Casals

La Taula de Governança de l’Educació en el Lleure ha validat per consens els “Nous elements d’actualització i reforç dels Protocols de les activitats de lleure educatiu de l’estiu 2020 en el context de la pandèmia Covid19”, per adaptar-los a la represa de l’activitat.  

En aquest enllaç es detallen les 9 noves mesures que flexibilitzen i actualitzen els “Criteris generals per a l’organització d’activitats de lleure educatiu 2020” del 9 de maig passat, on es definien els element reguladors del lleure educatiu per aquest estiu amb criteris epidemiològics i pedagògics. Amb l’evolució de la pandèmia i les aportacions dels organitzadors a partir de necessitats concretes que aterren a la realitat els diferents protocols, s’han afegit novetats en diferents àmbits.  

Les novetats més destacades deriven de l’actualització de la normativa pel que fa a la distància física, ja que entra en vigor la reducció de 2 a 1’5 metres, així com de 4 a 2,5m2 l’espai mínim per participant. El document també incorpora nous aspectes organitzatius com és la possibilitat que els monitors de suport o “corretorns” puguin ser-ho de fins a tres grups de convivència, enlloc d’un de sol. O també s'introdueix una novetat pel que fa a la possibilitat que es pugui valorar la convivència de fins a tres petits grups en activitats de fins a 30 participants en acampades o cases de colònies on es pugui garantir l’aïllament, i sempre que s’asseguri que no hi ha contacte social extern a l’activitat. En aquestes situacions cal extremar les mesures per limitar les relacions externes als membres de l’activitat.  

Tanmateix, els criteris que continuen prevalent a l’hora d’adaptar i flexibilitzar les activitats són els de la traçabilitat i compartimentació, pedagogia dels nous hàbits, priorització de les activitats a l’aire lliure, distanciament físic, higiene i ventilació dels espais tancats i el protagonisme dels infants i adolescents a l’hora de proposar jocs i activitats, que d’aquesta manera es converteixen en protagonistes de l’aprenentatge dels nous hàbits i rutines. 

D'aquesta manera, la Taula de Governança, formada per la Generalitat (Joventut, Salut i Procicat) i els organitzadors de les activitats (federacions d’entitats, patronals, ens locals i diputacions), donen llum verda a un total de 9 mesures de flexibilització que –tal com destaca el document- fan compatible el dret a l’educació en el temps de lleure i la lluita contra la pandèmia Covid19. 

Amb aquest nou acord de la Taula de Governança, la directora general de Joventut, Laia Girós, ha posat l’èmfasi en el consens entre institucions i organitzadors a l’hora de conciliar educació i salut: “només des de la coresponsabilitat i el consens hem pogut oferir un estiu amb lleure a desenes de milers de joves, que trobaran en l’estiu un espai d’aprenentatge i acompanyament emocional”.  

En la mateixa línia, el director general de l’Agència Catalana de la Joventut, Cesc Poch, ha destacat la rellevància que Catalunya tingui activitats d’educació en el lleure aquest estiu, perquè “sovint els infants i joves no han tingut referències a casa o a l’escola de com incorporar els nous hàbits en la nova rutina i, d’aquesta manera, trobaran en les activitats educatives d’estiu el primer lloc on poder-ho aprendre”

Formació a més de 10.000 monitors/es 

Els cursos de formació en línia per als nous Responsables de Prevenció i Higiene de les activitats de lleure, organitzats per Joventut i Salut Pública, ja han format més de 10.000 monitors i monitores.  

Després de 21 sessions virtuals en directe a les quals s’arribarà l’1 de juliol, i degut a la creixent demanda, s’ha habilitat un espai virtual de formació permanent que consta de dos audiovisuals (1 i 2). Un cop visionats, els monitors/es han de llegir atentament els diferents protocols i guies allotjats al web-repositori www.estiuamblleure.cat i, seguidament, autoavaluar-se amb un qüestionari de 15 preguntes (de les quals cal respondre’n correctament almenys 10). 

L’espai virtual també incorpora un resum de la formació i un recull de les preguntes més freqüents que s’han plantejat a les sessions en directe.