• La metodologia pretén evidenciar la importància de l’ateneu en la cohesió social del territori
Castells
El Departament de Cultura, amb la col·laboració de la Federació d’Ateneus de Catalunya i l’ajut de tècnics de l’empresa BCF Consultors, ha desenvolupat la primera eina dissenyada per tal que els ateneus, de forma autònoma, puguin realitzar l’avaluació de l’impacte social de la seva entitat en el seu entorn. Aquesta eina ja està a disposició de la Federació i de tots els ateneus de Catalunya. En qualsevol cas, està pensada  perquè els ateneus puguin posar-la en marxa de manera progressiva.
 
La nova eina podrà avaluar, per exemple, l’impacte que un servei o activitat concreta té entre les persones usuàries o permetrà conèixer com les persones d’una població s’identifiquen amb els seus valors i serveis. Aquesta nova metodologia pretén mesurar els efectes socials de les interaccions dels ateneus malgrat que són intangibles. Per a realitzar-la, s’exclou explícitament de l’estudi els altres tipus d’impacte, com l’econòmic i el cultural, i es restringeix a aquelles conseqüències que es produeixen arrel de la interacció social de l’equipament amb les persones quant a membres d’una comunitat. Així, l’eina permetrà identificar mancances, oportunitats i amenaces per tal de poder prendre decisions o generar estratègies per tal de maximitzar l’impacte social  de l’entitat i de les seves activitats.
 
Per tal de realitzar l’anàlisi de les dades, el dossier de recollida d’informació per proveir l’eina té un total de 14 apartats que permeten obtenir 403 indicadors. Aquests indicadors es presenten en 10 àmbits: entorn social i poblacional; composició associativa (per exemple, lloc de naixement dels socis permet analitzar el grau d’integració, la base de cohesió social i permet la comparabilitat amb altres ateneus i altres territoris); difusió de l’objecte social (nombre d’accions realitzades anualment i posicionament respecte a la resta d'equipaments); apropament i interacció a col·lectius vulnerables; participants o assistents a les activitats; temporalitat (periodicitat i freqüència de l’activitat d’una secció adscrita a l’ateneu); cost repercutit al públic; posicionament de l’ateneu; conciliació vida social (franja diària d'activitat de l’entitat) i web (contingut socials al web). El Centre Moral d’Arenys de Munt i Ateneu Igualadí de la Classe Obrera han col·laborat i han participat en el disseny i les proves del mètode de la nova eina.
 
Un dels objectius de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura és facilitar eines de reflexió a l’entorn de l’activitat associativa amb l’objectiu que el Govern i les entitats tinguin eines que permetin millorar la gestió dels esdeveniments i decidir actuacions estratègiques. Per aquest motiu, el 2012 va dissenyar una metodologia per posar en valor econòmic les activitats vinculades al patrimoni festiu i immaterial i vam elaborar una sèrie de 6 estudis: Falles d’Isil (Alt Àneu), Aquelarre de Cervera, Festa Major de Sant Martirià (Banyoles), Processó de dijous Sant a Verges, Festa Major de Sant Fèlix (Vilafranca del Penedès) i Festa de la sega de l’arròs (Deltebre).