaplicable per aquest 2017, a causa de la intromissió, l’excessiu control i l’enorme burocràcia exigida tant a l’Estat primer com a la Comunitat Autònoma després.  Així, els tràmits per aprovar dos Reial decrets, fer els convenis que proposa, atorgar crèdit pressupostari a les Comunitats autònomes, prohibir que cada Comunitat Autònoma utilitzi mecanismes propis ja existents.
 
És per això que el Secretari a afirmat que “De la proposta del Ministerio, que enara no coneixem totalment, sembla que sobra un Real Decret i un Conveni, sense que calgui cap norma o conveni especial, ni més burocràcia afegida, perquè es tracta d’una competència exclusiva i  les CCAA ja disposem de prou normativa i convocatòries pròpies”.
                                                                                                                                                                            
Per tal de fer possible la territorialització dels fons, la Secretaria d’Afers Socials i Families defensa que el crèdit pressupostari de les Comunitats s’assigni mitjançant una resolució urgent del Ministeri, o bé s’inclogui la distribució a les CCAA en la propera Ley General de Presupostos estatals, permetent així disposar ràpidament del crèdit necessari per a poder activar la convocatòria específica des dels territoris. Alhora, que les Comunitats puguin tenir llibertat per usar el mecanisme de distribució de fons amb concurrència competitiva per a les entitats socials, que considerin més adient i ràpid,
 
El punt de l’Ordre del dia de la reunió ha durat més de tres hores, i finalitzat sense cap votació, amb el consens de convocar una reunió de la Comisión Delegada amb l’encàrrec de dissenyar conjuntament un nou model mixte de doble tram per a projectes d’entitats socials.
 
Aquestes subvencions, que es financen a través de la casella del 0,7% de l’IRPF per a finalitats socials, van destinades a programes concrets portats a terme per entitats, dirigits a persones amb discapacitat, gent gran, persones en risc d’exclusió social, infància i famílies o dones, entre d’altres. L’any 2015, la casella del 0,7% de l’IRPF va permetre recaptar a Catalunya uns 60 milions, el 25% de la recaptació de tot l’Estat, mentre que les entitats amb projectes radicats a Catalunya només van rebre el 13,9%, el que suposen 31 milions d’euros. D’aquests, l’Estat només va atorgar 12,8 milions a un total de 60 entitats amb seu i activitat circumscrita a Catalunya.