• El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, en reuneix amb l’alcalde, Miquel Pueyo, i analitzen diverses actuacions en matèria d’infraestructures i transport públic

 

  • El Departament de Territori i Sostenibilitat treballa en el projecte constructiu de la nova estació de busos de la ciutat, que s’ubicarà en l’antiga farinera de La Meta
Gavín Lleida

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, s’ha reunit avui amb l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, i el primer tinent d’Alcalde i regidor d’Urbanisme, Antoni Postius, per analitzar diverses actuacions en infraestructures i transport públic a la ciutat. En la trobada, Gavín ha explicat que el Govern licitarà aquest any les obres per a construir un nou baixador de la línia d’FGC Lleida-la Pobla al polígon el Segre i reordenar la mobilitat en aquest entorn, amb una inversió total de 2 MEUR.

 

Aquesta obra està integrada per diversos elements: la construcció del baixador, l’eliminació de dos passos a nivell de la línia d’FGC pròxims entre si en aquest entorn, i la construcció d’un pas superior per a vehicles i d’una passarel·la per a vianants i ciclistes. Es tracta d’un “projecte ambiciós de mobilitat”, ha exposat el secretari Isidre Gavín, pel que fa a la mobilitat de l’activitat econòmica, l’Horta de Lleida i el municipi.

 

Així mateix, Gavín ha remarcat que en aquest entorn s’ubica al parc de la Mitjana, gran espai natural de la ciutat on, a més, neixen dues rutes cicloturístiques que està desenvolupant la Generalitat, la Intercatalunya i la de Lleida-la Pobla.  D’aquesta manera, el baixador “donarà servei de transport públic en dia feiner a les persones usuàries del polígon i de serveis municipals i d’altre índole que ha a la zona, i en festiu, doni connectivitat a la Mitjana i potenciï aquests corredors de cicloturisme, un sector d’activitat que creiem que té molt recorregut”.

 

El nou baixador d’FGC al polígon industrial el Segre permetrà proporcionar servei de transport públic ferroviari al sector i d’una altra, dinamitzar la línia. Adaptada a persones amb mobilitat reduïda, la configuració de la nova infraestructura és d’una andana de 80 metres de llargària i 3 d’amplada, amb una marquesina. Paral·lelament, la Generalitat preveu eliminar dos passos a nivell en aquest entorn –un en l’encreuament amb el camí de Granyena i un altre amb un camí rural– i facilitar la mobilitat mitjançant un nou pas superior que se situarà entre els dos passos a nivell actual, tot desplaçant el trànsit rodat procedent del camí de Grenyana, cap a un nou punt d’accés al polígon del Segre.

D’aquesta forma, “es descongestionarà del trànsit de vehicles pesants el camí de Grenyana”, via d’accés al futur baixador ferroviari. A més, es construirà també una passera per a vianants i bicicletes, adaptada a persones amb mobilitat reduïda, sobre les vies del tren a l’entorn del baixador.

Finalment, el projecte inclou la millora de les condicions d’accés a vianants i vehicles mitjançant la construcció d’una vorera en el vial que hi accedeix des del polígon industrial, que amb la supressió del pas a nivell es beneficiarà d’una sensible disminució del trànsit rodat. En resultarà un camí de prioritat invertida, que també permetrà posar en valor l’existència del Molí de Cervià, Bé Cultural d’Interès Local (BCIL).

D’altra banda, el secretari ha afirmat que, recollint una petició de l’Ajuntament, Territori i Sostenibilitat estudiarà “la viabilitat tècnica i econòmica” d’implantar altres baixadors a Lleida, en aquest cas a la xarxa ferroviària titularitat d’Adif.

 

La nova estació d’autobusos

 

D’altra banda, en la reunió s’ha abordat la nova estació d’autobusos, que ha de substituir l’actual situada al carrer Saracíbar. La nova instal·lació, en la qual la Generalitat invertirà 15 MEUR, es construirà en l’antiga farinera de la Meta i els Docs, una ubicació consensuada entre el Govern i l’Ajuntament. El Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant actualment en la redacció del projecte constructiu, que quedarà finalitzada “entre finals d’aquest any i principis del vinent”, ha explicat Isidre Gavín.

 

“És una infraestructura que fa molts anys que era necessària i en canvi no s’havia aconseguit crear les condicions favorables perquè fos un projecte que transformés l’oferta de transport públic i el servei que s’ha de prestar a la ciutadania una infraestructura tan important”, ha assenyalat Gavín. El secretari ha remarcat que la nova estació d’autobusos representa “una oportunitat per posar els Docs en valor” i ha afirmat que, d’acord amb la proposta del govern municipal “treballarem amb el Col·legi d’Arquitectes” en la definició del projecte, atès que l’edificació està catalogada com a BCIL. Gavín ha posat de relleu que la nova ubicació de l’estació, respecte de l’anterior, “és millor i més idònia” i el seu encaix “és totalment viable, compatible amb la protecció de l’edifici”.

 

La futura estació se situarà al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida –de serveis convencionals i d’alta velocitat–, fet que “potencia la intermodalitat, un valor importantíssim en el transport públic”. A més, ha valorat Gavín que la nova ubicació permetrà que totes les andanes estiguin adaptades a persones amb mobilitat reduïda.

 

Digitalització del transport públic

 

Un altre dels temes que s’han posat sobre la taula durant la reunió ha estat el pla de digitalització del transport públic, que la Generalitat ha presentat als projectes Next Generation de la UE. Aquest pla inclou “una eina equivalent a la T-Mobilitat, que pot ser vàlida per a tots els operadors de la zona, que primi l’usuari que més l’utilitzi o que faci intermodalitat”. Així mateix, ha recordat que recentment s’ha posat en marxa a les línies de bus exprés que comuniquen Lleida amb Alfarràs, Alcarràs i Almacelles, el pagament amb targeta a bord.

 







3  

Imatges

Fotografia

Fotografia 697

Plànol

Plànol 501

Plànol

Plànol 353

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 696