Revista Canemàs

Consellera Garriga: "Hem de demostrar als joves que la cultura popular és útil per a construir un país millor"

query_builder   5 juliol 2023 19:11

event_note Nota de premsa

Consellera Garriga: "Hem de demostrar als joves que la cultura popular és útil per a construir un país millor"

  1. Avui s’ha presentat al Departament de Cultura el número 25 de la revista Canemàs, una publicació sobre pensament associatiu i cultura popular, referent en els territoris de parla catalana
Revista Canemàs
Foto de família de la revista Canemàs amb la consellera Garriga.
{"name":"2023/07/05/19/07/1d063bfa-4cce-4cf8-b16a-0a32bfed1b41.jpeg","author":"Arnau Pascual","type":"0","location":"0","weight":"661914"}

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha participat avui en la presentació del número 25 de la revista Canemàs, de pensament associatiu i cultura popular, editada per l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català. La presentació s’ha fet al Departament de Cultura, al Palau Marc, i ha comptat amb la presència de la directora general de Cultura Popular, Adelaida Moya; el director de la revista, Antoni Serés, i el politòleg David Nàcher.

La consellera Garriga ha destacat la importància de la revista, “l’única sobre pensament associatiu que tenim al país” i l’estudi “tan i tan necessari” sobre els joves i el relleu generacional a les entitats culturals de David Nàcher, que surt publicat al número 25 de la revista, i que identifica els principals factors d’inclusió o/i exclusió de la joventut en aquests “És tot un encert que el sector de la cultura popular investigueu què és el que connecta els joves amb tots vosaltres”, ha afirmat la consellera. 

“Tenim uns joves molt preocupats per la societat en què vivim”, ha manifestat Garriga. “I si una entitat, a part de fer alguna activitat com podria ser ballar sardanes o fer cant coral, també treballa al mateix temps temes com la perspectiva de gènere, o l’acolliment de la migració, farà que els joves sentin que participar-hi té encara més sentit, i es bolcaran en l’entitat”. “Hem de demostrar als joves que la cultura popular és útil per a construir un país millor”, ha reblat la consellera, i ha instat també a “incloure’ls en els òrgans de presa de decisió” de les entitats.

L’estudi Relleu generacional a les entitats de cultura popular és la primera recerca específica sobre la matèria, i és fruit de la 5a Beca d’Estudi de l’Associacionisme Cultural Català. Es tracta d’una publicació de caràcter semestral, que té com a amb l’objectiu esdevenir un espai de reflexió teòric i d’estudi del món de l’associacionisme cultural dels territoris de parla catalana de la mà de responsables d’entitats i institucions del sector, investigadors universitaris, així com experts i referents d’aquest àmbit. Des de la seva creació, el 2011, s’hi han publicat més de 300 articles d’assaig sobre dinàmiques associatives i patrimoni immaterial d’arreu dels Països Catalans.

Per què els joves s’incorporen a les entitats culturals o declinen fer-ho? És la pregunta entorn la qual pivota l’estudi Relleu generacional en l’associacionisme cultural català. El corpus central de l’obra consisteix en la presentació del marc teòric, l’anàlisi del consum i la participació cultural de la joventut a Catalunya, l’anàlisi de la cultura popular des d’una òptica generacional, i el buidatge de les quinze entrevistes en profunditat que Nàcher ha fet a quatre perfils de persones: joves participants de la cultura popular, experts en joventut, representants federatius i experts en associacionisme. La monografia també ofereix un itinerari d’actuació per aquelles entitats que desitgen incloure joves a la base social i a la Junta Directiva.

El Departament de Cultura ha donat suport a Canemàs, la revista de pensament associatiu des del seu inici, l’any 2011.L’Ens de l’Associacionisme Cultural Català (ENS) aixopluga el conjunt d’expressions festives que se celebren al país, amb 31 federacions de cultura popular que en formen part.


Aposta per la cultura popular

En aquesta legislatura, el Govern ha incrementat el seu suport a la cultura popular i a l’associacionisme i hi destina un total de 6.650.000 euros. Ha engegat també la primera campanya de promoció de la cultura popular i l’associacionisme cultural.

Els objectius estan centrats, principalment, en el reconeixement a la tasca duta a terme per les persones i les entitats del sector i en una crida a la ciutadania a participar-hi i implicar-s’hi. El missatge principal de la campanya és: “Bravo! per vosaltres, que feu cultura popular, que coneixeu gent, que compartiu, que gaudiu, que creixeu, que us il·lusioneu. Perquè a la cultura popular tothom suma”.

Des del Departament de Cultura també es treballa en la recerca, documentació i salvaguarda de la cultura popular, el patrimoni etnològic i el patrimoni cultural immaterial de Catalunya, i impulsa programes de recerca i documentació de l'etnologia catalana a través del Servei de Recerca i Protecció de la Direcció General de Cultura Popular.


undefined
undefined
undefined
undefined