_

Salut presenta una nova solució tecnològica per desburocratitzar la feina dels professionals

query_builder   24 gener 2020 13:47

event_note Nota de premsa

Salut presenta una nova solució tecnològica per desburocratitzar la feina dels professionals

  • L’Historial Electrònic de Salut (HES) aglutinarà la informació clínica de qualsevol persona i permetrà que el professional dediqui més temps a atendre el pacient i menys a consultar dades
  • Invertirà 40 M€ com a part del Pla director de sistemes d’informació que simplificarà processos i establirà un model de dades únic
La consellera Vergès, acompanyat de Comella, amb un professional aquest matí al CAP Vila de Gràcia - Cibeles de Barcelona
El Departament de Salut ha engegat un projecte que permetrà satisfer una de les demandes dels professionals de la salut -especialment de l’atenció primària-, i dels pacients en la visita a una consulta: dedicar més temps a la seva atenció i menys temps a consultar informació i realitzar processos de tipus burocràtic amb l’ajuda dels dispositius tecnològics amb què treballen.

Per aconseguir-ho, amb una inversió de 40 M€ en 4 anys, i com a primera fase del Pla director de sistemes d’informació potenciat pel Servei Català de la Salut (CatSalut), crearà una nova solució tecnològica definida i dissenyada pel propi sistema de salut: l’Historial Electrònic de Salut (HES). La seva implementació i desplegament permetrà, entre altres avantatges, fusionar en una única arquitectura tecnològica i funcional els dos principals repositoris d’informació clínica de qualsevol persona a Catalunya: l’Estació Clínica de l’Atenció Primària (ECAP) i la Història Clínica Compartida (HC3).

D’aquesta manera, l’HES esdevindrà l’espai de treball amb el qual es proporcionarà una visió integral de la salut i el benestar de les persones i de les seves interaccions amb el sistema sanitari. L’eina presentarà al professional informació comuna de significat rellevant, quan la necessita, en temps real, de qualitat, més fàcil i ràpid de registrar, accedir i analitzar. A més, disposarà de tota la informació dels nivells assistencials, el que permetrà millorar la seguretat en l’assistència. De fet, uns sistemes d'informació integrats durant tota la continuïtat assistencial són fonamentals per donar suport als nous models d'atenció integrada, posant a la disposició dels professionals tota aquella informació que els cal per a prendre decisions.

“Aquesta solució beneficia els professionals, els usuaris del sistema i el sistema en sí mateix”, ha valorat la consellera Vergés, que ha posat en valor que, amb aquesta nova eina, l’atenció primària també estarà molt millor connectada amb els hospitals.

Algunes d’aquestes millores, que ja es començaran a notar a partir de l’any que ve, van en la línia de satisfer algunes de les reivindicacions efectuades pels professionals, com desburocratitzar la feina a la consulta i augmentar la capacitat de resolució en l’àmbit de la primària, tal i com es va acordar després de la vaga que va tenir lloc en aquest àmbit al novembre de 2018. “Els nostres professionals necessiten eines i instal·lacions pioneres per treballar en condicions”, ha afegit Vergés.

De fet, un estudi realitzat al març d’aquell any per analitzar visites reals a tres CAP de Catalunya concloïa que, de mitjana, durant prop del 40% del temps que durava una consulta, el professional es dedicava a consultar o introduir dades a l’ECAP; en algun cas concret, però, se superava més de la meitat del temps dedicat a aquest fet. A més, en el que duraven aquestes visites –al CAP Les Franqueses, al CAP Casernes de Barcelona i al CAP de Santa Maria de Palautordera, cadascun amb una realitat territorial diferent- el professional feia més de 40 interaccions amb el ratolí de l’ordinador i prop de 10 amb el teclat.

Solucions que miren al futur i beneficien professionals i ciutadans
El Pla director de sistemes d’informació també pretén reduir l’excessiva heterogeneïtat dels sistemes d’informació. Simplificar aquest procés establint un model de dades únic –que naixerà desplegant-se primer a l’atenció primària, a la salut mental ambulatòria i a l’àmbit de rehabilitació- els permetrà compartir desenvolupaments i augmentarà la interoperabilitat.

No es pot perdre de vista que, actualment, les funcionalitats avançades a nivell d’història clínica electrònica ajuden els professionals a prendre decisions en temps real i aporten avenços tecnològics que molts dels sistemes actuals, creats a finals dels anys 90, tenen dificultats per suportar pel seu disseny ja obsolet. Per tant, en aquest sentit, el Pla mira al futur i posa a disposició del sistema les eines necessàries per desplegar en la tasca diària totes aquestes funcionalitats, que beneficiaran els professionals i, finalment, el ciutadà.

En concret, l’impuls de l’HES comportarà una interfície gràfica més intuïtiva i més fàcil de fer anar (caldran menys clics per arribar a la informació necessària, per exemple), i s’acompanyarà d’una estació clínica que s’adaptarà a cada pacient en funció de la seva condició clínica. També serà responsiva (adaptada a qualsevol dispositiu tecnològic amb què es faci l’atenció) i simplificarà i homogeneïtzarà molts processos, així com també optimitzarà recursos, de manera que, per exemple, s’eviti la duplicació de peticions de proves diagnòstiques i es disminueixin les visites presencials a canvi d’una major teleassistència.

“Millorarem molt les estacions de treball dels professionals de la salut i farem una renovació de l’arquitectura tecnològica que permetrà preparar el sistema per a la intel·ligència artificial, per a la internet de les coses o per a múltiples aplicacions”, ha emfatitzat el director del CatSalut, Adrià Comella.

Des de la vessant assistencial, tot plegat haurà de millorar els resultats en salut. A més, contempla la incorporació de nous rols professionals necessaris en els nous models assistencials (psicologia, fisioteràpia, podologia, etc.), i facilita l’assignació d’equips multidisciplinaris als ciutadans (medicina de família, infermeria, treball social, salut mental, etc.).

Per últim, el sistema guanyarà en seguretat -ja que amb major robustesa tindrà menys punts de fallida-, complirà de forma homogènia amb el Reglament General de Protecció de Dades i incorporarà millores en ciberseguretat. A més, pel que fa a la seguretat dels pacients, s’incrementarà amb un sistema més alerta a les interaccions i a les incompatibilitats de medicaments, entre d’altres.

En definitiva, el projecte esdevé una estratègia integral de salut digital per a transformar el sistema sanitari, la relació entre el ciutadà i el sistema i la relació entre els professionals i els diferents actors. A més, situarà Catalunya com a referent internacional en l’adopció de sistemes d’informació en salut integrals, posant de manifest la seva capacitat i facilitat per adoptar tecnologies emergents.

4  

Imatges

Foto reunió professionals

Foto reunió professionals 871

Foto professional i pacient

Foto professional i pacient 703

Foto explicació professional

Foto explicació professional 782

Foto roda premsa

Foto roda premsa 696

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined