DTASF

Treball, Afers Socials i Famílies reconeix el dret de 374 noves sol·licituds de la Renda Garantida de Ciutadania durant l'estat d'alarma

query_builder   16 abril 2020 15:04

event_note Nota de premsa

Treball, Afers Socials i Famílies reconeix el dret de 374 noves sol·licituds de la Renda Garantida de Ciutadania durant l'estat d'alarma

El Departament garanteix el cobrament amb normalitat a les persones que ja perceben la prestació, i les situacions d’urgència social s’atenen a través dels Serveis Bàsics d’Atenció Social

Des de la declaració de l’estat d’alarma, el Departament ha decidit no emetre noves resolucions que suposin la sortida de beneficiaris de la prestació

A l’abril ja són 127.711 les persones beneficiàries de la RGC

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha implementat tota una sèrie de mesures des del dia 16 de març per tal de mantenir i garantir els drets de les persones en relació a la prestació de la Renda Garantida de Ciutadania durant el període d’estat d’alarma i confinament.

Com ja vam informar a l’inici de la crisi sanitària per la Covid-19, el Departament garanteix que les persones que ja perceben la prestació, continuaran rebent-la amb normalitat. Pel que fa a les situacions d’urgència social, s’atenen a través dels equips d’urgència dels Serveis Bàsics d’Atenció Social i es tracten com a prioritaris. No obstant, cal recordar que la RGC no és una prestació d’urgència social, sinó que el seu objectiu és la cobertura de les necessitats bàsiques amb caràcter periòdic i continuat.

En referència a l’atenció a la ciutadania, s’han habilitat diversos canals per a tràmits i consultes, publicats al web del Departament, així com una guia per a professionals d’altres unitats que participen en l’atenció, la tramitació o la gestió d’aquesta prestació. Es manté l’equip de treball en mode de teletreball amb la mateixa estructura territorial per poder atendre totes les consultes, tant de ciutadans com de professionals (via correu electrònic).

Continua habilitat el telèfon de consulta gratuït 900 400 012 per a qüestions referides a la RGC i, a més, el SOC també ha habilitat un telèfon gratuït (900 800 046) que, entre d’altres, ofereix informació sobre l’estat i els tràmits d’expedients de la prestació. D’altra banda, s’han replanificat telefònicament les cites prèvies per sol·licitar la prestació que, a causa del tancament de les Oficines de Treball, no s’han pogut realitzar en la data acordada.

Sobre el pagament de la prestació, aquest s’ha mantingut puntualment. I des de la declaració de l’estat d’alarma, el Departament ha decidit no emetre noves resolucions que suposin la sortida de persones beneficiàries de la prestació, a excepció de casos molt concrets, com pot ser el traspàs a una altra prestació a la que es té dret.

A més, tal com estableix la llei de la RGC, a partir del dia 1 d’abril s’han augmentat els llindars econòmics de la prestació, el que suposarà a partir d’aquest mes la millora de l’import econòmic per a 31.330 famílies.

Concretament, des de la declaració de l’estat d’alarma s’han realitzat les següents actuacions, que tindran afectació a la nomina de la RGC del mes d’abril:

  • S’han resolt 374 noves sol·licituds aprovatòries que suposen un increment en els expedients vigents. A més, s’han realitzat 207 represes i revocacions (resolucions que permeten el retorn a la prestació). Actualment hi ha 81.636 expedients, que corresponen a 127.711 persones beneficiàries, i la nòmina d’abril de la RGC arriba gairebé als 31,5 milions d’euros.
  • S’ha realitzat modificació d’import a l’alça a 325 expedients, a banda de les 31.330 modificacions per canvi de llindars previst a la llei.
  • Han sortit de la prestació 55 casos, que han passat a cobrar una pensió contributiva o no contributiva.
  • S’han valorat i resolt 180 recursos.
  • S’han atès més de 400 peticions/consultes dels Serveis Bàsics d’Atenció Social a través del correu electrònic i 360 consultes ciutadanes a través del web del Departament.
  • S’han tramitat 21 sol·licituds d’urgència que han arribat a través dels Serveis Bàsics d’Atenció Social de tot Catalunya.

El que no pot garantir el Departament és el lliurament de la totalitat de notificacions certificades per part de Correus.      

D’altra banda, es continua amb la tramitació del reglament de la llei de la RGC, que ja es troba al seu tram final. S’està valorant el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, que va fer arribar al Departament el dia 30 de març amb les valoracions sobre l’articulat i d’altres dictàmens realitzats anteriorment. Posteriorment el text ja s’enviarà a Consell Tècnic i a Govern per a la seva aprovació, probablement a finals del mes d’abril.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined