Torrent: " Volem regular l¿últim tram per a què tothom tingui les mateixes regles del joc i, per tant, també les mateixes oportunitats¿

Torrent: "Volem regular l'últim tram per a què tothom tingui les mateixes regles del joc i, per tant, també les mateixes oportunitats"

query_builder   6 març 2023 11:41

event_note Nota de premsa

Torrent: "Volem regular l'últim tram per a què tothom tingui les mateixes regles del joc i, per tant, també les mateixes oportunitats"

  1. L’objectiu és “mitigar els problemes que provoca el lliurament de productes adquirits a distància en matèria de mobilitat i respecte al medi ambient”
  2. El conseller d’Empresa i Treball ho ha anunciat durant la inauguració de la 1a Trobada d’Associacions de Comerciants de Catalunya

El Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de la direcció general de Comerç, ha enllestit un primer text de l’avantprojecte de llei d’últim tram. Així ho ha confirmat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, en la inauguració de la Primera Trobada d’Associacions de Comerciants de Catalunya, que reuneix avui a Reus vora 400 representants d’entitats d’aquest tipus. Segons Torrent, amb aquesta proposta es busca que “tothom tingui les mateixes regles del joc, que vol dir que tothom tingui les mateixes oportunitats”.

L’objectiu general és el de “mitigar els problemes que provoca el lliurament de productes adquirits en la distància en matèria de mobilitat i respecte al medi ambient”. En concret, el consellerha subratllat que la normativa pretén respondre a la necessitat de “reduir la mobilitat i evitar desplaçaments innecessaris” tant de persones com de mercaderies.

“Treballem, doncs, per reduir les externalitats negatives d’una realitat que ha crescut de manera exponencial i que requereix una ordenació”, ha reblat el conseller Torrent. L’avantprojecte, que s’ha elaborat donant resposta a les demandes del sector, se sotmetrà en la propera primavera al tràmit d’audiència i informació pública, durant el qual els actors directament afectats podran fer-hi totes les aportacions que considerin.

Treball conjunt per un comerç “més competitiu i sostenible”

De fet, el discurs del conseller ha volgut també posar en valor el treball conjunt de Govern i sector per a fer avançar el comerç català. “Catalunya té un model comercial referent a Europa, i això és gràcies a vosaltres i els comerços que representeu”, ha reblat Torrent, que ha afegit que “les associacions sou peça clau en el camí que hem iniciat conjuntament cap a la construcció d’un comerç més competitiu i sostenible”. Un camí en què cal seguir incidint en aspectes cabdals com l’adequació normativa a les noves realitats del sector o la seva digitalització.

Precisament sobre aquest últim punt, que sempre ha generat molt d’interès al sector, el director general de Comerç, Jordi Torrades i Aladrén, ha volgut subratllar l’esforç que està fent el Govern tant en matèria d’ajuts directes com amb programes formatius o de suport. “Amb els Fons Next Generation, que gestionem directament, hem pogut sumar 15 milions d’euros a les nostres subvencions ordinàries”, ha recordat Torrades. Una dotació extraordinària que, en concret, s’ha dividit en dues convocatòries: una de 7.5 milions oberta a finals de 2022 “que es resoldrà de manera imminent”, i una altra amb la resta de fons que s’obrirà “cap al mes d’abril d’enguany”.

Nou punt de trobada de l’associacionisme comercial català

Organitzada enguany amb la col·laboració del consistori de Reus, la primera trobada d’associacions de comerciants de Catalunya és una nova iniciativa del Govern que neix amb l’objectiu de crear un punt de trobada i d’intercanvi d’idees d’aquestes entitats, unes 600 a tot Catalunya. Per aconseguir-ho, aquesta primera edició inclou un seguit de taules rodones i ponències enfocades a reflexionar i debatre al voltant de diferents experiències exitoses de col·laboració públic-privada o el futur del model comercial català en els entorns urbans, entre d’altres qüestions.

En concret, el programa contempla: dues taules rodones, una que gira al voltant de diferents experiències singulars de col·laboració públic-privada, i una altra que reflexionarà sobre el futur del comerç a les ciutats, i cinc tallers de networking sobre qüestions com els APEU, el consum sostenible o l’associacionisme.

Millor ordenació del lliurament i la devolució de comandes

Pel que fa la proposta d’avantprojecte de llei d’últim tram, el text proposat incideix, entre d’altres, en aspectes com la necessitat de delimitació de les àrees de distribució de l’últim tram, dins de les quals caldrà fer lliuraments amb mitjans sostenibles, o la regulació de les denominades ‘botigues fosques’, aquells comerços sense atenció física i pensats únicament per a la preparació de comandes fetes a distància. Alguns dels aspectes destacables de la proposta d’avantprojecte són:

  1. Delimitació d’àrees de distribució d’últim tram. Els municipis que superin els 50.000 habitants hauran de delimitar gràficament, en el termini d’un any a partir de l’aprovació de la llei, les seves àrees de distribució de l’últim tram, amb les condicions que no se superi el quilòmetre de distància entre els límits de cadascuna d’elles i tampoc agrupin més de 50.000 habitants en el seu interior.
  2. Centres de distribució, i punts de recollida i retorn. Cada àrea haurà de tenir com a mínim un centre de distribució de l’últim tram, i cada centre haurà de tenir com a mínim un punt de recollida i un punt de retorn. A més, les empreses que venguin productes a distància hauran d’oferir i facilitar al comprador no només el lliurament sinó la possibilitat de recollida i devolució dels productes, així com la possibilitat d’agregar comandes en un únic lliurament.
  3. Desplaçaments sostenibles: La normativa marca l’obligatorietat que aquests processos es facin a peu, amb vehicles de mobilitat personal o en vehicles híbrids/elèctrics en els municipis que superin els 50.000 habitants.
  4. Horaris limitats. L’avantprojecte estableix com a norma general que no es puguin lliurar productes al comprador entre les 11 de la nit i les 7 del matí. Tanmateix, també s’introdueix la possibilitat que els Ajuntaments puguin acordar reduir les seves franges de lliurament en aquelles zones on s’hagin establert de la circulació per motius mediambientals.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

Twitter:@empresacat | @treballcat| @ccamcat

  1. Facebook: Empresa | Treball | CCAM
  2. Linkedin: Empresa | Treball
  3. Youtube: Empresa | Treball




1  

Imatges

El conseller Torrent durant l'acte inaugural de la 1a Trobada d'Associacions de Comerciants de Catalunya

El conseller Torrent durant l'acte inaugural de la 1a Trobada d'Associacions de Comerciants de Catalunya 4637312

undefined
undefined
undefined
undefined