1. La consellera de Cultura assisteix a l’estrena dels projectes participants en la 18a edició de Cinema en curs
  2. Nois i noies d’entre 10 i 17 anys estrenen els seus films a la Filmoteca de Catalunya en el marc d’aquest programa de pedagogia en la creació cinematogràfica a escoles i instituts
  3. Garriga recorda la importància d’emprar el català en les creacions artístiques


La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha assistit avui, a la Filmoteca de Catalunya, a l’estrena de projectes participants en la 18a edició de Cinema en curs, programa de pedagogia en la creació cinematogràfica a escoles i instituts de la mà de docents i cineastes. Cinema en curs té un objectiu doble: apropar infants i joves a l’art cinematogràfic i explorar les potències pedagògiques del cinema en l’àmbit educatiu. Impulsat per l’associació A Bao A Qu, Cinema en curs és un projecte pioner a l’Estat espanyol.

Cinema en curs{"name":"2023/06/07/16/16/a707a850-5e6a-4260-8419-afefda40945d.jpeg","author":"Arnau Pascual","type":"0","location":"0","weight":123818}


Garriga ha recordat que el Govern està apostant “més que mai per tot el que és audiovisual perquè sabem que tenim un gran talent a casa nostra”. La consellera de Cultura també ha transmès als estudiants participants en Cinema en curs la importància de crear en la llengua pròpia: “El cinema és una creació totalment vostra, i la llengua catalana és tan útil com qualsevol altra per fer art; per tant, compteu sempre amb la vostra llengua”.

La d’avui és la segona jornada d’estrenes de l’edició d’enguany de Cinema en curs i s’ha fet en presència dels alumnes, cineastes i docents participants. Després de la projecció de cada film, els seus autors han presentat i dialogat sobre el seu procés de creació i els seus referents cinematogràfics. Posteriorment, també se celebraran projeccions a tots els barris i pobles.

Des de 2005, Cinema en curs introdueix la creació cinematogràfica en un lloc central de la vida d’escoles i instituts públics de Catalunya, de la mà de cineastes i de mestres i professors. Formen part de l’equip de Cinema en curs, entre d’altres, les i els cineastes Blanca Camell Galí, Jaume Claret Muxart, Meritxell Colell, Alba Cros, Pep Garrido i Mikel Gurrea.

Actualment Cinema en curs també es desenvolupa a Galícia (en cooperació amb la Filmoteca de Galicia), Madrid, Euskadi i Alemanya. També es desenvolupen experiències específiques a Mallorca, Eslovènia, Lituània, Sèrbia, Colòmbia, Mèxic i Xile. El 2023-2024 el programa s’inicia a València en cooperació amb la Filmoteca de València.

Un projecte innovador

El projecte s’articula mitjançant un procés molt aprofundit i de llarga durada: els cineastes participen en unes 25 jornades al llarg del curs, i el taller es desenvolupa dins l’horari lectiu, vinculat a àrees curriculars diverses. Nois i noies d’entre 10 i 17 anys descobreixen el cinema a partir de la pràctica cinematogràfica i del visionat de pel·lícules d’autors com Chantal Akerman, els germans Dardenne, Mia Hansen-Love, Isaki Lacuesta, Pere Portabella, François Truffaut o Agnès Varda, entre molts d’altres.

Després de diverses pràctiques realitzades al llarg del curs amb telèfons mòbils i càmeres professionals, els últims mesos del taller es dediquen al guió, planificació, rodatge i muntatge d’un curtmetratge de ficció o documental. És el moment en què culminen els aprenentatges de tot el curs i en què cada grup pot donar forma a la seva història, explorant els recursos expressius del cinema que ja han fet seus. Els nois són autors de tots els processos i desenvolupen totes les fases del procés de creació. Tots els processos són col·lectius: el guió s'elabora entre tot el grup; durant el rodatge els càrrecs es distribueixen rotativament de manera que tots els alumnes desenvolupen cadascuna de les tasques (director, càmera, ajudant, sonidista, script...); el muntatge es fa alternant el treball en petit grup i en grup gran.

A més dels aprenentatges cinematogràfics, les metodologies i propostes de Cinema en curs fan que sigui també un projecte capdavanter pel que fa a la innovació educativa, que posa en joc modes de transmissió i aprenentatge transformadors, situen els alumnes com a protagonistes del seu propi aprenentatge, fomenten l’autonomia, la corresponsabilitat i el treball cooperatiu, motiven el treball transversal i globalitzat.