• Més d'un 45% dels nens i nenes de 6 anys censats a Catalunya han adquirit un llibre gràcies a la campanya
  • El nombre de llibreries participants augmenta fins a situar-se en 383, i fins a 431 editorials -67 més que en l’edició anterior- han comercialitzat els seus títols entre els infants de Catalunya
  • El percentatge d’exemplars venuts en català arriba al 71%
  • La consellera de Cultura ha participat en l’acte de cloenda de la campanya a la Biblioteca Carles Rahola de Girona
Acte de fi de campanya a la Biblioteca Carles Rahola de Girona.

La campanya Fas 6 anys. Tria un llibre 2019, que impulsa el Gremi de Llibreters de Catalunya amb el suport del Departament de Cultura –a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals– i que es va endegar el 15 d’octubre, s’ha tancat aquesta tarda a Girona en un acte a la Biblioteca Carles Rahola presidit per la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga. En l'acte ha participat un grup d’infants gironins de 6 anys que han seguit un circuit d’instal·lacions per gaudir de la literatura a través del so, el joc i la imaginació. 

Les dades provisionals de tancament de Fas 6 anys. Tria un llibre, que es clou aquest mateix dissabte quan tanquin les llibreries participants, són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. Per al conjunt de Catalunya, aquest 2019 hi han participat, al moment d'enviar aquest comunicat, 33.755 infants de 6 anys –del total de 74.548 censats–, xifra que representa que un 45,28% dels infants d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó, i han adquirit al voltant de 7.000 títols. La dada percentual de nens i nenes participants és la més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016.

L’any 2019 també han crescut el nombre de llibreries participants (de 317 el 2018 a 383 enguany, quasi 70 més), el nombre d’editorials que han comercialitzat els seus llibres –un total de 431; és a dir, 67 més que en l’edició anterior de la campanya– i el percentatge d’exemplars venuts en català. En concret, un 71% dels llibres que han triat els infants són en català, front al 28,6% en castellà i el 0,2% en altres llengües. L’any 2018, la campanya es va tancar amb un 70,4% dels exemplars venuts en català, el 29,4% en castellà i el 0,2% en altres llengües. De fet, els quatre títols més venuts en la campanya 2019 són tots en català: Tinc 6 anys, d’Anna Obiols (Edicions Baula); Un sopar de por, de Meritxell Martí i Xavier Salomó i Tinc un drac a casa!, d’Emma Yarlett, ambdós de Cruïlla, i Ralet, ralet. Contes per a primers lectors, d’Estel Baldó, Rosa Gil i Maria Soliva, de Barcanova.

Pel que fa al nombre d’infants que han participat a la campanya per províncies, Lleida se situa al capdavant, amb un 46,7% dels infants censats; Barcelona la segueix amb un 43,6% dels infants, i una mica per sota se situa el percentatge d’infants de Tarragona i Girona que han adquirit un llibre, amb un 38,6% i un 37,6% del total de nens i nenes que hi viuen, respectivament. En canvi, per comarques destaca el Pla de l’Estany, a Girona, on 234 dels 368 infants censats (un 63%) han comprat un llibre a través de la campanya.

Més llibreries i amb més afluència de públic

L’eficàcia de la campanya també es pot mesurar pel nombre de llibreries participants, que ha augmentat any rere any des del 2016, quan es va dur a terme per primera vegada. Si aleshores van participar-hi 200 llibreries, enguany la xifra s’ha situat en 383 -de les quals 288 es troben a Barcelona, 38 a Girona, 29 a Lleida i 28 a Tarragona.

En consonància amb aquestes xifres creixents, una enquesta realitzada als titulars de les llibreries participants posa de manifest la seva satisfacció amb la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre, que ha suposat un augment de l’afluència de públic i de compres creuades.

Dels 272 llibreters i llibreteres que han omplert aquest qüestionari, un 85% ha respost que durant la campanya han detectat nou públic a la llibreria, i un 61% afirma que els participants en la campanya han adquirit més d’un llibre en la mateixa compra del llibre del seu infant de 6 anys. A més, un 54% expressa que ha notat diferència en la facturació, en el mateix període, respecte dels anys sense campanya, una diferència que un 60% d’aquestes llibreters i llibreteres explica precisament per l’existència de la campanya. Finalment, en una escala de l’1 al 5, un 73% dels enquestats han puntuat la campanya amb un 5 sobre 5.

Pel que fa a la distribució de les vendes de la campanya per tipologia de les llibreries participants, un 55,4% de les compres s’han realitzat en llibreries independents, i el restant 44,6% en llibreries que formen part d’una cadena. El dia de més venda és, per al conjunt dels establiments, el dissabte, en què s’han concentrat el 26,8% de les vendes.


Una activitat del Pla Nacional de Lectura 2020

La campanya Fas 6 anys. Tria un llibre és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura 2020, que el Govern assumeix com una de les seves accions principals de la legislatura. La iniciativa vol fomentar els hàbits de lectura entre els menors que comencen a llegir, incentivar la compra de llibres a tot el territori català, donar valor al llibre com a eina de coneixement i fomentar la prescripció de la lectura entre els mateixos infants.

Fas 6 anys. Tria un llibre és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), el Departament d’Educació, el Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, el Departament d’Acció Exterior,  Relacions Institucionals i TransparènciaIdescat (Institut d’Estadística de Catalunya) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Com a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques, les escoles públiques, privades i concertades i l’ONCE. Finalment, la campanya compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.

1  

Imatges

Cartell de la campanya

Cartell de la campanya 4961