El Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han acordat un conveni de col·laboració per a desenvolupar diversos projectes inversors que afecten el territori metropolità de Barcelona. La inversió total arribarà als 60 milions d’euros, la meitat finançats per fons europeus FEDER. L’execució de les inversions es planificarà fins el 2023.
L’acord recull les línies estratègiques de les actuacions a seguir per part de l’AMB, que podrà impulsar i accelerar alguns dels principals objectius dels seu Pla d’Actuació Metropolità. I pel que fa a la Generalitat, el conveni permetrà apropar encara més al territori les grans estratègies del Programa operatiu d’inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020. Efectivament, correspon al Govern català la gestió dels fons europeus en matèries de la seva competència, però també l’impuls de plans econòmics d’interès per a l’economia catalana, en col·laboració coordinada amb institucions i entitats privades i públiques. En aquest darrer cas s’emmarca el conveni amb l’AMB.
D’aquesta forma, la coincidència dels plans d’inversió de la Generalitat i de l’AMB, faran beneficiària aquesta última de 30 milions del Programa operatiu FEDER. L’altra meitat de diners fins els 60 milions els aportarà la pròpia AMB. Cal tenir present que aquest organisme territorial és un agent públic inversor de primer ordre, amb un pressupost consolidat de 1.400 milions durant el 2017. Així, els 60 milions a invertir seguiran tres eixos rellevants:
En primer lloc, es preveuen destinar 5,2 milions a millorar l’ús i la qualitat de les TIC. En aquest sentit, es vol desenvolupar la plataforma Smart de serveis metropolitans, que ja està implementada en la gestió de la xarxa de parcs i jardins i de les platges metropolitanes, així com en la promoció d’àrees d’activitat econòmica. El nou finançament europeu permetrà incorporar més serveis metropolitans, com el transport públic i la gestió de residus. També es pretén incorporar noves funcionalitats: l’opinió immediata dels ciutadans, un sistema de queixes i suggeriments online, informació municipal addicional i la interrelació de les dades de gestió. Aquest model podrà exportar-se als ajuntaments metropolitans, amb l’oportunitat de consolidar una plataforma tecnològica compartida.
En segon lloc, es preveu que hi hagi una inversió de 29,6 milions per afavorir en tots els sectors el pas a una economia baixa en carboni. La partida dedicada a la rehabilitació i millora d’habitatge privat serà de 10,2 milions. La resta es focalitzarà a diferents actuacions en matèria de renovació de flota d’autobusos, suport a la mobilitat elèctrica, depuradores, deixalleries, ecoparcs, il·luminació de vials i de les rondes de Barcelona, edificis municipals, etc.
La tercera pota dels projectes es relaciona amb la conservació del medi ambient. L’AMB preveu destinar 25,2 milions a la protecció i la recuperació ecològica al voltant dels espais fluvials del Besòs i el Llobregat, el parc de Collserola i les platges metropolitanes. Un exemple d’especial importància serà els programes que ajudin a definir els criteris a aplicar dins els sistemes hidrològics metropolitans de Barcelona (rius, torrents i rieres).
El conveni acordat queda a l’espera de l’aprovació de la Comissió Europea, que ha de reconèixer l’AMB com agent del territori per rebre cofinançament.