• El total d'ajuts a les produccions catalanes nominades arriba als 4 M€
  • La Consellera de Cultura, Àngels Ponsa, i el director de l’ICEC, Miquel Curanta, assistiran a la gala dels premis aquest diumenge per fer costat al sector audiovisual català
FOTO

Demà diumenge, 21 de març, se celebra, a les 18.45 hores, la tretzena edició dels Premis Gaudí, organitzats per l’Acadèmia del Cinema Català, que els atorga anualment a les pel·lícules, curtmetratges, artistes i tècnics del cinema català. L’objectiu principal dels premis és impulsar la producció audiovisual catalana i reconèixer els professionals i acadèmics del sector.

De les 28 produccions catalanes nominades, 18 han rebut el suport del Departament de Cultura a través de l'Institut Català de les Empreses Culturals (en total, comptant les produccions estrangeres, els XIII Premis Gaudí han nominat 32 títols). En conjunt, els ajuts atorgats per l’ICEC a aquestes produccions –llargmetratges, curtmetratges, pel·lícules per a televisió i minisèries- sumen més de 4 milions d‘euros.

La pel·lícula amb més nominacions enguany és La Vampira de Barcelona, amb 14, seguida per Las Niñas, Premi Goya 2021 a Millor Pel·lícula, amb 13, i Sentimental, amb 7. Les 3 han comptat amb el suport de l'ICEC.

Aquests tres títols estan entre les vuit pel·lícules nominades a les categories de “Millor pel·lícula en llengua catalana” i “Millor pel·lícula en llengua no catalana” en la XIII edició dels Premis Gaudí de l’Acadèmia Catalana del Cinema, un llistat que completen cinc produccions més:

Millor pel·lícula en llengua catalana:

  • L’ofrena (Dir.: Ventura Durall; Prod.: Nanouk Films, Suica Films, Fasten Films i Bord Cadre Films, amb producció associada de Televisió de Catalunya)
  • La dona il·legal (Dir.: Ramon Térmens; Prod. : Segarra Films i Mimesis Films, amb participació de Televisió de Catalunya);
  • La vampira de Barcelona (Dir:. Lluís Danés; Prod.: Brutal Media i Filmax, amb producció associada de Televisió de Catalunya) i
  • Les dues nits d’ahir (Dir.: Pau Cruanyes, Gerard Vidal; Prod.: Benecé Produccions, amb participació de Televisió de Catalunya)

Millor pel·lícula en llengua no catalana:

  • Adú (Dir.: Salvador Calvo; Prod.: Ikuru Films, Telecinco Cinema, La Terraza Films, Un mundo prohibido A.I.E)
  • La boda de Rosa (Dir.: Icíar Bollain; Prod.: La Boda de Rosa La Película, A.I.E., Setembro Cine, Tandem Films, Turanga Films, Halley Production);
  • Las Niñas (Dir.: Pilar Palomero; Prod.: Las Niñas Majicas, A.I.E., Inicia Films i BTeam Prod., amb la participació de Televisió de Catalunya)
  • Sentimental (Dir.: Cesc Gay; Prod.: SentimentalFIlm, A.I.E. i Impossible Films, amb participació de Televisió de Catalunya).

 

D’aquestes vuit produccions, sis han rebut subvencions del Departament de Cultura, vehiculades a través de Institut Català de les Empreses Culturals, per un import total que supera els 2,5 milions d’euros. Les dues produccions restants, Les dues nits d’ahir i Adú, no van presentar sol·licitud de subvenció a cap de les línies de subvenció que el Departament posa al servei del sector.

En concret, els films nominats a millor pel·lícula en llengua catalana subvencionats van rebre, conjuntament, 1,7 milions d’euros, mentre que les tres produccions subvencionades i nominades en la categoria de millor pel·lícula en llengua no catalana van obtenir un suport global que supera els 800.000 euros.

Més nominacions femenines

Si en l'edició passada els Premis Gaudí van ser els més paritaris quant a nominacions d'homes i dones, enguany –i en  els seus tretze anys d’història– hi ha més dones que homes aspirants a premi en les categories nominatives. Dels 77 professionals nominats, 42 són dones i 35 són homes.

D’aquesta manera, categories habitualment masculinitzades com la fotografia (amb Bet Rourich i Daniela Cajías, recent guanyadora del Goya), el muntatge (amb Núria Giménez Lorang, Ana Pfaff i Sofi Escudé), el so (amb Irene Rausell, Yasmina Praderas, Amanda Villavieja, Alejandra Molina, Daniela Fermín, Elena Coderch, Laura Tomás) i els efectes visuals (amb Esther Ballesteros, Anna Aragonès i Míriam Piquer) mostren un augment significatiu de dones nominades.

Així mateix, categories com la de direcció, amb dues dones (Iciar Bollain i Pilar Palomero) de quatre professionals nominats, o guió, amb quatre nominades (Palomero, Giménez Lorang i el tàndem Icíar Bollain-Alicia Luna) i un únic home finalista, converteixen aquesta edició dels Gaudí en la primera en què les dones superen els homes en candidatures nominatives, amb un 54% del total.

La presència de professionals dones en totes les baules de la cadena de producció d’un film, i especialment en aquelles on tradicionalment estaven minoritzades, és un reflex de la realitat actual el cinema català, però també de la introducció, fa quatre anys, d‘un criteri de gènere en les línies de subvenció a la producció audiovisual de l’ICEC. Aquest criteri, destinat a fomentar i reconèixer la participació de dones en la producció audiovisual –i més en general, cultural- és un dels eixos estratègics que l'ICEC ha impulsat en els darrers anys, primer justament al sector audiovisual i des d’enguany també per a les línies de suport en la resta de sectors.

El 2020, la presència de dones en les produccions audiovisuals subvencionades per l’ICEC es va consolidar: el 100% els projectes subvencionats en les línies de producció de llargmetratges i de curtmetratges cinematogràfics, de projectes d’animació, de coproduccions minoritàries i de desenvolupament de projectes audiovisuals van rebre punts per la presència de professionals dones en els càrrecs de guionista, directora, productora executiva i altres caps d’equips.