El conseller Torrent durant la cloenda de les Jornades Internacionals d¿Arbitratge de Consum

La Generalitat i la UB impulsen la primera Càtedra sobre Estudis de consum i resolució alternativa de litigis

query_builder   15 novembre 2023 14:55

event_note Nota de premsa

La Generalitat i la UB impulsen la primera Càtedra sobre Estudis de consum i resolució alternativa de litigis

  1. Ho anunciat avui el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, en el marc de la cloenda de les III Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum
  2. La Càtedra vol potenciar l’excel·lència en la recerca i la formació en Dret de consum i fomentar el coneixement de la mediació i l’arbitratge com a sistemes de resolució de conflictes entre la ciutadania i les empreses
  3. Des del 2021, els principals serveis bàsics han acumulat 38.250 reclamacions, de les quals el 46 % s’han resolt per acord de mediació i tan sols el 8 % per laude arbitral, fet que confirma “la necessitat de potenciar les vies alternatives de resolució de conflictes de consum i seguir treballant per assolir un mercat de productes i serveis a Catalunya més just i més eficient”, ha ressaltat Torrent

El Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum, i la Universitat de Barcelona (UB) han impulsat la primera Càtedra sobre Estudis de consum i resolució alternativa de litigis. Ho ha anunciat aquest matí el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, en la cloenda de les III Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum.

La Càtedra, que resta adscrita a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, persegueix, específicament, 4 objectius: generar recerca en l’àmbit del Dret de consum i en els mecanismes alternatius de resolució de litigis, com són la mediació i l’arbitratge; formar experts en aquest àmbit; formar la ciutadania i el sector socioeconòmic en matèria de drets i obligacions de consum i en els sistemes alternatius de resolució d’incidències; i transferir els coneixements a la societat.

El conseller d’Empresa i Treball, durant la seva intervenció, ha ressaltat que “és prioritat del Govern en aquesta legislatura promoure els sistemes extrajudicials de resolució de conflictes entre consumidors i empreses”. Amb la creació d’aquesta Càtedra “volem donar un nou impuls a aquests mecanismes alternatius, formant experts, persones i sector empresarial, amb l’objectiu de garantir l’existència de vies senzilles, ràpides i gratuïtes que permetin a la ciutadania l’exercici dels seus drets, així com descongestionar la via judicial, i fer que el mercat de productes i serveis a Catalunya sigui més just i més eficient”, ha destacat.

D’altra banda, Torrent ha donat a conèixer que “des de l’inici de la legislatura el 2021 fins ara, les empreses que presten serveis de caràcter bàsic i essencial, que són les que més conflictivitat generen, han acumulat un total de 38.250 reclamacions, de les quals el 46 % s’han resolt per acord de mediació i només el 8 % s’ha pogut resoldre amb un laude arbitral”.

Unes dades que, segons el conseller Roger Torrent, corroboren la necessitat de potenciar la formació i la divulgació dels drets i deures en matèria de consum, i alhora confirmen la necessitat de reformar la normativa vigent pel que fa a l’arbitratge, que actualment preveu el caràcter voluntari d’adhesió al sistema. En aquest sentit, el responsable d’Empresa i Treball ha apuntat que “volem treballar conjuntament amb el govern espanyol per introduir canvis en la legislació estatal vigent, amb la voluntat que l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per a tots aquells litigis de quantia inferior als 3.000 euros, especialment en l’àmbit dels serveis considerats bàsics, segons la llei del Codi de consum”. “Per donar resposta a problemes de present i de futur en les relacions de consum i avançar cap a una societat més justa, l’arbitratge és una peça clau, una eina valuosa per promoure la cultura del pacte, la resolució dels conflictes per la via de l’acord”, ha reblat Torrent.

Pel que fa a la vessant divulgativa, per fomentar l’adhesió de les empreses al sistema arbitral de consum, Torrent també ha assenyalat que l’Agència Catalana del Consum posarà en marxa en les pròximes setmanes una nova campanya de difusió destinada al sector empresarial català. L’objectiu d’aquesta actuació "és contribuir a dissipar els dubtes o reticències més habituals del teixit empresarial al voltant de l’adhesió a l’arbitratge de consum i, alhora, transmetre que formar part d’aquesta xarxa beneficia la seva reputació, incrementa la confiança dels clients en l’empresa”, ha conclòs.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined