Calvet plaques fotovoltaiques L9 L10 metro
  • El conseller de Territori i Sostenibilitat presenta el projecte d’instal·lació de plaques fotovoltaiques en diverses instal·lacions, que permetran produir el 3% de l’energia que consumeix anualment l’L9/L10 i una reducció de 700 tones de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica

 

  • És una de les actuacions més ambicioses pel que fa a instal·lacions fotovoltaiques a Barcelona, dividida en dues fases, que inclou les quatre estacions del viaducte de l’L10 sud i la coberta dels tallers de TMB de Zona Franca, amb una inversió total de prop de 3 MEUR

 

  • Damià Calvet anuncia la posada en servei de les tres estacions restants del viaducte de la Zona Franca, el març vinent


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui, a l’estació de Zona Franca de l’L10 Sud, el projecte d’instal·lació de plaques fotovoltaiques que el Departament té en marxa i que abasta les estacions d’aquesta línia situades al viaducte i la coberta dels tallers de TMB, a la Zona Franca. Així mateix, ha anunciat que el març que ve entraran en funcionament, com a continuació a la posada en servei de l’estació de Zona Franca el febrer passat, les altres 3 estacions del viaducte: Port Comercial, Ecoparc i ZAL/Riu Vell.

Aquest “doble projecte combina més transport públic i més capacitat d’energia provinent de fonts renovables”, ha assenyalat el conseller; així, culmina les actuacions sobre la línia L10 Sud amb unes noves estacions que “enforteixen el sistema de transport públic” i permet estalviar emissions en tones de CO2 equivalents “a prop de 9 milions quilòmetres recorreguts per vehicles privats, que correspon al trànsit de 275.000 vehicles diaris”. La dada és “molt important, per tenir un aire més pur i amb menys emissions de gasos d’efecte hivernacle”. Aquest projecte, juntament amb les quatre estacions del viaducte, suposarà un estalvi en emissions de CO2 de més de 1.200 tones a l’any.

 

El conseller ha remarcat, en aquest sentit, que “el futur de les ciutats i de les societats passa per posar els conceptes de l’Agenda Verda en el centre de la reactivació econòmica, de la protecció social, de la vida de les ciutats, de les societats i dels països”. Damià Calvet ha explicat que la inversió total per aquest projecte de plaques fotovoltaiques, un dels més ambiciosos a Barcelona, és de prop de 3 MEUR i actualment estan en execució les obres per a la instal·lació de panells a les cobertes de les quatre estacions del viaducte de la línia L10 Sud, amb un pressupost de prop de 420.000 euros.

 

Les plaques a les cobertes de la primera estació, Zona Franca, han quedat instal·lades recentment i a les altres 3 estacions del viaducte els treballs estan en curs, amb la previsió que finalitzin a la primavera i, per tant, estiguin enllestits quan entrin en funcionament les noves estacions.

 

En aquest sentit, les obres inclouen:

  • Instal·lació de panells fotovoltaics i la seva estructura de suport a les cobertes dels edificis de les estacions.
  • Instal·lació elèctrica entre els panells fotovoltaics i el quadre elèctric on s’injectarà l’energia, incloent cablejats, proteccions elèctriques, inversor i equips de mesura.
  • Instal·lació de comunicacions per a permetre la integració dels equips de control i mesura dins del sistema de telecomandament d’instal·lacions fixes de la línia 9/10 de Metro.

Els mòduls de panells fotovoltaics seran de silici monocristal·lí, amb una potència nominal màxima de 330W. A cadascuna de les estacions la superfície de coberta disponible és d’uns 500 m2 en la qual es poden instal·lar més de 100 plaques, el que suposa una aportació anual d’energia per estació a l’entorn dels 50.000 kWh. En concret, a Zona Franca hi ha 110 plaques distribuïdes en 463 m2 de coberta i una energia anual generada de 41.455,94 kWh.

En conjunt, per tant, a les quatre estacions es generaran de l’ordre de 200.000 kWh/any, energia que es connectarà a la xarxa d’alimentació de l’L9/L10. Aquesta xifra suposarà una reducció de 40 tones de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica.

Energia verda

L’energia consumida per L9-L10 està actualment certificada com energia verda i aquesta actuació forma part d’una operació per a la generació d’energia de proximitat, més eficient, a través d’instal·lacions fotovoltaiques, que es completarà amb una actuació a la coberta dels tallers de TMB Zona Franca, “la part fonamental del projecte”, ha explicat el conseller.

Així, actualment està en redacció el projecte constructiu per a la instal·lació d’aquests elements sobre els tallers, on l’energia obtinguda serà molt més alta que a les estacions. A l'edifici, que té 600 metres de llarg per 32 d'ample, s’hi instal·laran 4.850 plaques solars. La longitud d’aquest edifici és equivalent “a cinc illes de l’Eixample de Barcelona”, ha comparat el conseller Calvet.

En concret, es generaran uns 2.743.000 kwh/any, que equival a una reducció de 661 tones de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica. En total, doncs, les noves plaques de tot aquest projecte suposaran un estalvi anual de 700 tones de CO2 equivalent en el sistema.

La potència que es produirà serà un 3% de la que consumeix anualment l’L9-L10 (99 milions de kwh). En aquest sentit, l'energia es destinarà als tallers i també es connectarà a la xarxa de distribució interna de l’L9-L10. Aquests panells es posaran en funcionament durant el 2022, amb un pressupost previst de 2,5 MEUR.

L9 L10 metro

Tres estacions més de l’L10 Sud

El Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant actualment en la finalització de les obres d’arquitectura i instal·lacions d’aquestes estacions, unes tasques pendents que compten amb un pressupost de 10,5 MEUR. El conjunt de les tres estacions superarà el milió de viatgers anuals, xifra que suposarà una reducció de 289 tones de CO2 a l’any.

 

Les actuacions pendents per a posar en funcionament les quatre estacions del viaducte de la Zona Franca, al carrer A de Barcelona, es van valorar en el seu moment en 14 MEUR. Atès que el cost d’alguns dels contractes anteriors havia estat inferior al previst inicialment es van poder abordar els treballs pendents de la primera estació del viaducte, Zona Franca. Pel que fa a les altres tres estacions, el finançament per a la seva finalització va quedar habilitat mitjançant la modificació del Pla Economicofinancer d’Ifercat aprovada pel Govern el juliol passat.

 

4  

Imatges

Fotografia

Fotografia 220

Fotografia

Fotografia 156

Fotografia

Fotografia 4711

Plànol L9/L10

Plànol L9/L10 235

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 307