1. El cap de l’Executiu ha inaugurat el primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània
  2. En la fase pilot, que durarà dos anys, el sistema OPS permetrà reduir en 2.500 tones de CO2 anuals les emissions dels vaixells que arriben al Port de Barcelona
El president a l'arribada al Port de Barcelona. Fotografia: Jordi Bedmar
El president a l'arribada al Port de Barcelona. Fotografia: Jordi Bedmar
{"name":"2024/07/12/13/26/55dc8de2-30c5-4f4e-ab9d-0c77899d7f5d.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":220406}

El president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, ha presidit aquest matí al Port de Barcelona la inauguració del primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània. Una posada en marxa amb la qual el president ha assegurat que “tornem a demostrar el lideratge de Catalunya en el conjunt d’Europa i, especialment, en l’àmbit del Mediterrani”, i que ens situa de nou “com un país que, davant dels reptes globals, aportem solucions”.

“Aquest projecte és clau, no només per al futur del port de Barcelona, sinó que és fonamental per l'estratègia de futur del propi país per l'estratègia de futur de Catalunya, ha remarcat. I ha afegit que, amb aquesta iniciativa pionera, “liderem la innovació, liderem la transició energètica en els ports del Mediterrani, liderem la transformació verda i liderem la lluita contra el canvi climàtic”. Una realitat que “converteix el Port de Barcelona en un referent de com hem d’avançar el conjunt d’infraestructures portuàries”.

En la fase pilot, que durarà dos anys, el sistema Onshore Power Supply (OPS), ubicat a la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST, permetrà reduir en 2.500 tones de CO₂ anuals les emissions dels vaixells que arriben al Port de Barcelona. El president ha destacat que “aquesta és només la primera passa”, perquè el projecte Nexigen, finançat gràcies als Fons Europeus, “té l’objectiu de reduir un 50% les emissions de CO₂ fins al 2030 i convertir-se en un port neutre d’emissions el 2050”.

En aquest sentit, l’OPS és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen, que, amb 200 milions d’euros d’inversió, permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària. Es tracta d’un projecte pilot que servirà per conèixer de primera mà les necessitats d’aquest servei pioner i permetrà als clients del Port de Barcelona ser més sostenibles i avançar conjuntament cap a la descarbonització.

El president al Port de Barcelona{"name":"2024/07/12/13/27/241e0653-279c-4127-ad7f-d6190fd156e9.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":83658}

El president ha assegurat que el nou sistema de càrrega permet avançar “cap a un port més sostenible, més modern i més competitiu”, i ha insistit que, “per oferir futur i continuar sent competitius, el Port ha d'emprendre de forma molt decidida el camí de la transformació verda en línia amb els passos que estem fent des del conjunt del país”.

En presència del president del Port, Lluís Salvadó, de la consellera de Territori, Ester Capella, i del president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchinson, Clemence Cheng, Aragonès ha volgut “posar en valor i agrair la voluntat transformadora del Port de Barcelona”, i, alhora, destacar “el compromís del grup Hutchinson amb el Port i amb el país”.