1. El conseller de Territori defensa al Cercle d’Infraestructures la necessitat de construir un Sistema Ferroviari Integral de Catalunya, amb la Generalitat com a responsable de tots els serveis i infraestructures
  2. “Estem disposats a assumir el desgast i les crítiques si tenim la capacitat de construir un horitzó de solució a mig termini”, ha assegurat


foto{"name":"2023/03/16/11/26/91f80b81-8f68-4542-91de-4ba032915a01.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":479568}


El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha reiterat avui durant una conferència al Cercle d’Infraestructures, que “la nostra ambició és gestionar tots els trens i totes les vies” ferroviàries que passen per Catalunya, “i volem fer-ho ja” perquè “creiem que és el millor per a la ciutadania”. Durant la seva intervenció, ha defensat construir una xarxa única, integrada i interoperativa, amb tots els trens i les vies responsabilitat del Govern de la Generalitat.

El sistema ferroviari integral de Catalunya és un dels principals projectes que, si tenim la capacitat de construir de manera compartida, respon de les millor maneres a tots els contextos en què ens trobem: l’energètic, el climàtic, les necessitats de mobilitat de la gent de manera fiable i les de les mercaderies”, ha detallat.

“Pot ser vist com una eina política”, ha admès Fernàndez, però ha afegit que “a mi m’agrada explicar sempre que necessitem que els centenars de milers de persones que agafen qualsevol dels trens que passen per Catalunya tinguin la certesa que anirà bé i, per desgràcia, malgrat els esforços, a dia d’avui no passa”.

De fet, en aquesta mateixa direcció, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, ha reclamat per carta a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, una cimera urgent entre els dos governs arran de les darreres crisis a Rodalies de Catalunya.

Per tant, ha continuat el conseller de Territori, “nosaltres plantegem ser part de la solució” i “estem disposats a assumir el desgast i les crítiques si tenim la capacitat de construir un horitzó de solució a mig termini”. “Volem totes les responsabilitats i no volem excuses”, ha reblat Fernàndez.

Durant la seva intervenció, el titular de Territori ha defensat la planificació estratègica de les infraestructures per donar resposta a les necessitats del país. “La nostra proposta és: capacitat d’inversió assegurada per a millorar la infraestructura. Sense això, no millorarem el servei”. A més, “la gestió des de la proximitat crec que sempre fa que el servei sigui una mica millor”.

Així, pel que fa a Rodalies, ha apostat per actuacions com el perllongament de l’R1 fins a la UAB; millores en els serveis de la rodalia a Lleida i en la freqüència de l’R8;, o la construcció d’intercanviadors entre les diferents línies i xarxes.

Pel que fa a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el conseller ha volgut destacar les darrers inversions executades, com les noves freqüències al Metro del Vallès amb la posada en servei de les noves unitats S115; els treballs per al perllongament de la línia Baix Llobregat - Anoia amb la L8; les integracions urbanes a Manresa i Igualada, o la compra dels trens per a la implementació dels serveis de Rodalia de Lleida.

A la xarxa de Metro, el Govern de la Generalitat està treballant en les obres de la L9 i L10, amb una inversió de 92,6 MEUR, a banda de la millora de diverses estacions i l’adaptació de a xarxa a persones amb mobilitat reduïda.

El nostre compromís amb el ferrocarril”, ha resumit Fernàndez, “es veu reflectit ja en el pressupost de 2023, en el que destinem 771 MEUR a infraestructures ferroviàries”.

Transport públic “arreu i per a tothom”

El conseller ha defensat que assegurar el “transport públic arreu i per a tothom”, és prioritat del Departament. A aquest eix es destinarà enguany un 65,4% de la despesa pròpia, segons els Pressupostos de la Generalitat per al 2023, amb un total de 2.618,87 MEUR. És l’eix que creix més, tant en percentatge (11,1%) com en nombres absoluts (261,97 MEUR més).

El Departament de Territori és el tercer en despesa, amb l’11% del total dels pressupostos de la Generalitat. Pel que fa a inversió, però, se situa en primer lloc, amb prop del 30% de les inversions reals de la Generalitat de Catalunya.

El Departament de Territori és un departament amb una clara vocació social. Tot el que fem té com a objectiu millorar la vida de la gent”, ha conclòs Fernàndez.

1  

Imatges

fotografia

fotografia 479568

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 294121