Fotografia

Els consellers Gonzàlez-Cambray i Garriga destaquen la importància de l'alfabetització artística a través de l'ensenyament i la cultura

query_builder   20 març 2023 15:31

event_note Nota de premsa

Els consellers Gonzàlez-Cambray i Garriga destaquen la importància de l'alfabetització artística a través de l'ensenyament i la cultura

  1. Els consellers d’Educació i de Cultura han exposat al Parlament els diferents projectes i iniciatives de foment de les arts
  2. En l’àmbit educatiu, un dels vectors fonamentals és la incorporació de les arts als currículums de les diferents etapes. Educació també desenvolupa projectes específics i presenta una àmplia oferta de cicles formatius d’ensenyaments artístics per fomentar les arts plàstiques i disseny, les arts escèniques, la música i la dansa
  3. La consellera Garriga ha reiterat la importància de garantir l'accés de tothom a la cultura i per això "treballem conjuntament amb Educació, per fer entrar els ensenyaments artístics a les escoles"


Fotografia{"name":"2023/03/20/15/28/a8f7f126-9638-4e94-bf14-1a5593114688.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":108783}


El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, han destacat la importància de l’alfabetització artística i de garantir l’accés a la cultura a tothom a través de l’ensenyament i la cultura. Ha estat durant una compareixença parlamentària per donar a conèixer els diferents projectes i iniciatives dels dos departaments per fomentar les arts.


El conseller Gonzàlez-Cambray ha afirmat que “l’art contribueix al desenvolupament personal i acadèmic dels infants i joves i també al benestar emocional de l’alumnat. Per això, som davant d’una doble necessitat educativa”. Ha recordat que no tot l’alumnat té les mateixes possibilitats d’accés a l’art i la cultura i, “per tant, per garantir aquesta igualtat d’oportunitats d’accés hem de donar-hi resposta dins l’horari lectiu que comparteix tot l’alumnat”.


El titular d’Educació ha desgranat els diferents vectors educatius amb presència de l’art. Un dels més destacats són els nous currículums educatius: “S’ha treballat perquè les competències dels currículums possibilitin l’alfabetització artística de l’alumnat. Cal proporcionar coneixements a les manifestacions artístiques i la interacció amb l’art des de ben petits. I també cal capacitar l’alumnat perquè sigui creador d’art i pugui mostrar les seves emocions i identitat a través de l’expressió artística”. En aquest sentit, ha recordat que les matèries d’arts són les que més hores mantenen respecte els anteriors currículums i que després de les matemàtiques i les dues llengües, l’educació artística se situa per davant de la resta d’àrees.


Educació també promou programes d’innovació educativa com l’ara Art, que implanten 125 centres, o el més recent de Recerca, Creació i Servei, que es duu a terme en 20 centres. El conseller ha destacat la bona feina d’escoles i instituts per fomentar les arts, i ha posat com a exemple l’Institut escola Oriol Martorell, que té les arts en el currículum de forma estructural; o els centres que participen al programa En Directe a Barcelona en el marc del Pla de Millora de les Oportunitats Educatives.


El conseller ha avançat que els dos departaments estan treballant conjuntament amb el CONCA en la Cartografia de les Arts a l’Educació, un projecte en construcció que té com a objectiu mostrar la presència de les arts a les escoles i els instituts catalans, així com difondre les institucions, entitats i col·lectius que promouen programes i projectes en aquest àmbit.


Gonzàlez-Cambray ha exposat l’oferta artística del Departament en ensenyaments postobligatoris, que es distribueixen en 4 àmbits: arts plàstiques i disseny, arts escèniques, música i dansa. En total, aquests 4 àmbits apleguen més de 75.359 alumnes de les diferents disciplines repartits entre 365 centres. A banda, també s’ofereixen 13 graus en ensenyaments artístics superiors –equivalents als graus universitaris- amb més de 30 especialitats com ara escenografia, escultura, direcció musical, disseny de moda o pedagogia de la dansa, per exemple.


Per la seva banda, la consellera ha valorat de forma molt positiva la col·laboració amb el Departament d’Educació i ha dit que “és bàsica per assolir tots els nostres objectius en l’àmbit de la formació i l’accés a la cultura del jovent del nostre país, i requereix també de la implicació d’altres departaments de la Generalitat, com el de Recerca i Universitats, i la complicitat i suport del món cultural i educatiu”. “Construir un sistema cultural i educatiu de referència és un dels millors serveis que podem fer pel present i el futur del nostre país”, ha afirmat.


Garriga ha destacat que l’objectiu és “que la cultura i les arts entrin a les aules de manera transversal, professional i permanent”. “És fonamental que tinguem ensenyaments artístics a les escoles, per tal d’incentivar curiositats i hàbits. Volem que els joves surtin amb ganes d’anar al teatre i a concerts, amb ganes de crear, d’escriure, d’interpretar, i de gaudir la cultura”, ha dit.


La consellera ha reiterat la importància de garantir l'accés de tothom a la cultura i per això "treballem conjuntament amb Educació, per fer entrar els ensenyaments artístics a les escoles" . També ha recordat que el Departament està treballant amb la nova llei de Drets Culturals perquè "la cultura és essencial, ens fa més lliures i ens empodera".


Garriga ha explicat que la nova Direcció General d'Innovació i Cultura Digital del Departament de Cultura incorpora competències específiques de relació amb les polítiques educatives, i que, entre d’altres, té la missió d’impulsar programes innovadors que afavoreixin la col·laboració entre tots dos departaments.


En aquest sentit, la consellera ha explicat que el Departament fa temps que treballa en aquest àmbit amb actuacions concretes, i ha posat alguns exemples, com el Pla de Públics, on es treballen els vincles entre educació i públic infantil, i on s’ha arribat al convenciment que fer projectes culturals a les escoles ajuda a la socialització del grup, i motiva molts infants a assistir a escola i, per tant, com les arts i la cultura ajuden a trencar estigmes i a fer cohesió de grup. També ha informat dels programes que faciliten a escoles de màxima complexitat l’accés a gratuït a activitats dirigides als museus i monuments adscrits a l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, així com lalínia de subvencions per als programes municipals d’arts escèniques, música i arts visuals en l’àmbit de l’ensenyament reglat; el Pla Integral de la Música que persegueix, d’entre altres objectius, fomentar i potenciar el pla d’ensenyaments musicals a Catalunya; o el programa ‘Lletres a les aules’, una activitat imprescindible de foment de la lectura entre els infants i joves, que arriba arreu del territori i a més de 500 centres educatius.


Garriga ha recordat que fa mesos que es va constituir un grup de treball compartit amb Educació, i que ja s’han concretat col·laboracions que han donat resultats tangibles, com el manteniment de les hores lectives dedicades a les matèries artístiques i culturals, dins els currículums dels ensenyaments obligatoris en la darrera revisió curricular de l’educació infantil, primària, secundària i de batxillerat, o el punt de vista cultural sobre la proposta d’actualització legislativa dels ensenyaments artístics superiors que està impulsant el govern espanyol.


Un dels grans espais de treball conjunt ha estat la coordinació institucional entre ambdós departaments --conjuntament amb el de Recerca i Universitats en aquest cas-- en la preparació, desenvolupament i retiment de comptes del 1r Fòrum de les Arts a l’Educació organitzat pel CoNCA l’1 i 2 d’abril de l’any passat, que va servir per identificar, consensuar i definir actuacions conjuntes:


·Facilitar propostes de caràcter artístic i cultural per a les hores de lliure disposició dels centres educatius mitjançant la identificació de bones pràctiques i propostes a disposició del personal directiu i docent dels centres.

·Potenciar l’oferta de formació pedagògica per a artistes amb l’objectiu de dotar-los de les habilitats i els recursos necessaris per a poder exercir una millor docència.

·Fomentar propostes de formació continua adreçada al professorat que incloguin continguts artístics i culturals per al desenvolupament de la tasca docent.

·Impulsar l’existència d’un Màster professionalitzador de Pedagogia en les Arts que especialitzi al futur professorat en les matèries artístiques i culturals.

·Estudiar l’oportunitat i viabilitat de desenvolupar proves pilot de presència de mediadors/es culturals al territori per tal de millorar l’orientació de professorat i centres.



Tot això conforma un pla d'actuacions més estratègiques, entre els quals s’inclou la jornada Arts, Cultura i Educació, que han d'esdevenir el lloc de trobada del personal docent amb artistes i creadors; la creació de lespai webculturaeducacio.gencat.cat, amb el màxim nombre de recursos pedagògics d’aplicació pràctica, projectes relacionats amb la cultura i les arts, i altres informacions que facilitin l’aplicació pràctica de projectes culturals a les aules per part del professorat, i la participació dels infants i joves en espais culturals; o l’impuls d’un programa temporal de suport que permeti la constitució d’un equip de treball mixt dedicat exclusivament al disseny i abordatge dels projectes conjunts així com l'elaboració d'estratègies per assolir els objectius plantejats.





undefined
undefined
undefined
undefined