El president Torra lliurant els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar)
El president Torra lliurant els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar)

 

  • El cap de l’Executiu, acompanyat de la consellera de la Presidència, ha lliurat aquesta tarda els Premis Nacionals de Comunicació 2019

 

  • El jurat ha reconegut Ramon Besa, Cinto Niqui, Jaume Alemany, Tomàs Alcoverro, la sèrie Merlí, el Crític, el Grup Segre i Mediapro

 El president de la Generalitat, Quim Torra, ha reivindicat aquesta tarda “el bon periodisme, el que contrasta les fonts, el que és crític amb el poder, honest amb si mateix, investiga, furga, pregunta, i contrasta, i es repensa, i rectifica si cal”. Així ho ha posat de manifest en el lliurament dels Premis Nacionals de Comunicació 2019, on ha agraït la tasca que duen a terme els guardonats i ha assenyalat que “les persones i entitats premiades representen els valors més genuïns de la comunicació”. A més, també n’ha destacat “el compromís” que tenen amb “la llengua i el país, però també amb l’entreteniment, la informació, el rigor i la independència periodística que han demostrat”. En aquest sentit, el cap de l’Executiu ha remarcat que els guardonats són transmissors de la realitat i els ha animat a continuar treballant en la mateixa línia, explicant “el que passa al nostre voltant amb l’ètica per davant i la professionalitat per bandera”. “Moltes gràcies a tots els guardonats per servir el vostre país fent la vostra feina el millor possible”, ha remarcat i ha destacat que “actes com els d’avui ens serveixen per refermar-nos i incrementar l’autoestima col·lectiva i adonar-nos que sí, que treballem i fem les coses bé”.  

El president Torra també ha recordat que l’excés d’informació “ha eclipsat el que és essencial”. “Les fake news, especulacions o notícies falses, pregonades amb un objectiu clar de distorsionar, li han fet al periodisme” i ha citat una de les frases més reconegudes de Ryszard Kapuscinski “quan es va descobrir que la informació era un negoci, la veritat va deixar de ser important”. En aquest sentit, ha animat els presents a fer bon periodisme tot recordant Josep Carner, La Publicitat, Tísner, Irene Polo, Barnils i Roig. “Hem de saber la tradició periodística de la qual venim perquè sinó és impossible que sapiguem on anar”, ha afirmat.

En l’acte, que s’ha celebrat al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, el cap de l’Executiu ha estat acompanyat de la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, que ha recordat que “uns mitjans de qualitat i amb voluntat d’excel·lència són el reflex d’una societat diversa i amb un alt nivell d’exigència” i que “tant els mitjans com els seus professionals esdevenen una eina cabdal en l’exercici de la democràcia”. En aquest sentit, Budó ha assegurat que “l’exercici constant de drets bàsics, com són els de la informació, la llibertat de premsa o la lliure expressió i opinió, contribueix a enfortir el sentit democràtic de la nostra societat”.

La consellera també ha fet un reconeixement a la professió del periodisme “com a peça clau en la defensa de la llibertat d’expressió” i ha afirmat que “una societat que no disposa d’un periodisme que garanteixi una informació veraç i una bona comunicació amb la ciutadania, és una societat que tampoc disposa d’una veritable i autèntica democràcia”. Budó ha reconegut que el Govern està compromès amb aquest periodisme.

Els Premis Nacional de Comunicació van ser creats l'any 1999 amb motiu dels 75 anys del naixement de la primera emissió regular de ràdio a Catalunya. Demà es compleixen 95 anys d’aquella emissió. L'objectiu dels guardons és atorgar un reconeixement a les aportacions més rellevants en el camp de la comunicació a Catalunya, tant si han estat realitzades per professionals com per qualsevol entitat pública o privada.  

El jurat dels Premis ha reconegut enguany:

  • Premi Nacional de Premsa: Al periodista Ramon Besa i Camprubí per la seva “llarga i prolífica trajectòria professional en diversos mitjans”, segons destaca el jurat, “periodista esportiu diferent, referent de l’ofici pel seu caràcter independent, crític i ponderat, i la voluntat de posar-se al servei del lector”.
  • Premi Nacional de Televisió: A la sèrie Merlí de la productora Veranda, emesa inicialment per TV3. El jurat en remarca “els seus continguts i plantejaments indubtablement innovadors que han interessat tots els públics, però especialment els més joves”. També assenyala que ha estat “de les primeres grans sèries catalanes que, sense renunciar a un exigent nivell de qualitat, ha obtingut grans audiències i difusió a nivell internacional”.
  • Premi Nacional de Radiodifusió: Al periodista Cinto Niqui i Espinosa, director de L’altra ràdio, de Ràdio 4, des del 1985. Aquest programa enguany compleix 40 anys en antena i més de 2.300 emissions, essent el magazine amb més anys d’emissió de la radiodifusió catalana. El jurat en destaca que “amb un to divulgatiu i un llenguatge radiofònic senzill, reflexiona setmanalment sobre l’ús i impacte en la societat de les TIC, considerades eines de transformació social”.
  • Premi Nacional de Mitjans d’Arrel Digital: Al Crític, que celebra el seu 5è aniversari i, segons el jurat, “ha aconseguit donar visibilitat a temes silenciats per grans mitjans”. “En l’època en què la premsa s’ha de reinventar per sobreviure, han creat una cooperativa per fer periodisme d’investigació, reportatges, entrevistes, articles d’opinió i anàlisi amb profunditat, sobre aspectes de l’actualitat política, econòmica o social”.
  • Premi Nacional de Comunicació de Proximitat: Al Grup Segre, que edita a les Terres de Ponent el diari Segre, gestiona també Segre Ràdio i el canal Lleida Televisió. El jurat en remarca “que des del seu naixement ha destacat per la seva vocació de proximitat amb iniciatives confluents, com la promoció de noves emissores locals de ràdio”. A més, també en ressalta la seva aposta “per mantenir una xarxa completa de corresponsals al territori i adaptació als formats digitals”.
  • Premi Nacional de Publicitat: A Jaume Alemany i Gas, director de màrqueting de Damm, “per la seva innovació, activisme de marca i compromís social, amb el qual ha aconseguit que la seva proposta comunicativa tingui alhora impacte empresarial i transcendència social”. El jurat també valora “que ha aconseguit un posicionament de marca únic i diferencial gràcies a la construcció d’un territori de comunicació consistent al llarg d’una dècada amb un to fresc i proper, vinculant-lo a valors del territori, la cultura, la gastronomia, el paisatge i la sostenibilitat de Catalunya”.

Finalment, el jurat ha decidit atorgar dues Mencions d’honor. Al periodista Tomàs Alcoverro, corresponsal de La Vanguardia a l’Orient Mitjà. El jurat n’ha destacat que “ha estat l’únic català que durant més de 40 anys i de forma ininterrompuda, ha treballat per explicar-nos l’Orient Mitjà. I ho ha fet sempre des del terreny, quan no hi havia tantes finestres al món i ressaltant especialment aspectes positius, com la riquesa històrica i cultural, dels seus països; fugint d’estereotips que sovint estigmatitzen la zona”. Alcoverro va rebre la Creu de Sant Jordi l’any 2006.

A més, el jurat també ha atorgat menció d’honor a Mediapro, perquè “des de la seva fundació a Barcelona l’any 1994, s’ha convertit en la productora i grup empresarial català de comunicació més gran del país, i líder en el sector audiovisual europeu”. S’assenyala també que la seva activitat integra continguts, producció i distribució audiovisual arreu del món, on el grup disposa de 58 seus, en 36 països de 4 continents.

El jurat dels Premis Nacional de Comunicació ha estat presidit en aquesta edició per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, i en formen part el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons; la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet; la degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Maria José Recoder; la presidenta del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, Rosa Romà; el vicedegà de Publicitat del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, Marc Elena; el secretari de Difusió i Atenció Ciutadana, Miquel Gamisans; el director general de Mitjans de Comunicació, Ignasi Genovès; el president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, Ramon Grau; el CEO de McCann Barcelona, Enric José; el president del Consell Audiovisual de Catalunya, Roger Loppacher; el president de l’Associació Catalana de Ràdio, Miquel Miralles i el Director del Grau de Periodisme de la Facultat de Comunicació Blanquerna, Marçal Sintes. El secretari del jurat ha estat el responsable d’Informació, Arxiu i Publicacions de la Direcció General de Mitjans de Comunicació, Martí Porter.

 

 

 

 

2  

Imatges

El president Torra lliurant els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar)

El president Torra lliurant els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar) 1556

Foto de família dels guardonats amb els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar)

Foto de família dels guardonats amb els Premis Nacionals de Comunicació (Foto: Jordi Bedmar) 1916