• La consellera de Cultura recorda al Parlament que el Departament ha incrementat la dotació de l’ICEC destinada al sector, que ha crescut d’un 60 % respecte a l’any 2020
  • Aquesta dotació permet la convocatòria de 13 línies d’ajut que cobreixen tota la cadena de valor de l’audiovisual
Consellera Garriga

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga i Ibáñez, ha declarat que “l’audiovisual és un dels eixos estratègics de treball del Departament de Cultura, junt amb la llengua, l’accés a la cultura i la construcció d’un sistema cultural de referència”. La consellera ha afegit que el Departament està “mantenint reunions amb totes les plataformes de streaming, que avancen de manera molt positiva” i sobre les quals s’ha declarat “convençuda que aviat donaran bons fruits”.

 La consellera ha fet aquestes afirmacions durant la resposta a una interpel·lació parlamentària al Govern sobre la situació de l’audiovisual a Catalunya. La consellera ha afirmat que des de l’inici d’aquesta legislatura, per al Govern de la Generalitat l’audiovisual és un sector estratègic cabdal per al país.

La consellera, que ha aprofitat la seva compareixença per celebrar el triomf de la pel·lícula de Carla Simon ‘Alcarràs’ al Festival de Cinema de Berlín, i el premi Gaudí per Neus Ballús, ha afegit que l’Estat espanyol no afavoreix la diversitat cultural ni lingüística i, per tant, des de Catalunya cal insistir i trobar solucions a aquesta manca de responsabilitat de l’Estat. En aquest sentit, ha recordat que “el projecte 'Nueva economía de la lengua' on dels 1.100 milions d’inversió previstos, només el 2,7% es destinaran a les llengües que no són el castellà, malgrat que el 40% de la població de l’estat viu en territoris amb una llengua pròpia cooficial”.

Garriga ha assenyalat que comparteix la visió de la nova presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Rosa Romà, que en seu parlamentària va exposar la necessitat que la Corporació generi continguts per a tots els públics, sobretot l’infantil i juvenil, i transformar-se en el motor del teixit audiovisual de Catalunya.

La consellera ha recordat que el sector audiovisual presenta un gran dinamisme al nostre país. El sector del cinema i l’audiovisual genera riquesa a Catalunya amb més de 2.000 empreses que s’hi dediquen, que ocupen més de 14.000 persones i que generen un volum de negoci xifrat en gairebé 2.000 M€ (1.875M€), segons dades de l’IDESCAT 2019. A més, és un sector tractor d’altres indústries del país. 

Per això la consellera ha assegurat que “l’audiovisual és una punta de llança per explicar-nos al món, respectant les diverses mirades, els continguts i els formats que configuren la nostra identitat”. La consellera ha recordat que el cinema i les sèries fetes a Catalunya  desperten l’interès de festivals i programacions internacionals de cinema; els professionals catalans treballen fora de Catalunya i veuen reconeguda la seva trajectòria en altres indrets del món.  Però també ha assenyalat que  “aquests darrers anys de boom audiovisual, precisament molts dels professionals han marxat perquè aquí no tenien espai on desenvolupar el seu talent” i que cal treballar per revertir aquesta situació. 

Natàlia Garriga ha recordat que el Departament ha dotat l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) amb un pressupost inicial per a l’any 2022, per al conjunt del sector audiovisual, de 28,2 M€, davant dels 21,2 M€ inicials de 2021 i els 17,51 M€ de 2020.  En percentatges, aquestes xifres representen creixements del 32,8% respecte del pressupost inicial del 2021 i del 60,9% respecte del pressupost inicial de l'any 2020. Part d’aquesta dotació es tradueix en la convocatòria de 13 línies d’ajut que cobreixen tota la cadena de valor de l’audiovisual.

La consellera ha assenyalat que el treball de l’ICEC en els pròxims anys s’articula entorn de tres mesures bàsiques:  

  • L’Impuls del Hub audiovisual Catalunya Media City, que suposa la construcció d’una infraestructura a Les Tres Xemeneies de Sant Adrià que esdevingui un centre de recerca, innovació i producció per als sectors audiovisual, dels videojocs i de continguts digitals, que integri facilitats de producció per al mercat nacional i internacional, l’acolliment d’empreses, la invocació tecnològica i la formació avançada.
  • L’increment de la presència als mercats dels productes audiovisual produïts, doblats o subtitulats en català i en occità, en totes les finestres d’exhibició, qüestió sobre la qual ha reiterat les converses amb les plataformes d’emissió digital.
  • Les línies d’ajut de l’ICEC, que en el cas de l’audiovisual tenen criteris de valoració vinculats a la territorialitat i a la llengua catalana, excepte l’ajut al desenvolupament, les coproduccions internacionals i la producció d’obres audiovisuals d’animació, que no tenen llengua de producció original. 

Garriga també ha explicat que l’ICEC ofereix una línia en què el català és requisit: la de promoció i publicitat de llargmetratges en Versió Original en Català, adreçada a les productores, i que en el trienni 2022-2025, la inversió total en aquesta línia serà de 2,2 M€, dels quals 550.000 € ja es posen a disposició del sector aquest any.  Ha afegit que aquest any es treballa per dotar amb més recursos els millors projectes cinematogràfics i de ficció seriada en Versió Original Catalana.