• Josep Bargalló: Tenim l’orgull de situar-nos a l’avançada de la transformació digital del sistema, a nivell estatal i europeu

 

  • La setmana vinent es lliuraran els darrers ordinadors per a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius, i s’afegeixen als 72.400 per al professorat, 44.357 dispositius de connectivitat i als 1.272 centres transformats amb el replantejament del servei Wifi-LAN

 

  • Aquest projecte estratègic té per objectiu l’acceleració de la transformació digital dels centres educatius de Catalunya i l’abordatge de la bretxa digital
Foto

Catalunya ja ha completat el repartiment d'ordinadors de la primera fase del Pla d'Educació Digital de Catalunya. Així ho ha destacat el conseller d’Educació, Josep Bargalló, durant la roda de premsa de balanç del Pla. També hi han participat la secretària general d’Educació, Núria Cuenca, i la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho.

D’aquesta manera, Catalunya és pionera en la transformació digital del sistema educatiu, tal i com ha evidenciat el titular d’Educació: “Cap altre comunitat ha repartit ordinadors per al professorat, cap altra ho ha fet per a tot l’alumnat d’uns nivells. Cap altre govern occidental havia demanat que la part dels aparells anés necessàriament acompanyada de programari. No volíem repartir ordinadors sinó eines educatives”. Per això, ha remarcat Bargalló, “tenim l’orgull de situar-nos a l’avançada de la transformació digital del sistema, a nivell estatal i europeu”.

El Pla és un projecte estratègic per tal d’accelerar la transformació digital dels centres educatius de Catalunya i abordar la bretxa digital. Algun dels seus objectius són assegurar que els alumnes siguin digitalment competents en acabar l’etapa  obligatòria; augmentar el nombre de professorat amb competència digital; i teixir una xarxa de centres que facilitin l’aprenentatge en el marc de la transformació educativa.

El conseller ha posat de manifest que “estem satisfets de situar Catalunya en el lideratge de la transformació del sistema educatiu i en l’impuls definitiu per la transformació digital dels centres. Hem pogut accelerar el pla digital, hem completat la primera fase, hem repartit un nombre alt d’ordinadors, però no per ser unes eines de resposta de la pandèmia sinó perquè siguin unes eines de transformació del sistema educatiu”.

En els darrers 7 mesos, des que va començar la pandèmia, ja s’han transformat digitalment un total de 1.400 centres, mentre que en 5 anys –entre 2015 i 2020- el Departament en va transformar 1.200. La secretària general, Núria Cuenca, ha afirmat que “a causa de la pandèmia hem accelerat el Pla d’Educació Digital. Cal tenir en compte que 9 de cada 10 dels treballs futurs requeriran de les competències digitals i l’escola ha de garantir que els nostres alumnes tenen aquests competències. Per això s’incideix en alumnat, professorat i centres. Cal posar en el sistema la tecnologia necessària per assolir els objectius del pla digital”.

Per implementar-lo, el Departament d’Educació hi destina 139 milions d’euros. Aquesta inversió inclou la dotació d’ordinadors per a l’alumnat, per al professorat, dispositius de connectivitat i la instal·lació als centres del servei Wifi-LAN.

Repartiment de dispositius per alumnat i professorat

A mitjans de la propera setmana s’haurà completat la dotació de portàtils a l’alumnat dels centres públics amb un total de 222.379 desplegats entre 3r d’ESO i la postobligatòria i que van ser demanats a petició de cada centre; a data d’avui hi ha el 98% desplegats. El repartiment per al professorat ja s’ha completat amb un total de 72.400 portàtils, així com els 44.357 Mifis o dispositius de connectivitat.

Pel que fa a la dotació d’ordinadors als centres concertats, Educació obrirà una convocatòria d’ajudes per a finançar la compra de 30.000 ordinadors. Caldrà també afegir un total de 42.000 ordinadors que facilitarà el Ministeri d’Educació. Així, entre portàtils de centres públics, concertats i els que repartirà el Ministeri, hi haurà un total de 295.000 ordinadors.

Destaca també la instal·lació de xarxes LAN-WIFI a 1.272 centres educatius públics. En el 99 % d’aquests centres ja s’hi ha dut a terme l’estudi tècnic conegut com a replanteig per determinar les necessitats d’infraestructura que el centre necessitarà. En el 89% ja s’hi ha fet la instal·lació de la xarxa i en un 53% s’ha activat tot el servei. Això permetrà als centres connexions simultànies de diferents dispositius, capacitat suficient per pràctiques col·laboratives, eines telemàtiques de comunicació, i d’altres usos que requereixin la connexió generalitzada i permanent de dispositius dins els centres educatius.

Formació del professorat i orientacions per als centres

Per fer possible la transformació educativa i la transmissió de les competències digitals de l’alumnat, el Departament d’Educació ha ofert 144 accions formatives, 104 webinars, i 120 vídeos formatius. S’han format un total de 36.000 docents en competències digitals, fet que suposa multiplicar per 6 la formació docent en aquest àmbit.

Des d’una vessant de gestió i organització pedagògica dels centres, s’han publicat orientacions per a l’avaluació de la competència digital a infantil, primària i secundària, i properament es faran públiques del batxillerat. També s’ha elaborat un document per tal que els centres puguin elaborar la seva estratègia digital de centre, les funcions de la comissió digital de centre i un altre per definir les funcions del coordinador/a digital de centre. La directora Mar Camacho ha ressaltat que “si volem dur a terme un canvi tant estratègic, la peça clau és el centre educatiu. Per això, hem generat tot un seguit de publicacions, normativa, orientacions, i manuals que acompanyin als centres en el desplegament que es farà en els propers mesos i anys. No podem tenir centres que no contemplin en el seu projecte la línia de treball digital, perquè és essencial la competència digital”.

 

23 d’abril de 2021

1  

Imatges

Fotografia roda de premsa

Fotografia roda de premsa 246

1  

Fitxers adjunts

Dossier  adjunt

Dossier adjunt
PDF | 4095