Foto web balanç Pla Fruita
Un moment del balanç del Pla d'Acció de la Fruita Dolça que la consellera Teresa Jordà ha fet avui, a Lleida.

El Pla d’Acció de la Fruita Dolça (2017-2020) del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP) de la Generalitat de Catalunya ha complert tots els compromisos que va adquirir, de manera que el balanç és “excel·lent, amb resultats molt satisfactoris, i en comencem a notar els efectes”. Així ho ha posat de relleu la consellera Teresa Jordà, acompanyada del director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Carmel Mòdol, així com del director dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Ferran de Noguera, que ha fet balanç de l’esmenat Pla avui, a Lleida.

“La seva aplicació referma les nostres polítiques. Mirada llarga, mesures estratègiques, que transformin i reforcin el sector, solucions a mitjà i llarg termini. Polítiques transformadores que ens permetin dependre menys dels ajuts directes, i sempre treballant de la mà administració i sector”, ha dit Jordà.

Atesa la importància d’un sector com el de la fruita dolça, tan estratègic per al país, i les dificultats que arrossegava per un excés d’oferta i també agreujat pel veto rus, el Departament, juntament amb el sector i les organitzacions professionals agràries, va engegar el 2017, aquest Pla per tal de reforçar el sector de la fruita a Catalunya. “El Pla d’acció ha complert el seu paper: ha servit d’estímul, d’impuls, per a millorar algunes pràctiques, per a fer un canvi de xip de tots plegats. De fet, estem començant a notar els efectes de les mesures. Hem tancat una campanya de la fruita amb uns preus per sobre d’anys anteriors, a causa sobretot de la reducció de l’oferta per una collita dolenta provocada per les gelades, però també, i això és important, per un increment de la demanda. Són tendències i caldrà veure els propers anys”.

El Pla, que es va articular en 10 mesures, ha mobilitzat 10 milions d’euros.

  • De fet, més de 6 milions corresponen al pla d’arrencades i als plans de reconversió. El pla d’arrencada d’arbres fruiters ha suposat una mesura de gran esforç per al Departament, ha dut a arrencar 1.275 hectàrees de fruita de pinyol, amb un finançament de 6.076.025€/. En aquest punt, la consellera ha incidit en el fet que reduir l’oferta comporta més import per al productor, “aquesta ha estat una de les obsessions del Departament: revertir aquelles campanyes d’excés d’oferta, agreujades també pel veto rus”.
  • Una altra mesura destacada ha estat és el reforç totes les baules de la cadena de valor, en relació a la qual, i conjuntament CREDA-UPC-IRTA, s’ha fet un estudi sobre la cadena de valor del préssec i la nectarina i un altre sobre la cadena de valor de la poma i la pera. Així mateix, s’ha endurit els controls dels contractes alimentaris del sector de la fruita de pinyol per a evitar pràctiques comercials abusives, garantir preus justos, i garantir pagaments a 30 dies per a productes peribles i a 60 dies per a la resta de productes agroalimentaris. Arran d’aquests controls els anys 2017 i 2018 es van posar 20 infraccions lleus per absència de contractes i 13 de greus per pagament fora de termini.
  • Les mesures també contemplaven crear Circumscripcions Econòmiques, zones geogràfiques amb condicions de producció homogènia, creades gràcies a l’acord dels propis productors que han de representar almenys un 50% del volum de producció; i l’impuls de les extensions de norma.
  • Una altra mesura se centrava a disposar de dades actuals del sector, i en aquest sentit s’ha potenciat l’Observatori de la fruita, que publica setmanalment preus sectorials de referència per al préssec, la nectarina, el paraguaià, la poma i la pera; així com el preus pagats pel consumidor de préssec, nectarina, poma i pera.
  • I en el marc de la mesura basada en l’increment del consum de fruita, s’ha impulsat accions destacades per tots els canals possibles amb un impacte notable, des de la campanya ‘Fruita de Catalunya, la teva fruita’, a Benvinguts a Pagès, totes les accions fetes per xarxes socials, fins al programa de consum de fruita a les escoles que es duu a terme conjuntament entre els departaments d’Agricultura, Salut, i Educació. En aquest punt, la consellera ha anunciat que divendres vinent presentarà la campanya del curs 2020-2021 del Programa de Fruita a les escoles, conjuntament amb el conseller d’Educació.
  • En l’àmbit de la mesura que buscava vetllar pel compliment de la normativa, com ha explicat Jordà, hem augmentat les accions d’informació per a l’etiquetatge correcte de les fruites, i a través de l’Agència Catalana del Consum, hem augmentat les inspeccions a punt de venda. També s’ha elaborat dues guies d’autocontrol de la qualitat i bones pràctiques de manipulació de la fruita de pinyol i de llavor, una en central i l’altra al punt de venda, que es presentaran el proper mes de març.
  • La consellera també ha remarcat la destacada tasca d’internacionalització, amb la participació a les principals fires del món, o el conveni signat ahir mateix amb el conseller d’Exteriors, Bernat Solé, per a crear la figura de l’agent de promoció comercial en mercats estratègics a través de les Delegacions de la Generalitat. “Començarem per 4 mercats: els Estats Units, Mèxic, el Regne Unit i Alemanya”, ha avançat. D’altra banda, també s’ha realitzat estudis “molt valuosos” amb l’IRTA i amb PRODECA per a avaluar quants dies es conserva la fruita de pinyol un cop collida en 21 varietats diferents de fruita. “És una dada molt important perquè en funció dels dies de conservació podem exportar a uns països o altres. I tenim un mapa de varietats de fruita de pinyol i el seu potencial exportador’.
  • També s’ha incidit en l’aposta per la innovació i per donar suport a la professionalització en la producció a través d’un pla estratègic sectorial a càrrec d’Afrucat, entre altres nombroses mesures.

Tot plegat, “són moltes mesures, que ens han permès fer el salt, i poder veure el futur amb optimisme. I ara, enmig de la pandèmia per la Covid 19, hem de ser capaços de veure oportunitats en tota aquesta crisi. El consum de fruita ha augmentat com constatava l’estudi conjunt de CREDA i l’IRTA presentat recentment, i hem de fer aquests hàbits que hem fet confinats es consolidin. Som davant l’inici d’una nova tendència de consum als productes frescos de proximitat, i especialment fruita. Tenim una gran oportunitat des del sector fructícola català”.

Així, la consellera ha anunciat que el 10 de desembre el Departament endega una gran campanya de difusió per a estimular el consum de producte de proximitat amb el lema ‘Bo per a tu, bo per a tothom’; i es presentarà la marca de país ‘Catalunya, on el menjar és cultura’, creada per a identificar els aliments de Catalunya.

Teresa Jordà ha incidit en què “el pla d’acció de la fruita dolça, fet amb la participació dels diferents agents del sector, ha vingut per quedar-se. Moltes de les accions implementades es consoliden ja com a polítiques del Departament per a enfortir, consolidar i potenciar el sector, estratègic per a l'economia agroalimentària catalana, i un dels pilars de la seva internacionalització”.

El Pla d’Acció de la Fruita Dolça va en la línia dels 10 projectes transformadors que ha aprovat el Departament per a avançar cap a un canvi de model del sector inclosos dins del Pla de reactivació econòmica i protecció social en l’àmbit de la CORECO.

 

També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat

1  

Imatges

Un moment del balanç del Pla d'Acció de la Fruita Dolça que la consellera Teresa Jordà ha fet avui, a Lleida.

Un moment del balanç del Pla d'Acció de la Fruita Dolça que la consellera Teresa Jordà ha fet avui, a Lleida. 316

1  

Fitxers adjunts

Dossier del balanç del Pla d'Acció de la Fruita Dolça

Dossier del balanç del Pla d'Acció de la Fruita Dolça
PPTX | 5647