• “Jo tinc la paraula” proposa als alumnes l’enregistrament d’un vídeo, amb l’objectiu que reflexionin sobre els components que fan que la comunicació oral sigui eficaç

 

  • S’emmarca dins del programa “Tenim la paraula”, a través del qual es volen millorar les habilitats comunicatives orals de l’alumnat
Jo tinc la paraula

El Departament d’Educació ha posat en marxa el concurs “Jo tinc la paraula” per millorar la comunicació oral dels estudiants d’ESO i batxillerat. Concretament, es proposa als alumnes l’enregistrament d’un vídeo, amb l’objectiu que reflexionin sobre els components que fan que la comunicació oral sigui eficaç. El concurs s’emmarca dins del programa “Tenim la paraula”, que es va iniciar el curs passat per millorar les habilitats comunicatives orals de l’alumnat, i que ja compta amb la participació d’uns 850 professors d’arreu de Catalunya.

 

El concurs preveu tres categories corresponents a nivells educatius diferents: categoria A per a alumnat de primer i segon d’ESO, categoria B per a tercer i quart d’ESO i categoria C per a batxillerat. En totes les categories, els alumnes podran participar al concurs individualment (monòleg) o en parella (diàleg). Per a cada categoria s’establirà un primer premi i dos finalistes. El premi consistirà en un curs per a youtubers de creació i edició de continguts, i un diploma acreditatiu. Els alumnes que hi vulguin participar podran presentar els vídeos fins al 16 de febrer de 2021.

 

La participació consisteix a visionar els cinc vídeos tutorials de la campanya publicitària “Tenim la paraula”, triar un dels temes que s’hi proposen i fer un enregistrament de creació personal, en català o en occità, amb una durada no superior als 3 minuts. Els temes dels vídeos, que es poden veure al canal YouTube del Departament d'Educació i es poden recuperar a la pàgina web de “Tenim la paraula”, són: 1) parlar amb fluïdesa, 2) por a parlar amb públic, 3) llenguatge no verbal, 4) la conversa i 5) adequació a la situació comunicativa.

 

Per a la valoració es tindrà en compte la qualitat del discurs oral, la creativitat i l’ús d’elements de suport que facin més comunicatiu el discurs. Els guanyadors i finalistes sortiran d’una votació popular d’alumnes de secundària i batxillerat, que comptarà un 20% en la votació final, i d’una votació d’un jurat format per youtubers, professors i experts en comunicació oral, que comptarà el 80%. El veredicte del jurat es farà conèixer en el transcurs d’un acte públic de lliurament dels premis.

 

 

 

“Tenim la paraula”

 

Mitjançant el programa “Tenim la paraula”, el Departament vol millorar les habilitats comunicatives orals de l’alumnat perquè un bon domini del llenguatge oral li permeti expressar sentiments i actituds, exposar idees o projectes, defensar i argumentar opinions, i participar activament en la societat. I perquè aquest és el millor instrument per gestionar conflictes, prevenir violències, respectar la diferència i garantir la convivència. El marc conceptual es basa en la bibliografia de referència sobre la comunicació oral i compta amb articles d’experts sobre la llengua oral de diverses universitats i grups de recerca. Té els següents objectius:

  • Millorar la didàctica de la llengua oral i incrementar les activitats orals acadèmiques i escolars.
  • Promoure la reflexió i la consciència del professorat  sobre l’ús professional de la llengua oral.
  • Promoure activitats de col·laboració amb l’entorn que incrementin les oportunitats d’ús oral de les llengües.

 

L’eix central de “Tenim la paraula” és la constitució d’un grup de treball de centres d’educació primària, d’educació secundària i d’educació de persones adultes en cadascun dels serveis territorials, orientats al treball en xarxa per fer emergir, per compartir i per enriquir pràctiques o activitats de llengua oral, que a data d’avui ja compta amb la participació activa de 150 centres d’arreu del territori.

 

La iniciativa també inclou una oferta de formació del professorat i ofereix recursos i materials per treballar a l’aula de forma atractiva i adaptada a les necessitats dels centres. També s’identificaran pràctiques educatives de referència, que són iniciatives del professorat vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa en comunicació oral; així com es promouran pràctiques educatives d’entorn. Finalment, cal destacar  l’avaluació de la llengua oral com una eina més orientada a la tasca dels docents en l’ensenyament i l’aprenentatge de la comunicació oral de l’alumnat.

 

 

 

 

28 d’octubre de 2020

1  

Imatges

Jo tinc la paraula

Jo tinc la paraula 176

1  

Fitxers adjunts

Presentació Jo tinc la paraula

Presentació Jo tinc la paraula
PDF | 1120