Pla d'Educació Digital

Educació vol situar Catalunya com un país capdavanter en l'ús educatiu de la tecnologia per l'èxit escolar i social del seu alumnat

query_builder   9 desembre 2019 20:12

event_note Nota de premsa

Educació vol situar Catalunya com un país capdavanter en l'ús educatiu de la tecnologia per l'èxit escolar i social del seu alumnat


  • El Departament ha presentat avui el Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2025, que s’adreça a 795.617 alumnes, 102.632 docents i 3.249 centres educatius
  • El Govern vol aconseguir que l’alumnat sigui digitalment competent en acabar l’ensenyament obligatori, augmentar el nombre de professorat amb competència digital i teixir una xarxa de centres digitalment competents
Pla d'Educació Digital
El Departament d’Educació ha presentat avui el Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2025, que vol situar el país com a capdavanter en l’ús educatiu de la tecnologia per l’èxit escolar i social del seu alumnat. És per això, que el Pla té la missió de millorar la competència digital de l’alumnat, del professorat i dels centres educatius. L’actuació s’adreça a 795.617 alumnes d’ensenyaments obligatoris, 102.632 docents i 3.249 centres educatius del Departament.

Durant la presentació del Pla aquesta tarda al Citilab de Cornellà, el conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha destacat el valor del nou projecte:  "No és un pla molt ambiciós però és el pla necessari, el que necessita el país. Hi ha moltes escoles que ja ho fan però ho hem d'estendre a totes les escoles. El Pla d'Educació Digital és una eina d'equitat".

Bargalló també ha posat de manifest que "la cultura digital és una de les claus fonamentals de la política educativa". En el mateix sentit, ha afirmat que "volem superar els debats de l'ús de la tecnologia a l'aula", i ha posat com a exemple el cas de l'escriptura,  "que també és una tecnologia i no podem entrar al debat ara de si utilitzem l'escriptura o no". La directora general d'Innovació i Cultura Digital del Departament d'Educació, Mar Camacho, ha presentat el Pla,  remarcant que "vol situar Catalunta com a país capdavanter en l'àmbit digital".
Foto
Els objectius generals del Pla, a aconseguir doncs en 5 anys, són: assegurar que els alumnes de Catalunya siguin digitalment competents en acabar l’ensenyament obligatori, augmentar el nombre de professorat que acredita la competència digital docent i teixir una xarxa de centres digitalment competents. D’aquesta manera, es vol donar resposta des de l’escola als grans reptes socials i tecnològics de la societat actual.

El Pla es concretarà en les següents actuacions:
• Els alumnes, en acabar 4t d’ESO, comptaran amb la competència digital ciutadana assolida i acreditada.
• S’oferirà formació per a tot el personal docent per l’assoliment de la competència digital. També es treballarà per l’assoliment de la competència digital docent en la formació inicial del professorat en el grau i màster.
• El procés de transformació digital, entesa com connectivitat, dispositius i formació, dels centres educatius estarà finalitzat.

Per tirar endavant aquestes actuacions, el Pla s’estructura en 6 eixos, articulats en 18 objectius específics, que es concreten en 42 línies d’acció i 91 actuacions. Són els següents:
1. Alumnat digitalment competent
2. Desenvolupament professional docent
3. Pràctiques d’ensenyament aprenentatge
4. Infraestructura i ciberseguretat
5. Lideratge i governança
6. Assessorament i avaluació

El Departament, per al desenvolupament del Pla, compta amb la implicació del professorat, de la comunitat educativa, dels municipis del territori, del teixit associatiu i empresarial, de les universitats i d’altres agents implicats. Per exemple, a nivell de territori, hi haurà una reorganització dels equips en els Serveis Territorials i es potenciarà la figura dels referents digitals. Amb les empreses, es duran a terme accions conjuntes, com projectes d’innovació avançada, i s’impulsaran nous models de col·laboració. I, amb les universitats, es treballarà per alinear la certificació de competència digital docent i es coordinaran accions conjuntes.

Referents internacionals

La competència digital és un element transversal del sistema educatiu i el procés d’aprenentatge, així com una peça clau per l’assoliment de l’èxit educatiu dels estudiants. Per això, organismes internacionals com la UNICEF (2019), l'OCDE (2019) i la UNESCO (2016) insisteixen en la necessitat d’aprofitar el potencial de la tecnologia per construir un sistema educatiu i una societat més equitativa i inclusiva. En aquesta línia, la Comissió Europea col·labora amb els països de la UE per reforçar les competències clau de la seva ciutadania, és dir, aquells coneixements, aptituds i actituds que ajudaran els estudiants a la seva realització personal i, més endavant, a trobar feina i participar en la societat.

Algunes dades que facilita la Comissió Europea:
- 9 de cada 10 treballs del futur requeriran la competència digital.
- 44% dels europeus li manquen les competències digitals bàsiques.
- Menys del 20% dels professionals TIC són dones.
- Més de 48.000 escoles europees no tenen connexió de banda ampla.
- El benestar digital està amenaçat per elements com la desinformació, el ciberassetjament o la privacitat de dades.

9 de desembre de 2019

1  

Imatges

Pla d'Educació Digital

Pla d'Educació Digital 103

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined