Fotografia

Educació incrementa la distribució equilibrada de l'alumnat per lluitar contra la segregació

query_builder   7 juny 2022 19:53

event_note Nota de premsa

Educació incrementa la distribució equilibrada de l'alumnat per lluitar contra la segregació

Foto
  • Augmenta la detecció de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Durant la passada preinscripció, es va detectar un 7% d’alumnat NESE. Enguany la xifra gairebé es triplica i la detecció puja fins el 17,9%. El repartiment equilibrat de l’alumnat incrementa la igualtat d’oportunitats

 

  • La col·laboració entre el Departament d’Educació i el món local ha facilitat la detecció, fruit de l’aprovació del Decret llei d’intercanvi de dades de l’alumnat vulnerable

 

  • Creix l’oferta inicial de grups als centres públics respecte la passada preinscripció. L’oferta final també creix respecte la inicial, amb 19 grups més que els ofertats el passat mes de febrer

 

  • Aquesta tarda el Departament ha organitzat una jornada amb entitats i món local per compartir l’estat del desplegament del Decret d’admissió

 

 

El Departament d'Educació incrementa la distribució equilibrada de l'alumnat per lluitar contra la segregació, amb l’increment també de la detecció de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). És una de les principals mesures que es desprenen de l’aplicació del Decret de programació de l’oferta educativa i d’admissió de l’alumnat, i que ha d’afavorir la distribució equilibrada de l’alumnat entre tots els centres.

 

Aquesta millora en la detecció prèvia de l’alumnat NESE gairebé s’ha triplicat respecte el passat curs, passant del 7% en la preinscripció del curs 2021-2022 al 17,9% en la preinscripció del 2022-2023. Cal destacar que abans aquest alumnat vulnerable no era detectat fins a la seva escolarització. La detecció d’aquest alumnat i la seva posterior distribució equilibrada és un dels elements centrals de la lluita contra la segregació escolar, i afavoreix l’èxit educatiu, la cohesió social i la igualtat d’oportunitat entre infants i joves. Suposa, per tant, una millora del sistema educatiu català.

 

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha destacat que “per primera vegada fem una programació única, reduïm les ràtios, distribuïm equilibradament l’alumnat amb necessitats educatives especials, i tot i així podem mantenir l’elecció de les famílies amb més d’un 90% en primera opció. La sobreoferta segrega, en som conscients tots. Per tant, un cop fas planificació conjunta de l’oferta, baixes ràtios i fas una reserva de places per distribuir equilibradament l’alumnat, és important també fer compatible aquesta llibertat d’elecció de les famílies amb que les escoles no estiguin segregades”.

 

Per dur a terme una major detecció prèvia de l’alumnat NESE ha estat fonamental la col·laboració del món local a través dels Ajuntaments. El treball conjunt entre els ens municipals i el Departament d'Educació ha facilitat aquest fet, arran sobretot de l’aprovació aquest curs del Decret llei d’intercanvi de dades d’alumnat vulnerable.

 

El conseller ha afirmat que l’aplicació del Decret d’Admissió “fem un salt endavant, fem un pas més, i aquest pas més passa per un canvi de mirada a l’entrada del sistema educatiu. Si tenim escoles segregades invertirem el màxims recursos però les escoles seguiran segregades perquè partim d’uns percentatges elevats. Però identificar l’alumnat vulnerable i reservar places fent una distribució equilibrada és un canvi de paradigma”.

 

Tot i la detecció de més alumnes amb necessitats específiques, pràcticament no ha variat el grau d’assignacions de places en la primera opció triada per la família respecte la passada preinscripció. Així, a l’Infantil 3, més d’un 91% de les sol·licituds han accedit a la primera petició demanada en la preinscripció, i a 1r d’ESO la dada és gairebé el 90%.

Gràfic Infantil3
Gràfic 1r ESO

Educació incrementa l’oferta pública

 

En el procés de preinscripció per al proper curs, el Departament d'Educació ha presentat una oferta de grups inicial que incrementa l’oferta del curs anterior. Així, el 2022-2023 l’oferta incial a Infantil 3 ha estat de 58 grups més a l’escola pública i 33 grups menys a l’escola concertada. En comparació amb l’any anterior, el Servei d’Educació de Catalunya ofereix a I3 un 8% més de grups malgrat que l’alumnat disminueix en un percentatge del 6%, prop de 3.500 alumnes menys.

 

Si bé s’incrementa l’oferta inicial respecte la de l’any passat, l’oferta final també augmenta. És a dir, hi haurà 19 grups més que els inicialment previstos el passat febrer, quan es va presentar l’oferta inicial. D’aquests 19 grups nous, 10 s’incrementen a I3 i 9 a 1r d’ESO. Pel que fa a l’oferta final dels centres de titularitat concertada, caldrà esperar a finals de juny. La vigència de l’actual Decret de concerts –a l’espera de l’aprovació de la nova normativa- impossibilita al Departament d'Educació poder dur a terme el tancament de grups fins que acabi la matriculació.

 

Cal també recordar que enguany, i com a novetat per primera vegada, es disminueixen les ràtios a l’Infantil 3 a 20 alumnes per aula. Un fet que suposa una millora pedagògica, atès que és en les edats més primerenques on la reducció té major incidència en l’alumnat, i també presenta beneficis pel professorat i pel sistema educatiu, fet que comportarà que en els propers cursos s’anirà reduint de forma progressiva.

 

Acte Equitat per a la transformació educativa

 

El Departament d'Educació ha compartit amb el món local i amb entitats aquesta informació, així com l’estat del desplegament del Decret d’admissió d’alumnat, en l’acte Equitat per a la transformació educativa. Un esdeveniment que ha tingut lloc a Arenys de Mar, i on hi ha participat el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia.

 

 

7 de juny de 2022

2  

Imatges

Fotografia conseller

Fotografia conseller

Fotografia taula rodona

Fotografia taula rodona 255

1  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 722

undefined
undefined
undefined
undefined