• L’obra transformarà la carretera i el seu entorn, així com la mobilitat, en un corredor metropolità molt transitat que connecta Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels

 

  • Aquesta actuació s’emmarca en l’aposta de la Generalitat per la implantació de diversos corredors BRCAT repartits per tota Catalunya
C-245 BRCAT Castelldefels Gavà Cornellà

El Departament de Territori i Sostenibilitat, juntament amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments metropolitans de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels, està reconvertint la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità. Aquesta transformació inclourà la construcció d’un carril bus i un carril bici en el traçat d’aquesta via que uneix aquests cinc municipis, on viuen, en total, més de 350.000 persones.

 

Aquesta actuació transformarà la C-245 en un vial més urbà, de manera que millorarà la vertebració dels municipis per on transcorre, alhora que, amb la construcció del nou carril bus i de la nova ciclista, afavorirà una circulació més fluïda del transport públic, millorar i augmentar serveis d’autobús i fomentar una mobilitat més sostenible, en un context d’emergència climàtica.

 

Amb aquest projecte, els serveis d’autobús podran ser més directes i més eficients energèticament, i tindran una velocitat comercial més atractiva, fet que facilitarà reduir l’ús del cotxe i atraure’l cap al transport públic. Es calcula que el transvasament cap a l’autobús, com a conseqüència, permetrà deixar d’emetre a l’atmosfera 291 tones de CO2 a l’any.

 

Potent corredor en transport públic i mobilitat sostenible

 

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus, ja que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

 

De trànsit intens, aquest corredor de la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s’arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d’autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic.

 

Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del seu recorregut, amb seccions d’ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via ciclista, als quals ara se’ls donarà continuïtat. Aquesta remodelació de l’eix viari integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que també connectarà amb d’altres eixos de la Bicivia Metropolitana.

 

Millora de la intermodalitat

 

El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d’estacions d’intercanvi. El carril bus i el carril bici facilitaran la correspondència amb les estacions de Rodalies de Cornellà, Viladecans, Gavà i Castelldefels, i amb la línia L5 del metro i el Trambaix, a Cornellà.

 

 

 El Departament de Territori i Sostenibilitat, juntament amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments metropolitans de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels, està reconvertint la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità. Aquesta transformació inclourà la construcció d’un carril bus i un carril bici en el traçat d’aquesta via que uneix aquests cinc municipis, on viuen, en total, més de 350.000 persones.

 

Aquesta actuació transformarà la C-245 en un vial més urbà, de manera que millorarà la vertebració dels municipis per on transcorre, alhora que, amb la construcció del nou carril bus i de la nova ciclista, afavorirà una circulació més fluïda del transport públic, millorar i augmentar serveis d’autobús i fomentar una mobilitat més sostenible, en un context d’emergència climàtica.

 

Amb aquest projecte, els serveis d’autobús podran ser més directes i més eficients energèticament, i tindran una velocitat comercial més atractiva, fet que facilitarà reduir l’ús del cotxe i atraure’l cap al transport públic. Es calcula que el transvasament cap a l’autobús, com a conseqüència, permetrà deixar d’emetre a l’atmosfera 291 tones de CO2 a l’any.

 

Potent corredor en transport públic i mobilitat sostenible

 

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus, ja que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

 

De trànsit intens, aquest corredor de la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s’arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d’autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic.

 

Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del seu recorregut, amb seccions d’ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via ciclista, als quals ara se’ls donarà continuïtat. Aquesta remodelació de l’eix viari integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que també connectarà amb d’altres eixos de la Bicivia Metropolitana.

 

Millora de la intermodalitat

 

El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d’estacions d’intercanvi. El carril bus i el carril bici facilitaran la correspondència amb les estacions de Rodalies de Cornellà, Viladecans, Gavà i Castelldefels, i amb la línia L5 del metro i el Trambaix, a Cornellà.

 

 

 Altres BRCats

 

Els anomenats corredors BRCAT són una xarxa de serveis d’autobús acompanyats de millores infraestructurals específiques, que permetin prioritzar el pas per als busos, com per exemple, carrils bus o elements per a donar-los prioritat en interseccions i semàfors.  

El Departament, mitjançant l’ATM de Barcelona, va identificar mitjançant l’estudi “Millora de serveis per als autobusos interurbans a l’àmbit de Catalunya, mitjançant vies específiques. Definició del sistema”, de novembre de 2017 els corredors interurbans susceptibles de formar part de la xarxa BRCAT.

 

De tots aquests, al marge del corredor de la C-245 que ja s’està executant, s’estan redactant actualment estudis previs per impulsar el G1-Girona-Salt, el G4-Blanes-Lloret, el B3-Terrassa-Sabadell-Granollers, el C1-Manresa-Sant Joan Vilatorrada i el T1-Tarragona – Reus.

Corredor Girona-Salt

 

El BRCat G1. Girona AV – Salt, té 3,6 km de longitud (tots en àmbit urbà). En aquest eix es detecten trams amb circulació lenta tant al passeig dels Països Catalans com sobretot al passeig d’Olot i al carrer de Barcelona, especialment a les proximitats de la intersecció d’aquests darrers vials.

 

Corredor Blanes-Lloret

 

El corredor BRCat G4. Blanes – Lloret de Mar, té 7,2 km de longitud (4,6 km en àmbit urbà i 2,6 km en àmbit interurbà). La ctra. GI-680 té retencions freqüents, especialment durant la temporada d’estiu, en tot el tram entre Blanes i Lloret de Mar. Així, els nombrosos autobusos interurbans i discrecionals que circulen entre aquestes dues localitats es veuen afectats per les demores produïdes pel trànsit actual.

 

Corredor Terrassa-Sabadell-Granollers

 

El corredor BRCat B3. Terrassa – Sabadell – Granollers, té 36,1 km de longitud (13,6 km en àmbit urbà i 22,5 km en àmbit interurbà). En aquest corredor transversal entre el Vallès Occidental i el Vallès Oriental hi ha alguns punts i trams amb retencions habituals de trànsit que poden demorar els autobusos i baixar-ne la seva velocitat comercial, especialment en els accessos a les tres ciutats.

 

El Pla Específic de Mobilitat del Vallès, per la seva part, reforça aquesta aposta per la implantació de corredors BRCAT també en altres eixos del Vallès com: Caldes de Montbui – la Llagosta, Mollet del Vallès – Vall del Tenes, la Llagosta – UAB, Terrassa – Sabadell – Granollers, Sabadell – Castellar del Vallès, Cerdanyola – Barberà – Sabadell o Rubí/Sant Cugat – Cerdanyola.

 

Corredor Manresa-Sant Joan Vilatorrada

 

El corredor BRCat C1. Manresa – St. Joan de Vilatorrada, que té 8,8 km de longitud (tots en àmbit urbà). En aquest eix, que enllaça el centre de la capital del Bages, això com les estacions ferroviàries de FGC i Rodalies de Catalunya amb St. Joan de Vilatorrada, es detecten trams amb circulació lenta a la ctra. de Vic i a la muralla de St. Francesc, que produeixen demores als autobusos que hi circulen.

 

BRCAT T1. Tarragona – Reus

 

El corredor BRCat T1. Tarragona – Reus té 15,2 km de longitud (6,1 km en àmbit urbà i 9,1 km en àmbit interurbà). Tot i que habitualment no es detecten situacions de congestió severa en hores punta, tant en l’accés a Tarragona com a Reus es poden donar puntualment situacions de retencions que poden produir demores a les línies que circulen per l’eix de la T-11.

2  

Imatges

Imatge virtual C245

Imatge virtual C245 76

Xarxa BRCAT

Xarxa BRCAT 43

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 294