El Departament d’Ensenyament ha obert la convocatòria per als centres educatius per tal d’establir els serveis d’assessorament i de reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials. D’aquesta manera, es vol afavorir la inserció laboral i la qualificació professional de les persones.
En aquesta convocatòria participen 119 centre educatius de Catalunya que ofereixen 5.815 places, tant per al servei d’assessorament com per al servei de reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials. L’objectiu del servei d’assessorament és determinar un itinerari formatiu i professional de la persona interessada per aconseguir millorar-ne la qualificació.
El servei d’assessorament que presten els centres educatius ofereix l'atenció personalitzada d'experts certificats oficialment de la família professional escollida per la persona interessada. Durant el procés, que es desenvolupa al llarg de 2 o 3 sessions presencials al centre educatiu, l'usuari aporta tota la documentació de què disposa perquè li sigui valorada. Com a resultat del procés, l'usuari obté un informe d'assessorament que conté el seu itinerari amb les recomanacions per dur-lo a terme. Aquest informe és un requisit previ per sol·licitar el servei de reconeixement acadèmic dels aprenentatges que s'hagin assolit mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials.
El servei de reconeixement analitza l'informe d'assessorament obtingut en el servei d'assessorament i altres documents aportats per la persona sobre les unitats formatives o crèdits que vol que li siguin reconeguts. Una junta de reconeixement duu a terme l’avaluació a través d’una entrevista personal per valorar, de forma col•legiada, els aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials. Al final, es reconeix acadèmicament determinades unitats formatives o crèdits, i el centre emet un certificat amb valor acadèmic.
Si l’objectiu de l’usuari és obtenir el títol del cicle corresponent, cal que es matriculi en un centre educatiu, i demani la convalidació de les unitats formatives o crèdits reconeguts. Per poder formalitzar la matrícula necessita tenir el requisits d’accés al cicle corresponent.
Les persones interessades a millorar la seva qualificació i que vulguin rebre assessorament personalitzat és poden adreçar als centres educatius que presten els serveis. Informació als webs dels centres educatius o a la web del Departament d’Ensenyament.
De setembre de 2012 a desembre de 2016 a Catalunya ha estat assessorades 9.713 persones en la formació professional, i 8.076 persones han obtingut reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials. Per sexes, de les 9.713 persones assessorades 3.238 han estat homes i 6.475, dones.
Les famílies professionals amb més sol·licituds de reconeixement han estat aquestes 5 els 2 darrers anys: sanitat, administració i gestió, serveis a la comunitat, electricitat i electrònica i d’instal·lació i manteniment.
22 de febrer de 2017