• Durant el Comitè Consultiu del projecte “Unim persones, eixamplen horitzons” celebrat avui, amb més de 50 assistents, s’ha fet aquest anunci i s’ha fet balanç de la posada en funcionament l’any passat de les línies de bus i s’ha explicat la situació actual marcada per la pandèmia

 

  • ConnECT vol eliminar l’efecte fronterer creant línies d’autobusos interurbanes transfrontereres, promoure la intermodalitat entre l’Hospital de Cerdanya de Puigcerdà i tota la xarxa sanitària transfronterera, i, per últim, impulsar la intermodalitat i la coordinació entre les diverses xarxes d’autobusos interurbans de les zones rurals per tal d'afavorir la creació de xarxes territorials

 

  • Catalunya és soci del projecte juntament amb la Regió d’Occitània i el Consell Departamental dels Pirineus Orientals

 

Imatge ConnECT

Amb l’objectiu principal de complementar la resta d’actuacions que s'han portat a terme en el marc del projecte europeu ConnECT, i perquè tots els membres coneguin i copsin, en tot l’Espai Català Transfronterer, les realitats i les necessitats d’aquest territori en termes de mobilitat transfronterera, especialment per a les persones treballadores i estudiants, es realitzarà l’Estudi sobre les mobilitats transfrontereres dins l’Espai Català Transfronterer’.

 

Aquest anunci s’ha fet durant el Comitè Consultiu del projecte celebrat avui, amb més de 50 assistents, on també s’ha fet balanç de la posada en funcionament l’any passat de les 5 línies de bus (C1-C5) i s’ha explicat la situació actual marcada per la pandèmia. Al Comitè hi han participat el vicepresident del Consell Departamental dels Pirineus Orientals, Robert Garrabe; el director general de Transports i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, David Saldoni; i el vicepresident responsable de Mobilitat i Infraestructures del Transport a la Regió d’Occitània, Jean-Luc Gibelin.

 

Tots ells han destacat la incidència de la pandèmia en l’Espai Català Transfronterer (ECT) i, en concret, Saldoni ha ampliat la mirada a l’afectació de la Covid-19 a l’ús de tot el transport públic on, “a banda de la reducció de la mobilitat tant pels confinaments com pels canvis d’hàbits laborals com el teletreball, s’observa una caiguda de la confiança en el transport públic que a Catalunya actualment es troba pels volts del 60% de la demanda”. Per això, el director ha remarcat “la importància de fer créixer l’ús del transport públic en la mobilitat amb projectes novedosos com el ConnECT.”

 

Funcionament de l’estudi

 

La primera etapa d’aquest estudi es basarà en la realització d’un diagnòstic creuat en termes de mobilitat transfronterera, ja sigui des d’una perspectiva global com mitjançant una anàlisi aplicada als dos grups específics de l’estudi, que són les persones treballadores i estudiants.

 

El diagnòstic inclourà les següents fases:

  • Fase 1: Anàlisi de l’oferta de mobilitat transfronterera existent en termes de transport col·lectiu de persones que utilitzen la xarxa viària i ferroviària (nord <> sud i sud <> nord) de l'ECT, incloses les noves línies de transport públic transfronterer implementades en el marc del projecte que es van posar en marxa durant el 2020:

 

C1: Porté-Puigcerdà-Montlluís

C2: Formiguera-Puigcerdà-Er

C3: Figueres-La Jonquera-Els Límits-El Pertús-El Voló.

C4: Figueres-Maçanet de Cabrenys-Costoja-Sant Llorenç de Cerdans.

C5: Camprodon-Molló-Prats de Molló-La Presta.

 

Aquest cens també inclourà les línies de llarga distància, que donen servei a l’ECT, però que van més enllà del seu àmbit geogràfic.

 

  • Fase 2: Anàlisi i actualització de fluxos transfronterers dins l’ECT:

 

  • Flux de persones treballadores i estudiants transfrontereres que realitzen viatges regulars (nord <> sud i sud <> nord) dins l’Espai Català Transfronterer (o que van més enllà: intermodalitat, per exemple, a Barcelona o Montpeller) i identificació dels seus mitjans de desplaçament (ferroviari, viari amb cotxe particular, cotxe compartit, autobús, etc.).
  • Altres fluxos transfronterers propers per les persones residents a l'ECT (oci, consum, vincles familiars, etc.), per tal d’identificar les principals tendències en mobilitat transfronterera a la zona d’estudi.

 

Aquesta segona fase també hauria de permetre identificar les limitacions i els obstacles per a la mobilitat transfronterera, específics de l'àrea d'estudi.

 

  • Fase 3: Estudi de les necessitats i les expectatives de mobilitat transfronterera de les persones residents a l'ECT, tant de la xarxa viària com ferroviària propera (tenint en compte les 5 línies d’autobusos transfronterers creades recentment com a part del projecte ConnECT), així com les necessitats i les expectatives específiques de les persones treballadores i estudiants, amb vista al possible establiment d’una oferta de transport adaptada a aquests dos públics. La recopilació d’aquestes necessitats es pot dur a terme mitjançant enquestes de camp, convocatòries de propostes en línia i entrevistes individuals.

 

  • Fase 4: Inventari de bones pràctiques en mobilitat transfronterera implementades en altres fronteres i, especialment, les que hagin estat destinades a persones treballadores i estudiants, ja que podrien millorar la reflexió a nivell local.

 

El traspàs d’informació del servei es concretarà en un informe d’estudi detallat que presentarà els resultats obtinguts al final de les quatre fases del diagnòstic creuat realitzat, així com totes les dades recollides.

 

Les conclusions de l’informe de l’estudi, que es faran públiques a finals d’any, haurien de presentar recomanacions, com ara fitxes d’accions, que permetin donar solucions a la mobilitat transfronterera col·lectiva per tal de satisfer les necessitats diàries de les persones residents de l’ECT, així com de les persones treballadores i estudiants transfrontereres.

 

Les recomanacions proporcionaran informació detallada sobre els mitjans de transport escollits, itineraris, horaris, freqüències de rotació i tipus de públic objectiu, tenint en compte la possible expansió de l'oferta de transport públic transfronterer existent; però també el possible establiment d’un servei de transport transfronterer, destinat específicament a persones treballadores i estudiants transfrontereres (amb horaris, interconnexions i rotacions adaptades).

 

Aquestes fitxes d'accions també han de presentar, per a cada recomanació que es faci, socis i sòcies (tant del sector públic com privat) que s’han d’associar i mobilitzar, les partides pressupostàries, si és possible, necessària per aconseguir portar a terme amb èxit les línies d’actuació identificades, així com una calendarització.

 

L’estudi comptarà durant tota la seva elaboració d’un comissió de direcció i seguiment.

 

Covid-19 i ConnECT

 

Els objectius principals del ConnECT, tal com queden establerts en el Programa POCTEFA són:

  1. Eliminar l’efecte fronterer creant línies d’autobusos interurbanes transfronterers.
  2. Promoure la intermodalitat entre l’Hospital de Cerdanya de Puigcerdà i tota la xarxa sanitària transfronterera.
  3. Promoure la intermodalitat i la coordinació entre les diverses xarxes d’autobusos interurbans de les zones rurals per tal d'afavorir la creació de xarxes territorials.

 

La pandèmia mundial que s’està vivint ha marcat el desenvolupament normal del projecte, com no podia ser d’una altra manera, amb el tancament de fronteres, i tot i que les 5 línies de bus que incloïa el ConnECT es van posar en marxa durant el 2020, les línies no poden creuar la frontera des del desembre de l’any passat. A l’espai francès, les línies C1 i C2 van funcionar de setembre a desembre i les del català, C3, C4 i C5, de novembre a desembre. Ara per ara està tot preparat per quan les fronteres es tornin a obrir.

 

El projecte ConnECT està cofinançat en un 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona transfronterera Espanya-França-Andorra, i se centra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i ambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 300