• El Parlament convalida amb una àmplia majoria el Decret llei de mesures urgents en l’àmbit tributari i financer per pal·liar els efectes econòmics de la guerra a Ucraïna
  • Es congelen les tarifes de l’impost sobre les emissions de CO₂ dels vehicles de tracció mecànica i incrementa el tipus de gravamen sobre la producció d’energia elèctrica de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient
El conseller Giró durant la seva intervenció al Parlament

El conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, ha presentat aquest matí al Parlament el Decret llei 4/2022, de 5 d’abril, de mesures urgents en l’àmbit tributari i financer, adoptades amb l’objectiu de pal·liar els efectes econòmics de la guerra a Ucraïna. “Davant una crisi sobtada com l’actual, els governs han de fer dues coses: reaccionar amb rapidesa i amb mesures excepcionals per ajudar les persones i les empreses a superar el tràngol, i posar-ne en marxa d’altres, de caràcter estructural” ha assegurat el conseller.

En aquest sentit, el màxim responsable del Govern en matèria econòmica ha explicat que el text sotmès a votació, i que s’ha aprovat per una àmplia majoria, recull un seguit d’actuacions “concretes i d’efectes clars”  per contenir els efectes de la guerra i també de la post pandèmia i que estan destinades “en la mesura de les nostres possibilitats, a alleugerir la càrrega fiscal i financera als catalans”. Es tracta de mesures com la congelació de l’impost del CO₂, l’exempció de la taxa de la pesca fresca, l’ampliació de línies de crèdit de l’ICF per a pimes i autònoms del sector agropecuari o iniciatives per fomentar la transició energètica.

A banda de les mesures conjunturals, el conseller Giró també ha remarcat la necessitat d’impulsar reformes estructurals per “preparar el país per poder fer front a crisis futures, reforçar el teixit empresarial i industrial i fer que Catalunya sigui més forta i resilient”. En aquest sentit, Jaume Giró ha apuntat que per assolir aquest objectiu, els fons europeus Next Generation tindran “un paper transcendental” i ha insistit en la necessitat “d’una participació  més activa de la Generalitat en la cogovernança dels fons i en la capacitat de codecidir en projectes territorials”.

Durant la seva intervenció, Giró també ha defensat la solidesa dels fonaments de la societat i de l’economia catalana que, després de dos anys de pandèmia “els indicadors de creixement s’estaven recuperant amb una velocitat”, abans que “la sacsejada de la guerra ho capgirés tot”. “Catalunya ha demostrat, està demostrant, que les seves empreses, els seus treballadors i els seus ciutadans han sabut mantenir, amb molt patiment, el país en marxa”, ha destacat.

Mesures fiscals del decret

El Decret llei ha estat convalidat per la Cambra amb una àmplia majoria (amb els vots favorables del PSC-Units, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, En Comú Podem i les abstencions de la CUP i el PPC). El text inclou un conjunt de mesures tributàries que, en paraules del conseller van “destinades a alleugerir la càrrega fiscal i financera als catalans”, ja que afecten l’impost sobre les emissions de CO₂ dels vehicles de tracció mecànica, l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient i la taxa de la pesca fresca.

D’una banda, el Decret llei manté les tarifes i el llindar d’emissions aplicades en el primer any de l’impost sobre les emissions de CO₂ dels vehicles de tracció mecànica (abonat el 2021) i no s’incrementaran, tal com preveia la llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic. Així, les tarifes en vigor per a l’exercici actual, meritat a 31 de desembre de l’any passat i que es liquidarà entre l’1 i el 20 de novembre d’enguany, seran les següents:

  1. a) Vehicles de la categoria M1 i de les categories L3e, L4e, L5e i L7e (turismes i motocicletes)

Emissions oficials de diòxid de carboni

 Tipus marginal (€/g CO₂/km)

 Fins a 120 g/km

 0

 Més de 120 g/km i fins a 140 g/km

 0,55

 Més de 140 g/km i fins a 160 g/km

 0,65

 Més de 160 g/km i fins a 200 g/km

 0,80

 Més de 200 g/km

 1,10

 

  1. b) Vehicles de la categoria N1 (furgonetes)

Emissions oficials de diòxid de carboni

 Tipus marginal (€/g CO₂/km)

 Fins a 160 g/km

 0

 Més de 160 g/km

 0,30

D’acord amb el text convalidat avui, aquesta mesura s’adopta davant l’escenari “d’elevada incertesa” que es viu a escala internacional i s’explica per diferents motius. Per una banda, per la constatació que, tot i que els indicadors apuntaven a una millora de l’economia del país, bona part de les llars catalanes encara pateixen la crisi econòmica derivada de la pandèmia de la COVID-19. Per una altra, l’elevada inflació causada, fonamentalment, per l’augment notable del preu de l’energia. I, finalment, la situació de guerra a Ucraïna que, entre altres conseqüències, està comportant un increment dels preus dels combustibles que s’està repercutint de forma immediata en el preu dels carburants emprats pels vehicles de tracció mecànica, subjectes a tributació.

 

Recaptació destinada a finançar actuacions de transició energètica

En el cas de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, el tipus de gravamen sobre l’activitat de producció i emmagatzematge o transformació d’energia elèctrica s’augmenta un 33% i s’estableix, amb caràcter general en els 0,00665 euros per kWh/h. El conseller Giró ha destacat aquesta mesura i ha recordat que es destinarà “tota la recaptació a finançar actuacions en matèria de transició energètica”.

L’objectiu és donar un impuls a la transició energètica iniciada a Catalunya amb l’eliminació definitiva del fuel i del carbó i assolir un nou model energètic que permeti minimitzar els costos socials i mediambientals i els costos econòmics de la dependència exterior del model actual. La finalitat és aconseguir una major implantació en el territori d’energies renovables, ja que només representen el 19,1% de la producció d’energia elèctrica a Catalunya.

D’acord amb el text del Decret, els tipus de gravamen queden fixats de la manera següent:

“1. En el cas d'activitats de producció, emmagatzematge o transformació d'energia elèctrica, el tipus de gravamen és de:

  1. a) 0,00665 euros per kWh, amb caràcter general.
  2. b) 0,00133 euros per kWh, en el cas que l'activitat sigui efectuada per instal·lacions de cicle combinat.”

Suport al sector pesquer i a pimes i autònoms del sector agroalimentari

Pel que fa a la taxa de la pesca fresca s’eximeix el seu pagament per un període de sis mesos als armadors de vaixells o embarcacions pesqueres i els seus substituts, en el cas que la pesca accedeixi al port per via marítima. La mesura s’adopta davant l’increment actual del preu del carburant i el seu impacte en l’operativa pesquera, i també per pal·liar els efectes que té al sector l’increment dels preus del consum i la demanda de compra per part del consumidor. D’aquesta manera, els ports de competència de la Generalitat tindran un tracte equivalent als ports d’interès estatal, als quals se’ls ha aplicat l’exempció temporal de la taxa, a través del Reial decret llei  6/2022, de 29 de març. El seu impacte econòmic serà assumit pel pressupost de Ports de la Generalitat.  

Finalment, en l’àmbit de les mesures financeres, s’autoritza al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a signar un conveni amb l’ICF per constituir un fons de garantia de com a màxim 39 milions d’euros. L’objectiu és atorgar préstecs per al finançament de pimes i autònoms de les empreses agràries, agroalimentàries, forestals i del sector de la pesca i l’aqüicultura de Catalunya.

 

1  

Imatges

El conseller Giró durant la seva intervenció al Parlament

El conseller Giró durant la seva intervenció al Parlament 54

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 86