• Així ho ha assegurat el conseller d’Educació aquesta tarda durant la compareixença parlamentària a la Comissió d’Educació

 

  • El conseller ha destacat que “la primera decisió ha estat l’organització dels centres en base a grups de convivència estables, que faciliten la traçabilitat i una identificació ràpida i gestió precoç dels casos i contactes, que són la millor garantia de la seguretat

 

  • “L’important no són només les qüestions logístiques, sinó l’afectació dels infants i de l’alumnat a nivell pedagògic, afectiu i familiar, és la primera fita que hem d’aconseguir el curs que ve”
HC Parlament

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha assegurat avui que “és evident que l’escola, pel que fa a la realitat de l’infant i del jove, pot ser segura amb les mesures sanitàries que ens assenyalen les autoritats: l’escola és la segona llar de l’alumne i la segona família, i serà tan segura com la primera llar i la primera família”. Ho ha dit aquesta tarda durant la compareixença parlamentària a la Comissió d’Educació, per exposar les diferents actuacions posades en marxa durant la pandèmia del COVID-19.

 

El conseller Bargalló també ha explicat com serà l’obertura dels centres educatius el proper curs. En aquest sentit, ha destacat que “el fonament de tot és garantir la seguretat: les accions organitzatives i les inversions són per garantir la seguretat, són per revertir els danys de la pandèmia en matèria pedagògica i en matèria emocional, són per millorar el sistema”. Ha afegit que “són per preparar-nos per un possible nou confinament i que el sistema educatiu respongui amb tota garantia a partir del 14 de setembre”.

 

El titular d’Educació ha subratllat, com a pilars fonamentals que s’han d’aplicar a l’escola per al control de la pandèmia, la transmissió del virus i el coneixement de la traçabilitat dels casos. Ha defensat que, en base a això, “la primera decisió ha estat l’organització dels centres en base a grups de convivència estables, que faciliten la traçabilitat i una identificació ràpida i gestió precoç dels casos i contactes, que són la millor garantia de la seguretat”.

 

Bargalló ha explicat que es tracta de grups estables d’alumnes, amb els seu tutor i professors adscrits també com a estables, en el marc en el qual es produeix la convivència i socialització de l’alumne, que “internament no necessiten la distància física ni la mascareta, només quan es relacionen amb altres grups, es mouen en el centre o entren o surten del centre”. Ha dit que l’organització en grups estables es garanteix en infantil, educació primària i secundària sense excepció i que, a la postobligatoria, tot i que la voluntat es que també sigui sempre presencial, hi podran haver excepcions.

 

Principals actuacions del Departament

 

Pel que fa a les actuacions dutes a terme, Josep Bargalló ha manifestat que “una de les primeres decisions va ser orientada  l’equitat i igualtat de l’alumnat: 150.000 targetes menjador que vam repartir gràcies a la col·laboració d’ajuntaments i Consells Comarcals”. Ha afegit que el cost d’aquesta iniciativa, que ha cobert tots els dies des del tancament fins al final del curs escolar, inclosos els dies no lectius de Setmana Santa, ha estat de 40 milions d’euros, que suposa un increment de 5 milions d’euros respecte un curs ordinari.

 

Un altre dels eixos d’actuació ha estat garantir l’accés a la connectivitat de l’alumnat més vulnerable per combatre la bretxa digital, “repartint 34.000 dispositius i 22.500 kits de connectivitat”, tal com ha remarcat el conseller, que se sumen als 20.000 dispositius més que han repartit els ajuntaments. Altres accions que ha dut a terme el Departament han estat la gestió de 150.000 preinscripcions telemàtiques, sense incidències. “Però l’important no són només les qüestions logístiques, sinó l’afectació dels infants i de l’alumnat a nivell pedagògic, afectiu i familiar, és la primera fita que hem d’aconseguir el curs que ve”, ha remarcat.

 

Inversions excepcionals

 

El titular d’Educació ha recordat que el Govern farà una despesa extraordinària de 370 milions euros per a Educació en el curs 2020-21, que se suma als 86 que ja s’hi ha destinat de manera extraordinària durant el confinament, els darrers mesos d’aquest curs passat. “Disposem de 457 milions de despesa, els 370 que vam anunciar pel curs vinent i també els 86 milions d’euros de despesa no prevista”, ha assenyalat el conseller.

 

D’aquests 370 milions, 233 milions es destinaran a reforçar la plantilla de personal docent i no docent, fet que permetrà incorporar un mínim de 5.000 professionals en l’àmbit educatiu. Un total de 103 milions d’euros es destinaran al Pla d’Educació Digital de Catalunya, que, tal i com ha subratllat Bargalló, i, els 33 milions restants, s’invertiran en un pla de millora de les necessitats educatives, que ampliarà les activitats de reforç i extraescolars.

 

Pel fa al pla de millora per lluitar contra la segregació, el conseller ha explicat que “contempla diverses accions per la millora de les oportunitats educatives dels centres educatius”. Entre les mesures previstes ha destacat, entre d’altres, l’augment de recursos econòmics per garantir l’accessibilitat i la no exclusió de l’alumnat vulnerable a les sortides i colònies escolars (4.250.000€), l’augment de l’assignació per garantir la gratuïtat de materials escolars (4.000.000€), la contractació de més monitors per fer acompanyament emocional i educatiu en el temps no lectiu (2.000.000€), i més recursos per l’atenció a l’alumnat amb NEE a l’espai del menjador (4.500.000€). També la contractació de 375 tècnics d’integració social (12.950.000€), l’increment de 200 dotacions de professorat d’aules d’acollida (10.750.000€) i la contractació de 50 educadors socials (2.275.000€).

 

Un segon pla que també és necessari i indefugible després de l’efecte de la pandèmia és el Pla d’Educació Digital de Catalunya”, ha remarcat el conseller. Algunes de les accions que ha detallat són la finalització de la transformació digital de tots els centres públics de Catalunya en termes de connectivitat wifi (1.230 centres) i l’ampliació de fibra òptica (2.800 centres), amb un pressupost de 31.830.190€. També una dotació esglaonada d’equipaments per a alumnat i professorat, “tenint en compte en primer lloc les necessitats de l’alumnat més vulnerable i els col·lectius mes desfavorits del sistema però cobrint tot l’alumnat de 3r d’ESO fins la post-obligatòria”, que inclou pública i concertada, que suposarà uns cost de 62.068.240€ el curs 2020-2021.

 

Finalment, Josep Bargalló ha destacat “la creació d’una una plataforma de continguts potent, que suposa 5 milions, i l’activació d’un Pla extraordinari de formació del professorat en competència digital docent i l'impuls a l'educació digital, que són 6 milions”.

 

 

2 de juliol de 2020

 

1  

Imatges

HC Compareixença Parlament

HC Compareixença Parlament 209