La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha anunciat aquesta tarda durant la seva compareixença al Parlament de Catalunya una nova flexibilització en les substitucions del professorat que permetrà, a partir del mes de març, substituir els tutors en l’educació infantil des del primer dia, els mestres tutors en primària i en educació especial des del sisè dia i a secundària de manera immediata la segona baixa simultània. Rigau ha tornat a denunciar que l’objectiu de la LOMCE (Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa) és recentralitzar, tal com mostra la memòria definitiva de la llei. També ha fet un repàs dels eixos del l’ofensiva a favor de l’èxit escolar, dels que n’ha destacat que s’està reformulant la formació del professorat, els avenços del pla de lectura i la importància del nou model d’FP.
Respecte a la nova mesura de les substitucions, segons ha explicat la titular d’Ensenyament, s’ha analitzat de setembre a gener l’impacte de les mesures aplicades i s’ha constatat un estalvi gràcies al “canvi normatiu sobre les retribucions del professorat, que hem afegit assignar el 85% de la jornada i cobrar un 85%, i a què les baixes s’han reduït un 30%”, fet que ha permès proposar “la millora en les substitucions”. Aquesta mesura s’afegeix a la “flexibilitat pedagògica” amb que el Departament d’Ensenyament ja ha aplicat des d’inici de curs les mesures del Reial Decret Llei de Mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l’àmbit educatiu del Ministeri d’Educació i que ha dut a terme amb un diàleg constant amb els centres.
A banda, la consellera Rigau ha destacat que la mesura s’analitzarà prèviament amb les juntes de directors i es presentarà a la mesa sindical. També ha anunciat que s’elaborarà una proposta d’aplicació més flexible que s’inclourà en la llei d’acompanyament els pressupostos de 2012. Ha aclarit que mentrestant es podrà justificar l’aplicació de les mesures “a través de l’estalvi”. La consellera també ha assenyalat que gràcies a aquesta mesura es podran contractar més docents.
Sobre la LOMCE, la titular d’Ensenyament ha tornat a denunciar que el propòsit de la norma estatal és la recentralització, atès que en la memòria definitiva de la llei s’ha inclòs com a objectiu homogeneïtzar els requisits de tot el territori. Ha afegit que “quan nosaltres vam denunciar que era recentralització, Wert ens deia que era mentida” i que “sabíem que aquesta llei era una excusa per treure competències”. Rigau ha explicat que s’ha realitzat una comparativa de les pàgines de la norma i que nou es dediquen a l’ensenyament secundari, setze a l’ensenyament en català i 24 a l’anàlisi de competències: “està feta a mida de Catalunya”.
Rigau ha fet un repàs els diferents eixos de la lluita contra el fracàs escolar i n’ha destacat el de la professionalització de la docència. Ha afirmat que “no és que els mestres no estiguin ben preparats, sinó que també ho han d’estar en altres matèries i en altres indicadors”. Per això, “necessitem revisar l’oferta formativa de les universitats” per poder “posar un llistó més alt perquè la formació del professorat és la clau del sistema”. La consellera, que ha recordat que s’està treballant amb les universitats en una comissió mixta, ha posat com a exemple la Universitat de Lleida, en què es fa un model dual, i també la Universitat Autònoma de Barcelona, en què part de la formació és en anglès.
Rigau ha parlat del tercer eix, l’aprenentatge de la lectura, i ha recordat que s’hi hauria de “dedicar almenys mitja hora al dia”. També ha explicat que s’està treballant en el portfoli de lectura i que, gràcies a les diferents accions desenvolupades ja en Pla de Lectura, Catalunya ja té milers de professors formats en aquesta matèria. “Volem que els infants aprenguin a ser autònoms, que puguin accedir a la informació i al coneixement, no només perquè se n’assabentin de les coses, sinó perquè en gaudeixin”, ha dit.
“Un altre gran eix de govern és l’FP: ara emprenem una nova etapa”, ha remarcat la consellera. Ha explicat que s’està duent a terme un diàleg amb les empreses per estendre el model dual, del qual actualment “ja tenim més de 500 alumnes, que es doblaran l’any vinent”. Ha explicat que l’objectiu és adaptar el model català al marc europeu i potenciar la convalidació de cicles. Rigau ha recordat que “això no podria ser possible si no hi hagués el gran creixement de places d’FP i la reconversió que hem fet”.
Altres aspectes destacats durant la compareixença han estat l’increment de la taxa de graduats al 81%, que “és un petit gran resultat”, gràcies a la reformulació dels exàmens de setembre, i l’anunci que s’està treballant en “un nou assoliment de les competències bàsiques” en llengües estrangeres perquè “volem homologar el nostre currículum en el marc de la UE”.
6 de febrer de 2013